Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Berichtdoor Tamara91 » di jun 25 2019 5:02 pm

Richard schreef:
Tamara91 schreef:De bloem EXIF:

De bloem is : F/8, ISO 200 en 1/250.


En met hoeveel mm?

[quote]

met 105 mm. Wel echt de max dus!
Tamara91

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Berichtdoor Tamara91 » di jun 25 2019 5:03 pm

EdvandeZilver schreef:Ik zou afscheid nemen van de "P"-stand en heel simpel beginnen met "A" (diafragmavoorkeuze), AF-S, matrixmeting, focussen op datgene wat je scherp wil hebben en met de ontspanknop half ingedrukt houdend terug naar de goede compositie (niet meer in of uitzoomen).
Je bent dan niet meer afhankelijk van het onvoorspelbare keuzegedrag van je camera v.w.b. diafragma (scherptediepte), ISO en sluitertijd.
Wil je wat meer speelruimte qua belichting, dan kun je "Auto ISO" instellen tussen 200 en pak 'm beet 800 en een maximale sluitertijd van 1/250" gelet op jouw type fotografie.

Wellicht kun je hier ook nog wat van opsteken, de D5300 digitutor: https://imaging.nikon.com/support/digitutor/d5300.html
Overweging is ook om je foto's te schieten in het .NEF formaat zodat je er in de nabewerking meer uit kunt halen dan uit .JPG geschoten foto's.
Nikon heeft hiervoor Capture NX-D gratis beschikbaar waarmee je behoorlijk uit de voeten kunt.



Bedankt voor je tips! Ik ga daar mee aan de slag! En de digitutor doornemen.

Ik schiet nu in JPG, maar wil over naar RAW.
Tamara91

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Berichtdoor bcvthul » di jun 25 2019 5:42 pm

Tamara91 schreef:
Richard schreef:
Tamara91 schreef:De bloem EXIF:

De bloem is : F/8, ISO 200 en 1/250.


En met hoeveel mm?


met 105 mm. Wel echt de max dus!


In de ‘uiterste’ standen zijn de lenzen het zwakst
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Berichtdoor ben42 » di jun 25 2019 7:52 pm

bcvthul schreef:In de ‘uiterste’ standen zijn de lenzen het zwakst


Dit is in zijn algemeenheid niet waar, voor de Nikkor 18-105 ook niet. (Bron DXOMark Score map).

Wat scherpte betreft is deze lens het best bij 18, bij de tele afstanden is er door het in verhouding kleinere diafragma iets meer sprake van diffractie.

Kleurverschuivingen (door chromatische aberraties) is juist weer iets hoger bij 18 dan bij 105.

Vervorming: flink ton bij 18, wat snel via 'neutraal' naar kussen gaat en dan weer (een heel klein beetje) afneemt naar 105.

Fabrikanten kunnen de uiterste zoom bereiken vaak corrigeren ten koste van de tussenliggende bereiken, dat is een keuze. Als ze een aspect verbeteren, verslechterd vaak een ander aspect. Omdat zoom objectieven vaak nog wel eens in de uiterste stand worden gebruikt, is het een logische keuze om ze daar net iets beter te tunen.

Wat scherpte betreft, zou ik de topic starter willen zeggen, probeer eerst het probleem (de oorzaak) te achterhalen en ga dan pas aan de slag met een oplossing.
Problemen zouden kunnen zijn :
  • Beweging, van camera of object.
  • Focus ligt niet op de juiste plek. (Verkeerde focuspunt, front focus, back focus).
  • Scherptediepte niet voldoende voor wat in beeld scherp zou moeten zijn.
  • Positie in beeld waar het niet scherp is. (B.v. aan de randen of op een specifieke plek).
  • Diffractie. (Met name bij kleine diafragma's).
  • Het werkelijke beeld is niet scherp. (B.v. door luchtbewegingen, bij tele kan dit nog wel eens spelen).
  • Te kritisch kijken. (Pixel peeping, door de foto zo groot op het scherm te vergroten dat 'alles' onscherp wordt.
    Of te hoge eisen te stellen aan een objectief.)

Maar een en ander is best lastig. Met het digitaal bekijken van een beeld kun je nu eenmaal heel ver inzoomen en kijk je gemakkelijk te kritisch. De vraag is dan hoe kritisch kun/mag/moet je zijn.

Onscherpte door beweging corrigeer je anders dan onscherpte door een fout focuspunt.
Beweging van de camera kun je verminderen door VR/Statief/betere houding/hogere sluitertijd.
Het object minder laten bewegen, of het object fotograferen als het minder beweegt.
Focus fouten, kun je verminderen, door het juiste focus punt te kiezen.
(Back en Front focus kun je op een 5300 niet fine tunen, maar misschien wel waarnemen).

Natuurlijk zijn er ook 'fouten' in het objectief mogelijk die je zelf niet kunt verbeteren.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Berichtdoor bcvthul » di jun 25 2019 7:59 pm

ben42 schreef:
bcvthul schreef:In de ‘uiterste’ standen zijn de lenzen het zwakst


Dit is in zijn algemeenheid niet waar, voor de Nikkor 18-105 ook niet. (Bron DXOMark Score map).


Dat is mijn ervaring wel....
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Berichtdoor henkk » di jun 25 2019 10:27 pm

Er zouden uitzonderingen kunnen zijn, maar de 18-105 valt daar vast niet onder, denk ik.

Maar draven we niet veel te ver door voor de vraagstelling van TS?
Goede sluitertijd, goed diafragma (liefst A-voorkeuze) en zorgen voor goede scherpstelling. En niet te veel verwachten van deze lens en /of inzoomen tot meer dan 100.%

En niet te vergeten: fotograferen in raw/nef en in nabewerking verscherpen.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jun 26 2019 7:07 am

Beste Tamara
Eigenlijk moeten de foto's scherper zijn dan je ze hier laat zien. Je hebt gelijk met wazig. Laat je niet gek maken met "oude camera" of "uiterste standen". Het verschil in scherpte tussen jouw camera en objectief en topklasse spullen is te zien als je een afdruk maakt van zeg meer dan één meter breed. Het verschil is niet te zien op dit forum waar je slechts een klein jpg'tje kunt laten zien.

Er zijn meerdere oplossingen. De P stand is helemaal zo gek nog niet en de gebruikte ISO en f standen zijn uitstekend.
1 maak twee opnamen. Een normaal waarbij je door de zoeker kijkt en één in de Live View stand. Mocht er sprake zijn van een front- of backfocus fout in de camera, dan zie je het verschil zo. In de Live View stand heb je geen last van scherpstelfouten ten gevolge van front- of backfocus.
2 zet een ander objectief op de camera. Heb je die zelf niet, op zoek naar een fotograaf met een Nikon en AF-S objectieven. In een winkel kan het soms ook. Ligt de onscherpte aan het objectief, dan is dat zo te zien.
3 download het gratis Nikon View NX-i, open een foto en controleer of het scherpstelpunt op de foto hetzelfde is als toen je de opname door de zoeker maakte, waarbij je kunt zien welke scherpstelpunt(en) je gebruikte. Kwam er zelf wel eens achter dat het scherpstelpunt dat m'n camera gebruikte, niet hetzelfde was waarvan ik dacht dat de camera dat zou doen. Hulp hier over is hier te vinden:
https://nikonimglib.com/nvnxi/onlinehel ... 18000.html
4 reset de camera middels de twee groene knoppen. Zet daarna de camera weer terug op het door jouw gebruikte beeldformaat. Nikon zet die standaard op klein, waar ik maximaal zou verwachten. Lees eventueel:
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/reset ... ectief.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Berichtdoor Tamara91 » wo jun 26 2019 6:28 pm

ben42 schreef:
bcvthul schreef:In de ‘uiterste’ standen zijn de lenzen het zwakst


Dit is in zijn algemeenheid niet waar, voor de Nikkor 18-105 ook niet. (Bron DXOMark Score map).

Wat scherpte betreft is deze lens het best bij 18, bij de tele afstanden is er door het in verhouding kleinere diafragma iets meer sprake van diffractie.

Kleurverschuivingen (door chromatische aberraties) is juist weer iets hoger bij 18 dan bij 105.

Vervorming: flink ton bij 18, wat snel via 'neutraal' naar kussen gaat en dan weer (een heel klein beetje) afneemt naar 105.

Fabrikanten kunnen de uiterste zoom bereiken vaak corrigeren ten koste van de tussenliggende bereiken, dat is een keuze. Als ze een aspect verbeteren, verslechterd vaak een ander aspect. Omdat zoom objectieven vaak nog wel eens in de uiterste stand worden gebruikt, is het een logische keuze om ze daar net iets beter te tunen.

Wat scherpte betreft, zou ik de topic starter willen zeggen, probeer eerst het probleem (de oorzaak) te achterhalen en ga dan pas aan de slag met een oplossing.
Problemen zouden kunnen zijn :
  • Beweging, van camera of object.
  • Focus ligt niet op de juiste plek. (Verkeerde focuspunt, front focus, back focus).
  • Scherptediepte niet voldoende voor wat in beeld scherp zou moeten zijn.
  • Positie in beeld waar het niet scherp is. (B.v. aan de randen of op een specifieke plek).
  • Diffractie. (Met name bij kleine diafragma's).
  • Het werkelijke beeld is niet scherp. (B.v. door luchtbewegingen, bij tele kan dit nog wel eens spelen).
  • Te kritisch kijken. (Pixel peeping, door de foto zo groot op het scherm te vergroten dat 'alles' onscherp wordt.
    Of te hoge eisen te stellen aan een objectief.)

Maar een en ander is best lastig. Met het digitaal bekijken van een beeld kun je nu eenmaal heel ver inzoomen en kijk je gemakkelijk te kritisch. De vraag is dan hoe kritisch kun/mag/moet je zijn.

Onscherpte door beweging corrigeer je anders dan onscherpte door een fout focuspunt.
Beweging van de camera kun je verminderen door VR/Statief/betere houding/hogere sluitertijd.
Het object minder laten bewegen, of het object fotograferen als het minder beweegt.
Focus fouten, kun je verminderen, door het juiste focus punt te kiezen.
(Back en Front focus kun je op een 5300 niet fine tunen, maar misschien wel waarnemen).

Natuurlijk zijn er ook 'fouten' in het objectief mogelijk die je zelf niet kunt verbeteren.

Vriendelijke groet,
Ben


Bedankt voor je uitgebreide bericht! Ik ga deze punten eens langs, om te kijken of daar de oorzaak van het onscherpe vandaan komt!
Tamara91

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Berichtdoor Tamara91 » wo jun 26 2019 6:51 pm

Hans Braakhuis schreef:Beste Tamara
Eigenlijk moeten de foto's scherper zijn dan je ze hier laat zien. Je hebt gelijk met wazig. Laat je niet gek maken met "oude camera" of "uiterste standen". Het verschil in scherpte tussen jouw camera en objectief en topklasse spullen is te zien als je een afdruk maakt van zeg meer dan één meter breed. Het verschil is niet te zien op dit forum waar je slechts een klein jpg'tje kunt laten zien.

Er zijn meerdere oplossingen. De P stand is helemaal zo gek nog niet en de gebruikte ISO en f standen zijn uitstekend.
1 maak twee opnamen. Een normaal waarbij je door de zoeker kijkt en één in de Live View stand. Mocht er sprake zijn van een front- of backfocus fout in de camera, dan zie je het verschil zo. In de Live View stand heb je geen last van scherpstelfouten ten gevolge van front- of backfocus.
2 zet een ander objectief op de camera. Heb je die zelf niet, op zoek naar een fotograaf met een Nikon en AF-S objectieven. In een winkel kan het soms ook. Ligt de onscherpte aan het objectief, dan is dat zo te zien.
3 download het gratis Nikon View NX-i, open een foto en controleer of het scherpstelpunt op de foto hetzelfde is als toen je de opname door de zoeker maakte, waarbij je kunt zien welke scherpstelpunt(en) je gebruikte. Kwam er zelf wel eens achter dat het scherpstelpunt dat m'n camera gebruikte, niet hetzelfde was waarvan ik dacht dat de camera dat zou doen. Hulp hier over is hier te vinden:
https://nikonimglib.com/nvnxi/onlinehel ... 18000.html
4 reset de camera middels de twee groene knoppen. Zet daarna de camera weer terug op het door jouw gebruikte beeldformaat. Nikon zet die standaard op klein, waar ik maximaal zou verwachten. Lees eventueel:
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/reset ... ectief.pdf


Erg bedankt voor dit uitgebreide antwoord! Ik heb zojuist View NX-i gedownload en zie dat op letterlijk iedere foto het scherpstelpunt niet juist is. Steeds naast de ogen bijv., bij een portretfoto of totaal ergens anders dan waar ik op heb gefocust. Ik zie dan ook meerdere rode vakjes op die foto (9 punts bijv.), terwijl ik zelf scherp stel met één focuspunt. Dit verschilt echter weer per foto. De ene foto is scherpgesteld met één punt, de ander heeft er 9.

Ik heb nu 2 foto's gemaakt, 1 live view met 1 scherpstelpunt, 1 door de zoeker en die had meerdere scherpstelpunten, steeds rood waarvan er dan 1 zwarte over blijft? Ook totaal weer niet waar ik de focus wil hebben.

Hoe kan ik er nu dan voor zorgen dat ik wél juist focus ?
Tamara91

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Berichtdoor EdvandeZilver » wo jun 26 2019 7:33 pm

Download even de digitale naslaggids (volledige instructies) en zoek op enkelpunts AF dan heb je controle over waar de camera scherp stelt.
https://downloadcenter.nikonimglib.com/ ... D5300.html

Voorts blijf ik van mening dat, indien je volledige controle wilt houden over wat je camera doet, je de P stand NIET moet gebruiken.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Berichtdoor Tamara91 » wo jun 26 2019 8:10 pm

EdvandeZilver schreef:Download even de digitale naslaggids (volledige instructies) en zoek op enkelpunts AF dan heb je controle over waar de camera scherp stelt.
https://downloadcenter.nikonimglib.com/ ... D5300.html

Voorts blijf ik van mening dat, indien je volledige controle wilt houden over wat je camera doet, je de P stand NIET moet gebruiken.


handleiding geraadpleegd. Opnieuw foto's gemaakt, maar in liveview is het een enkelpunts, in de zoeker zie ik meerdere scherpstelpunten in de zoeker, maar steeds als ik de ontspanknop indruk, op een andere plek. Nergens in het midden. Soms zelfs onderin een foto zie ik terug in Nikon VIEW-1. Ik vraag me nu toch af wat er mis gaat steeds?
Foto's blijven zeer onscherp.
Tamara91

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Berichtdoor bredewoldski » wo jun 26 2019 8:39 pm

Je moet Enkelpunts AF gebruiken ipv 'dynamisch veld-AF met 9, 21 of 39 punten, 3D-tracking, automatisch veld-AF'

Het punt wat je dan selecteert is ook het scherpstelpunt
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Berichtdoor EdvandeZilver » wo jun 26 2019 8:56 pm

Met behulp van de "i" knop: Autofocus with still subjects: AF-S + Single Point - https://www.dummies.com/photography/cam ... kon-d5300/
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 +18-105 lens wazig

Berichtdoor Tamara91 » vr jun 28 2019 8:43 am

Eindelijk gelukt, ook meteen een foto gemaakt met enkelpunts en opgezocht in VIEWNX-I. Ik zie dat het scherpstelpunt nu ook klopt met het scherpstelpunt op de camera.
Tamara91

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten