AF-s Nikkor 24-70 mm 2.8G onscherp

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

AF-s Nikkor 24-70 mm 2.8G onscherp

Berichtdoor ivonnewierink » di sep 15 2020 10:33 am

dag, tot op heden ben ik erg tevreden over dit objectief. Echter, sinds een aantal weken is hij niet meer 'gestoken' scherp. Ondanks dat het bolletje als teken dat het scherp is in de zoeker oplicht, is het resultaat niet helemaal scherp. Dit gebeurt op allebei mijn bodies.
Ik ben op dit ogenblik in Frankrijk. Ik gebruik het objectief, ook hier, o.a. voor table top fotografie. Ik ben hier nog ca. 6 wkn. En zou graag iets in mijn studio willen doen.

Zijn er nog suggesties waar ik naar kan kijken? Beverwijk is nu wat ver uit de route😉. Het objectief is beslist niet gevallen oid.
Alles is vast te leggen.
Gebruikersavatar
ivonnewierink

Forumlid
Berichten: 4


Locatie: Soest
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF-s Nikkor 24-70 mm 2.8G onscherp

Berichtdoor Farzad » di sep 15 2020 10:46 am

Hi Ivonne,

Ja zeker, afhankelijk van de body kan je backfocus aanpassen om de lens te corrigeren.
Als je een statief en een printer hebt kan je een focuslijst afdrukken, dan heb je het snel gezien. Als je dat niet hebt is het 'gokken', maar met je LCD scherm kom je dan een heel eind. Je kan ook even kijken of de contacten van de lens goed schoon zijn.

Als je met de hand scherpstelt, ben je dan wel tevreden over het resultaat?

Mocht je een protector erop hebben zitten (of een UV filter), haal die er dan wel even af als je de focus wil checken, je weet het nooit.

Groet,

Farzad
That's just prime!
D700 + 50mm 1.2 + 85mm 1.8 + 105mm 2.8 + 180mm 3.5
Instagram
Gebruikersavatar
Farzad

Forumlid
Berichten: 50


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF-s Nikkor 24-70 mm 2.8G onscherp

Berichtdoor ivonnewierink » di sep 15 2020 5:08 pm

Dag Farzad,

Dank je wel voor de adviezen. De printer functioneert niet.

Ik heb de contacten schoongemaakt. Er zit geen protector op.

Ik heb het geprobeerd met geschreven tekst. Ik kom nog het dichts bij met live view. En toch twijfel ik dan nog over het resultaat. Front- en backfocus levert niet het gewenste resultaat. Maar, wel een vraag, ik vind op het internet dat dat nodig is wanneer de body niet juist is afgestemd op het objectief, of omgekeerd. Het speelt bij mij echter pas sinds een paar weken, en op beide bodies. Komt het vaker voor dat een objectief na verloop van tijd dit soort kuren krijgt, en dat je dan met deze instellingen moet fine-tunen?
Alles is vast te leggen.
Gebruikersavatar
ivonnewierink

Forumlid
Berichten: 4


Locatie: Soest
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF-s Nikkor 24-70 mm 2.8G onscherp

Berichtdoor Farzad » di sep 15 2020 5:20 pm

Hi Ivonne,

Een back- of frontfocus probleem kan aan de body liggen, maar ook aan de lens. Als je een lens laat kalibreren dan willen ze de body erbij om ze op elkaar af te stemmen.
Meestal als de lens gekalibreerd is werkt dit weer lekker op verschillende body's.
Heb zelf wel eens een lens gehad waarvan de focus ring iets los was gelopen, daardoor was die onscherp geworden. Infinity focus ging daardoor ook niet meer.

Heb je een liniaal in de buurt? Daarmee kan je er ook snel achter komen.

Groet,

Farzad
That's just prime!
D700 + 50mm 1.2 + 85mm 1.8 + 105mm 2.8 + 180mm 3.5
Instagram
Gebruikersavatar
Farzad

Forumlid
Berichten: 50


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF-s Nikkor 24-70 mm 2.8G onscherp

Berichtdoor Patrick » di sep 15 2020 6:00 pm

Of toch gewoon een tikje. Het objectief hoeft niet eens stuiterend over straat te gaan. Hoewel dit wel een stevig pro-objectief is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF-s Nikkor 24-70 mm 2.8G onscherp

Berichtdoor jan » di sep 15 2020 6:24 pm

Wellicht zit je frontlens los.
Ik heb iets soortgelijks zo'n jaar geleden ook gehad. Je kunt de dunne metalen (geplakte) ring verwijderen en daaronder zitten een drie hele kleine schroefjes die je kunt aandraaien.
Daarna plakt de ring weliswaar niet goed meer waardoor je soms last van vignetering krijgt. Uiteindelijk heb ik een nieuwe ring besteld bij Nikon Service Point.
Men noemt de ring: Coversheet AF-S 24-70
Kosten waren € 21,78 excl. verzendkosten.
Afbeelding2020-08-15_0005 by Jan Hagen, on Flickr
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF-s Nikkor 24-70 mm 2.8G onscherp

Berichtdoor henkk » di sep 15 2020 6:28 pm

Hallo Ivonne,
Is de lens met live view (af en manual) wel scherp te krijgen? Als er iets met de lens mis is moet je dan ook problemen hebben. Kun je ook zo nagaan of het aan de af of aan het lenzenstelsel ligt.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF-s Nikkor 24-70 mm 2.8G onscherp

Berichtdoor ivonnewierink » zo sep 20 2020 9:19 am

Bedankt voor de reacties. Ik ga eens naar de scherpstelring kijken. Met liveview heb ik het probleem niet!
Alles is vast te leggen.
Gebruikersavatar
ivonnewierink

Forumlid
Berichten: 4


Locatie: Soest
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF-s Nikkor 24-70 mm 2.8G onscherp

Berichtdoor Patrick » zo sep 20 2020 12:46 pm

Als je het niet hebt bij liveview, dan heb je front- of backfocus. Dat kan je in de meeste camera's corrigeren!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF-s Nikkor 24-70 mm 2.8G onscherp

Berichtdoor Ronald53 » zo sep 20 2020 1:21 pm

Is dit dan een instelling die in het objectief wordt opgeslagen? Hij heeft het met twee bodies.
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF-s Nikkor 24-70 mm 2.8G onscherp

Berichtdoor Patrick » zo sep 20 2020 1:49 pm

Nee. Maar als hij met liveview geen probleem heeft is dat de enige conclusie. Ervan uitgaande dat hij netjes fotografeert.

Het verschil is dat je met liveview scherpstelt met de sensor zelf, net als bij systeemcamera's en je dus altijd het scherptevlak correct hebt. Bij de normale manier stel je scherp met een aparte sensor die via de spiegels zijn informatie krijgt. En dat moet dus heel precies kloppen met het sensorvlak anders zit je mis.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF-s Nikkor 24-70 mm 2.8G onscherp

Berichtdoor ivonnewierink » zo sep 20 2020 2:30 pm

Ik heb de plakrand eraf gehaald, en de schroefjes geprobeerd aan te draaien. Daar zat helemaal geen speling in. Ik ga het opgeven, het wordt een gevalletje Beverwijk.

En dit speelt dus inderdaad bij 2 bodies. Voor mij kan het niet anders dan dat het met het objectief te maken heeft. Front- en backfocus geprobeerd, dat geeft niet het gewenste resultaat. Maar hij heeft het ook altijd perfect gedaan.
Iedereen bedankt!
Alles is vast te leggen.
Gebruikersavatar
ivonnewierink

Forumlid
Berichten: 4


Locatie: Soest
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten