andere optie dan de 18-55 lens kwaliteit

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Re: andere optie dan de 18-55 lens kwaliteit

Berichtdoor Dieuw » vr okt 12 2018 10:07 am

of is het tijd voor een andere body?
Dieuw

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: andere optie dan de 18-55 lens kwaliteit

Berichtdoor imaginary_nl » vr okt 12 2018 10:25 am

Foto's moet je altijd nabewerken.
In de tijd van de rolletjes deed de centrale dat voor je en in het digitale tijdperk zul je dat zelf moeten doen.

Een andere body gaat dat niet voor je oplossen. Natuurlijk helpt het als je betere spullen koopt, maar dan niet nabewerken is zonde.
Accepteer dat je er nog tijd en moeite na de foto in moet steken of accepteer dat je niet alle mogelijkheden benut. Dat is geen verwijt of tekortkoming, maar een keuze van jezelf.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: andere optie dan de 18-55 lens kwaliteit

Berichtdoor Patrick » vr okt 12 2018 1:41 pm

Bedenk ook dat je de meeste foto's niet na hoeft te bewerken omdat ze toch niet interessant genoeg zijn. Daarnaast kijk je natuurlijk even naar de toepassing. Gaan ze alleen even op Facebook om je vrienden te laten zien waar je was? Dan niet veel tijd in steken. Ga je een foto aan de muur hangen: dan optimaal maken. Betaalde opdracht: altijd nabewerken! En alles wat ertussen zit.

Al met al is het prima te doen en zelfs leuk!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: andere optie dan de 18-55 lens kwaliteit

Berichtdoor ben42 » vr okt 12 2018 2:07 pm

Voor de professionals spreken kan ik niet. Ik ben een amateur. Bij de meeste mensen hier zal dat het geval zijn.

Voor veel foto's geldt dat ik ze met nabewerken niet beter kan maken. Datzelfde zal voor veel mensen hier ook gelden. Dan zijn er ook nog foto's waarbij ik probeer ze beter te maken met nabewerken en dat dit alleen lukt met een onevenredige hoeveelheid inspanning en proberen. Dat 'altijd nabewerken' wil ik dus stellig tegenspreken. Soms levert nabewerken wel bevredigende resultaten op, een voorbeeld van een 'overdreven' sterke nabewerking:

Afbeelding

Nabewerking heeft b.v. weinig invloed op de echte scherpte van een foto. Uit RAW zijn met andere algoritmen wel iets scherpere beelden te verkrijgen, maar meestal wordt alleen een scherpte indruk versterkt niet de werkelijke scherpte.
Als scherpte het probleem is bij de 18-55 mm lens, dan zal nabewerken daar relatief weinig aan kunnen doen.


Maar er zijn ook veel foto's waarbij het mij niet lukt om de JPG uit de camera beter te maken met Lightroom op de RAW van dezelfde foto. Natuurlijk zijn er ook mensen, ook binnen deze groep, die veel meer vaardigheden met lightroom hebben en een hogere succes rate hebben met bewerkingen.

Maar nabewerken voor iedere foto (door iedereen) is geen gegeven.
Natuurlijk zijn er ook altijd foto's die wel om een nabewerking schreeuwen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten