Tamron 17-50 heel erg onscherp in de hoeken

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Tamron 17-50 heel erg onscherp in de hoeken

Berichtdoor MelissaW » do jul 30 2020 10:11 pm

Hoi,

Ik heb al een aantal jaar een Tamron 17-50mm F/2.8 SP Di II (nieuw gekocht) en was daar altijd wel tevreden over. Omdat ik op vakantie ben gebruik ik hem nu weer veel, maar er is een probleem. De hoeken zijn heel erg onscherp en dan vooral de linkerhoek. Ik snap dat alle lenzen onscherp zijn in de hoeken, maar in dit geval is het zo onscherp dat je bij een foto van een berglandschap meer een groene vlek ziet dan bomen. Zelfs als ik de foto volledig uit gezoomd bekijk zie ik het.

Hij doet het op alle brandpuntsafstanden, maar ik heb het idee dat het rond de 30mm het slechtste is. Momenteel fotografeer ik vooral op F7,1 omdat ik dus landschappen fotografeer en de lens is helemaal schoon (op de sensor van de camera zit wel stof, maar dat lijkt mij niet de oorzaak). De camera die ik erbij gebruik is een D7500 (ook nieuw gekocht). Verder heb ik de lens ooit laten vallen, hij is toen tegen een tafel aangekomen maar landde wel zacht. Ik merkte er toen niet direct iets aan dus ging er vanuit dat er geen schade was.

Ik vraag me nu af, is dit normaal? Doe ik iets mis met instellingen of is het misschien toch schade van die val?

Ik weet dat het moeilijk is om een oorzaak te vinden als er geen voorbeeld foto is en die ga ik ook nog een keer plaatsen, maar het internet is hier erg slecht 's avonds dus daar wacht ik nog even mee.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 heel erg onscherp in de hoeken

Berichtdoor Patrick » do jul 30 2020 11:06 pm

Als het met name in een hoek zit, dan heeft je objectief waarschijnlijk toch een tik gehad of op een andere manier niet meer goed uitgelijnd is (intern). Klinkt als een reparatiegevalletje...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 heel erg onscherp in de hoeken

Berichtdoor George Fennes » vr jul 31 2020 8:28 am

Kijk eens naar je frontlens.
Zit deze nog goed vast?
Zit er niet een beetje speling op?
Ik heb het ook gehad.
Bij een bepaalde serie kwam dit voor en is eenvoudig door de reparatie afdeling van Tamron te verhelpen.
Mijn objectief was al over de garantie heen.
Maar werd gratis verholpen.
Succes er mee.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 heel erg onscherp in de hoeken

Berichtdoor MelissaW » za aug 15 2020 11:28 pm

Oeps, ik was helemaal vergeten hier op te reageren.

Ik denk dat het dan inderdaad gerepareerd moet worden. Het zou ook heel goed de frontlens (dat is denk ik de voorkant van je lens?) kunnen zijn, ik heb er aan gevoeld het het beweegt dan wel een beetje. Het is echt maar heel weinig maar het zit dus ook niet helemaal vast en dat lijkt mij niet normaal.

Ik kan hem wel opsturen zodat er naar gekeken kan worden en het gerepareerd kan worden, maar twijfel wel een beetje over de kosten. Als het de frontlens is en het probleem kan gratis opgelost worden is dat heel fijn, maar als het iets anders is en het kost geld weet ik niet of het het wel waard is. Ik weet niet hoe duur de reparatie kosten dan gaan worden

Hij heeft er trouwens geen last van als ik de foto's verticaal neem, dus met de korte zijde van de foto aan de bovenkant. Dat vind ik ook heel vreemd
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 heel erg onscherp in de hoeken

Berichtdoor George Fennes » za aug 15 2020 11:54 pm

Ik denk dat het de frontlens is zoals ik al eerder aangaf.
Volgens mij heet die firma Transcontinenta als ik het uit mijn hoofd zeg.
En hun prijzen zijn niet zo duur als Nikon Service Point te Beverwijk.
Heb je het aankoopbewijs of garantiebewijs nog?
Neem het mee.
Bij mij was de garantie ook al jaren verlopen enhet werd gratis gerepareerd.
Ik kon er op wachten.
Een tweede exemplaar had er ook last van en die hebben we daar achtergelaten en die kregen we gratis per post thuisbezorgd.
Ja we hadden 3 Tamrons 17-50mm.
Succes en we horen het graag hoe het afloopt.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 heel erg onscherp in de hoeken

Berichtdoor George Fennes » za aug 15 2020 11:59 pm

Transcontinenta zit in Nieuw Vennep.
Maar de reparaties doen;
Contactgegevens: Camtech VoF, Belgielaan 1E, 2391 PH Hazerswoude. Tel: 0172-230 270 en e-mail: info@camtech.nl. Website: www.camtech.nl

Ik zou ze eerst bellen voordat je langsgaat of je lens opstuurt.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 heel erg onscherp in de hoeken

Berichtdoor George Fennes » zo sep 20 2020 9:18 pm

Nog iets bekend over de Tamron?
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten