sigma 50-500mm of nikon 80-400mm

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

sigma 50-500mm of nikon 80-400mm

Berichtdoor valentijn86 » do aug 25 2005 10:58 am

hallo
hier ben ik wer met een vraag.
omdat ik 3 onderwerpen fotografeer: sport,entertaiment,wildlife.
vroeg ik me af wat ik het best kan gebruiken?
sigma 50-500mm omdat je dan weiging lensen hoeft te wisselen.
of de 80-400mm omdat die weer vr heeft en dat is weer handig als je trill.
en bij entertaiment bedoel ik mee te zegen: concerten,optredens,rodeloper,enz...

valentijn86
valentijn86



Onderwerp:

Berichtdoor Onno » do aug 25 2005 12:14 pm

Bij de onderwerpen die je aangeeft lijkt me vooral de nadruk liggen op tele-werk. Bij fotograferen van wildlife en bij concerten zijn de lichtsituaties niet optimaal. Vibratie-reductie is dan erg prettig omdat je met relatief langere sluitertijden toch scherpe foto's kunt maken.
Ik zou in jouw geval gaan voor de 80-400 met VR.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » do aug 25 2005 1:39 pm

Dag Valentijn86,

Ik heb de 80-400 VR zelf niet. Ken wel mensen die de lens gebruikt hebben om wild-life te fotograferen. Ze waren zeer enthousiast over het feit dat de lens VR heeft. Uit de hand een grizzly schieten vanuit de auto met 1/15 en of papegaaiduikers liggend op de grond. De plaatjes die ik zag vond ik heel mooi.

Op een D70 wordt de lens equivalent aan een 120-600 voor kleinbeeld. Een echte teletoeterzoom dus. Voor portret en dichterbij werk kan ik me voorstellen dat je een 50 (equivalent met 75 kleinbeeld zou willen).
Alleen voor dichterbij /portret werk zou ik voor mezelf ook een 35 mm (equivalent 50 mm kleinbeeld) en wellicht ook een groothoek.

Ik zou afgezien van de kwaliteiten van de Nikkor kiezen, voor een VR omdat je dan minder gauw een statief nodig zult hebben. Je bent dan echt veel sneller om te reageren op plotselinge situaties. Een grotere afstand tot het onderwerp geeft ook een beter overzicht en dan werkt zo'n teletoeterzoom (met VR) wel comfortabel.

"Just my two cents opinion."

AG
Amadeus Gould




Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten