Gaat VR uit bij Back Button Focus?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Gaat VR uit bij Back Button Focus?

Berichtdoor Tony D » di jan 14 2020 10:55 pm

In de Nikon Facebookgroep maakt iemand een opmerking dat ze in de handleiding van de 18-200mm VR leest dat de VR uit gaat als je de Auto-ON aanzet via de knop achterop.
Ik gebruik de bbf techniek ook sinds de workshop op de ALV van vorig jaar. Daar is niet over de VR gesproken, voor zover ik me kan herinneren.
Bij nader onderzoek zag ik de opmerking over de uitgeschakelde VR bij Auto-ON ook in de manual van mijn 16-85mm objectief, maar niet in die van de 16-80mm !
Nu zijn de 18-200 en de 16-85 inmiddels zo’n 10 jaar oud, de 16-80 stamt uit 2015.
Weet iemand hoe dit zit? Is de VR-techniek in die nieuwere lens verbetert? Kan het te maken hebben met de scherpstelmotor die wel of niet in de camera zelf zit?

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat VR uit bij Back Button Focus?

Berichtdoor jan24 » di jan 14 2020 11:38 pm

Bij de D5300 in elk geval niet.
Of er een relatie is tussen ingebouwde scherpstelmotor in de D7200 en het ervan ontbreken in de D5300 weet ik niet.
Zelf gebruik ik ook de BBF.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat VR uit bij Back Button Focus?

Berichtdoor ReneG » di jan 14 2020 11:53 pm

Ik moest even in mijn geheugen graven maar ik weet het weer...

Het ligt niet aan het objectief maar aan de camera. Het ligt ook niet aan het feit of er een AF motor in zit of niet. Bij oudere modellen Nikon DSLR's was het inderdaad zo dat VR niet werkt als je AF-ON gebruikt; VR werd uitsluitend ingeschakeld als je de ontspanknop half indrukte. Waarom dat destijds niet is geïmplementeerd is onbekend. Bij latere modellen (vanaf de D800 meen ik) werd VR ook ingeschakeld als je met AF-ON werkte. Bij bijvoorbeeld de D750 is dat in ieder geval wel zo.

Verder ben ik er 99% zeker van dat het ook met oudere lenzen functioneert. De melding in de handleiding van je objectief komt waarschijnlijk omdat het betreffende model uit de tijd stamt dat de DSLR camera's dat nog niet konden.

Zojuist overigens even geprobeerd met het oudste model VR lens dat ik heb (de 105VR) en op de D700 werkt het inderdaad niet en op de D750 wel. Je kunt het overigens eenvoudig testen. Zet elke VR lens met VR ingeschakeld op de body, gebruik AF-ON en laat weer los. Als VR werkt hoor/voel je ongeveer een seconde na het loslaten een soort klik/schokje in het objectief. Bij de grotere lenzen is dit vaak wat beter hoor- en voelbaar dan de lichtere kleinere lenzen, maar het is eigenlijk altijd wel op te merken. Als dat gebeurt is je VR gewoon iingeschakeld, en als het goed is werkt dat voor al je VR lenzen op de D7200.
Laatst gewijzigd door ReneG op wo jan 15 2020 12:02 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat VR uit bij Back Button Focus?

Berichtdoor ReneG » di jan 14 2020 11:56 pm

En natuurlijk, net als je je reactie geschreven hebt vind je het lijstje. ;)

Uit de voetnoot van dit zeer leerzame artikel van Thom Hogan over VR:

"Final note: Some Nikon's manuals still say that the AF-ON button does not activate VR. This is no longer true on the D7100, D7200, D7500, D500, D600, D610, D750, D800/D800E, D810, D850, D4, D4s, and D5, but even on the older cameras most people mis-construe what Nikon meant (see above). What Nikon meant is that VR does not start unless you've partially pressed (or fully pressed) the shutter release. In other words, you could focus using AF-ON and VR wouldn't be active during focusing. But when you went to take the shot pressing the shutter release would activate VR at the last possible moment. Enough of us complained that VR actually helps during focus that Nikon made the change to the current high-end cameras that activates VR even if you're only pressing the AF-ON button. Previous to that, we had to do the two button shuffle: half press the shutter release to get VR working, then press the AF-ON button to get a stabilized focus action."

Ik weet niet wat het gedrag is op de moderne consumentencamera's aan de onderkant van het spectrum zoals de D3xxx en D5xxx, dat staat er niet in.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat VR uit bij Back Button Focus?

Berichtdoor Tony D » wo jan 15 2020 9:04 am

Rene, bedankt voor je uitleg.
Ik heb overigens van Thom Hogan wel begrepen, dat VR liefst zo min mogelijk gebruikt moet worden.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat VR uit bij Back Button Focus?

Berichtdoor Ronald53 » wo jan 15 2020 9:02 pm

ReneG schreef:Ik weet niet wat het gedrag is op de moderne consumentencamera's aan de onderkant van het spectrum zoals de D3xxx en D5xxx, dat staat er niet in.
Bij mijn D5600 wordt VR alleen geactiveerd door de ontspanknop. Een AF-ON knop zit niet op deze camera, maar ik gebruik de AE-L/AF-L knop voor deze functie (back button focus). Die activeert dan echter niet de VR. Op geen enkel objectief dat ik heb.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat VR uit bij Back Button Focus?

Berichtdoor justme » wo jan 15 2020 9:46 pm

In principe wordt dus de vr pas net voor afdrukken toegepast, dus vanaf het half indrukken van de ontspanknop.

Dit zal ook aanzienlijk schelen in je accugebruik, dan wanneer de vr zou gaan werken bij iedere focusactivatie.

Kortom het lijkt een noviteit te zijn zou je kunnen zeggen?!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gaat VR uit bij Back Button Focus?

Berichtdoor Ronald53 » wo jan 15 2020 10:30 pm

wiebeterpstra schreef:In principe wordt dus de vr pas net voor afdrukken toegepast, dus vanaf het half indrukken van de ontspanknop.
Dit zal ook aanzienlijk schelen in je accugebruik, dan wanneer de vr zou gaan werken bij iedere focusactivatie.
Kortom het lijkt een noviteit te zijn zou je kunnen zeggen?!
Ik snap je niet helemaal. Volgens mij is het zó samen te vatten:
- VR wordt geactiveerd bij half indrukken van de ontspanknop, op alle modellen,
- Bij de modellen die hierboven in vet gedrukt genoemd worden in het stuk van Thom Hogan, gaat-ie kennelijk ook aan bij het gebruik van de AF-ON knop (BBF-modus), maar het is niet waar dat gebruik van de AF-ON knop de VR deactiveert,
- En er lijkt me geen sprake te zijn van een noviteit, of je moet doelen op het feit dat de AF-ON knop bij een aantal modellen de VR alvast activeert, voordat de ontspanknop wordt aangeraakt. Maar dat is nauwelijks een noviteit, want dat is al een tijdje zo, toch?
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat VR uit bij Back Button Focus?

Berichtdoor Tony D » wo jan 15 2020 11:20 pm

Toch blijft het tegenstrijdig wat Thom Hogan zegt: (vertaald)
Enerzijds: de handleiding zegt dat AF-ON knop de VR niet activeert, maar dat is niet zo op de genoemde camera’s (dus hij activeert hem wel zelf)
Anderzijds: wat Nikon bedoelt is dat de VR niet wordt gedeactiveerd en dat hij kan worden geactiveerd door de ontspanknop half in te drukken(dus de AF-ON knop activeert hem niet, in ieder geval niet zelf)
Dus activeert de AF-ON knop op deze camera's nu wel of niet zelf de VR?

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat VR uit bij Back Button Focus?

Berichtdoor ReneG » wo jan 15 2020 11:41 pm

Tony D schreef:Toch blijft het tegenstrijdig wat Thom Hogan zegt: (vertaald)
Enerzijds: de handleiding zegt dat AF-ON knop de VR niet activeert, maar dat is niet zo op de genoemde camera’s (dus hij activeert hem wel zelf)
Anderzijds: wat Nikon bedoelt is dat de VR niet wordt gedeactiveerd en dat hij kan worden geactiveerd door de ontspanknop half in te drukken(dus de AF-ON knop activeert hem niet, in ieder geval niet zelf)
Dus activeert de AF-ON knop op deze camera's nu wel of niet zelf de VR?

Tony D


Hij legt het wel correct uit, maar ik snap dat het wat verwarrend kan zijn, ik moest het ook 2 keer lezen. Hij heeft het over een fout in de handleiding.

Ik denk dat je hier de fout in gaat: "wat Nikon bedoelt is dat de VR niet wordt gedeactiveerd". Hij zei niet dat VR niet wordt gedeactiveerd, maar dat VR niet start. Dat is dus VR wordt niet geactiveerd. Maar dit komt vooral door onhandige formulering van Nikon en een fout in sommige nieuwere manuals.

Maar los daarvan, uiteindelijk is het simpelweg: Op de 'vetgedrukte' modellen die ik hierboven quote, en hun opvolgers, wordt VR wél geactiveerd met AF-ON. Ik kan je ook verzekeren dat het echt zo is, heb de meeste van die camera's in handen gehad/gebruikt, ik ken echter natuurlijk niet het hele lijstje uit mijn hoofd. Op oudere modellen (en blijkbaar de D3xxx en D5xxx range) werkt VR bij gebruik van AF-ON dus niet (en daar heb ik er genoeg van in bezit gehad om dat te kunnen beamen).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat VR uit bij Back Button Focus?

Berichtdoor ReneG » wo jan 15 2020 11:56 pm

Tony D schreef:Rene, bedankt voor je uitleg.
Ik heb overigens van Thom Hogan wel begrepen, dat VR liefst zo min mogelijk gebruikt moet worden.

Tony D


Dat is niet niet helemaal wat hij bedoelt. Hij geeft aan dat zijn 'default' uit is met daarbij een lange en uitgebreide motivatie. Als je het hele verhaal leest zegt hij wat je onder bepaalde omstandigheden beter wel of niet kunt gebruiken. Wil je echter een versimpelde en eenvoudige stelregel, ga dan van het volgende uit:
- Bij een sluitertijd sneller dan 1/500e en/of bij werken vanaf statief: VR Uit.
- In alle andere gevallen: VR Aan.

En ja dat is niet het complete of geheel correcte verhaal en ja ik ga voorbij aan werken vanaf bewegende platformen en het verschil tussen VR Active/Sport etc. Maar de bovenstaande regel is simpel en in verreweg de meeste gevallen correct, of het zal niet zwaar nadelig werken.


NB: Tenslotte, wil je het op safe spelen, schakel dan voor je de camera uitzet VR uit, wacht een seconde en verwijder dan de lens. Dit is een beetje een vaag gebied. Ik weet niet of je het 'parkeren' van ouderwetse harddisks kent, VR heeft net zoiets. Als je je camera uitschakelt terwijl VR actief is, staat die nog niet 'geparkeerd'. Dan kun je het systeem horen rammelen in de camera. (Oplossing is simpel, terug op de camera, even sluiterknop half indrukken, even wachten en dan weer uit). Nikon stelt dit ook in zijn handleidingen. Er wordt veel over gespeculeerd en niemand weet het zeker, maar ik vermoed dat het enkel in de handleiding staat als veiligheidsprocedure. Ik vermoed dat het volstaat om de VR even te activeren, te deactiveren, en dan een seconde of twee te wachten en dan de camera uit te schakelen. Ik vermoed dat Nikon die uitschakelactie er vooral voor de zekerheid in heeft gezet. Maar ik kan wel bevestigen dat wanneer je een camera uitschakelt terwijl VR actief is er wel degelijk meer beweegt/rammelt in het objectief, dan wanneer je er zeker van bent dat VR inactief is als je hemt uitschakelt. En dat is denk ik door het uitschakelen van de camera met actieve VR. Het is heel logisch dat dat dan nog 'los' staat en dat het bij vervoer schade zou kunnen oplopen. Dus dat check ik altijd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat VR uit bij Back Button Focus?

Berichtdoor Peter » do jan 16 2020 10:16 pm

ik zal dat laatste even tegen mijn echtgenote zeggen haha . Die haalt elke lens gewoon eraf met camera nog aan.
Vanuit die gedachte kan ik je zeggen,..., zo heet wordt de soep wellicht niet opgediend . Alles werkt nog na al die jaren (afkloppen)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gaat VR uit bij Back Button Focus?

Berichtdoor Tony D » vr jan 17 2020 10:58 pm

RenéG, dank voor de toelichting op mijn opmerkingen.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten