Welke extra lens Nikon?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Welke extra lens Nikon?

Berichtdoor Tamara91 » zo jan 27 2019 1:59 pm

Hoi allemaal,

Sinds een jaar of 2 heb ik een Nikon D3300 met een 18-105 3.5-5.6 en een 55-300 4.5-5.6 objectief. Qua fotografie en techn. specificaties ben ik echt nog een beginner.
Ik heb een eigen blog en voor deze site maak ik regelmatig productfoto's en close-up foto's. Ben nog erg zoekend naar welke lens ik het beste ervoor kan gebruiken.. Ik ben namelijk altijd aan het stoeien met scherpte-diepte. Ik lees regelmatig goede verhalen over de 50 mm lens 1.8. Is dit niet gigantisch dubbelop?
Tips, adviezen,ervaringen zijn meer dan welkom!
Tamara91

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke extra lens Nikon?

Berichtdoor henkk » zo jan 27 2019 3:17 pm

Wat is je probleem met de scherptediepte? Te veel of te weinig?
Met een 50 mm f/1.8 kun je minder scherptediepte krijgen als je de grotere lensopening gebruikt. Verder is het veel dubbel tov wat je hebt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke extra lens Nikon?

Berichtdoor Tamara91 » zo jan 27 2019 3:22 pm

Te weinig juist. Het lijkt soms wel alsof het scherpstellen niet helemaal lukt. Ook datgene wat ik scherp wil hebben, blijft wazig. Ligt wellicht ook aan mijn fotografie skills ;-). Ik vind het bijvoorbeeld heel erg mooi als de persoon of het product heel scherp is en de achtergrond wazig. Maar jij zegt dus dat de 50 mm dubbelop is? (Dat dacht ik zelf ook..).
Tamara91

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke extra lens Nikon?

Berichtdoor schilder » zo jan 27 2019 4:19 pm

ik denk dat de 35mm 1.8 dx een mooi begin is deze is niet duur en bied veel waar voor zijn geld.
mogelijk een 50 mm 1.4 art van sigma deze zijn zeer goed maar duurder.
kijk een naar tweedehands je kan dan ook weer inruilen en hebt garantie bij verschillende zaken.
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke extra lens Nikon?

Berichtdoor henkk » zo jan 27 2019 4:21 pm

Kan het zijn dat je te dichtbij wil fotograferen? Elke lens heeft een minimum afstand. Voor een wazige achtergrond en een scherp onderwerp is een f/1.8 wel zinvol maar ook die heeft een minimum afstand. Maar bijv. voor een portret met een wazige achtergrond is die wel heel geschikt (beter dan de 18-105). Voor (kleine) objecten zal het niet veel uitmaken.

Als je heel dichtbij wil fotograferen, kun je aan een macro-lens denken. Maar de scherptediepte wordt dan wel klein (millimeters).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke extra lens Nikon?

Berichtdoor gijs sandberg » zo jan 27 2019 5:26 pm

Tamara,
Welkom.
Ik zou voor dichtbij- en productfotografie kijken naar een macro lens, bij Nikon heten die Micro-Nikkor.
Voor DX kamera's als de 3000 serie is er de (budget) 40mm f2.8 DX lens.
Voor sommige toepassingen is die 40mm wel wat kort, maar voor dichtbij is het de meest betaalbare oplossing.
re: scherpstellen.
Velen stellen bij dit soort foto's handmatig scherp, eventueel m.b.v. het balletje in de zoeker.
Groeten, Gijs
PS zelf gebruik ik oudere Micro Nikkor lenzen van 55 en 105 mm, en daarbij natuurlijk een statief.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten