TC-14B of TC-16A

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

TC-14B of TC-16A

Berichtdoor Frans » za jul 30 2005 3:51 pm

Ik overweeg de aanschaf van een teleconverter voor zowel mijn AF-Nikkor 300mm f4 IF-ED als de AF Zoom-Nikkor 80-200mm f2.8D ED en wil hem gaan gebruiken op mijn F90 en de F4.
Ik twijfel tussen de TC-14B en de TC-16A.
Met de TC-14B is geen AF met bovengenoemde lenzen mogelijk.
Met de TC-16A heb ik toch nog beperkte AF mogelijkheden, wat toch ook weer handig is.
Maar welke past vlgs. jullie kwalitatief het beste bij bovengenoemde lenzen of heeft er iemand ervaringen met bovengenoemde TC’s in combinatie met deze lenzen.

Vast bedankt!.

Groeten Frans Cox
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: TC-14B of TC-16A

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jul 30 2005 5:24 pm

De TC-14B wordt niet aangeraden voor je zoom objectief. Het werkt wel voor je 300 mm. De TC-16A zou het moeten doen met de meeste objectieven voor een F-801, F-4 etc. Bij actuelere camera's wordt de functionaliteit van de TC-16A steeds minder. Ik heb de TC-16A nog niet geprobeerd op m'n D100, maar ik denk dat er niets meer werkt.
Op 21 augustus is er een fotograficabeurs in Doesburg. Ik denk dat beide converters er wel zullen liggen. Gewoon je camera en objectieven mee nemen en het uitproberen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » za jul 30 2005 7:13 pm

Ik ben in het bezit van een F4s, 80-200 ED 2.8AF schuifzoom én de TC-16A.
Deze combinatie heb ik diverse keren gebruikt en optisch valt het beslist niet tegen.
Probleem is wel dat de AF-werking van de TC-16A een maar beperkt bereik heeft zodat een goede scherpstelling van de zoom erg belangrijk is.
En daar zit bij een schuifzoom nu juist het probleem, je schuift zo uit je scherpte.....
Overigens gebruik ik de TC-16A ook in combinatie met de 300mm 4.5 (niet AF) tele en ook dat werkt goed.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Frans » za aug 06 2005 4:21 pm

Wellicht zal de TC16A op een D100 niet werken, ik heb ergens gelezen dat deze converter alleen toepasbaar is op body’s met de diafragma-meeneemring rond de objectiefmond in combinatie met objectieven met diafragmaring. Maar de noodzaak om deze teleconverter in de toekomst te gaan gebruiken bij een digitale reflex is denk ik voor mij niet relevant, i.v.m. de verlengingsfactor van 1,5.
Dat zou van mijn 300 mm dus een 450 mm maken, en dat is voor mij meer dan genoeg.
Op de 80-200mm f2.8 schijnt hij dus goed te werken. Het probleem met de schuifzoom heb ik niet omdat ik de 2-rings zoom heb.
Wat ik wel vreemd vind is dat de converter zelfs met de 300mm f4,5 werkt, aangeraden wordt nml. deze te gebruiken bij lenzen met f3,5 of groter ( sommige bronnen vermelden zelfs f2.8 of groter ) maar gezien het feit dat Ed deze converter op zijn 300mm F4.5 gebruikt, ga ik er van uit dat hij ook wel zal werken op mijn AF 300mm f4.

Gezien jullie reacties en wat ik nog meer aan reviews ed. gelezen, ga ik op zoek naar een in nieuwstaat verkerende TC16A.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Groeten Frans Cox.
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

TC-??

Berichtdoor nikon-nl » zo aug 07 2005 9:05 am

Frans, de TC-16A werkt op geen enkele digitale reflex. Hij past wel en verlengt de brandpuntsafstand 1,6 x, maar instellen is (handmatig) een lastige klus, want de scherptediepte is zeer gering (zeker op een de zooms die jij noemt). Mijn 70-210 zoom + TC-16A op een D1 levert een tele van ruim 510 mm. op. Leuk maar zeer lastig in gebruik. Optisch is er niets op de TC aan te merken. Hij is bedoeld om MF-objectieven op een AF-reflex (zoals jouw F90 en F4) te kunnen gebruiken. Als je later een digi-reflex wilt aanschaffen kan je voor een TC-17 (2de versie) gaan. Indien je toch voor een TC-16A kiest heb ik er eentje te leen/koop. Eerst uitproberen kan/mag.
Groetjes,
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » zo aug 07 2005 11:59 am

De TC-17 werkt toch alleen met AF-S, AF-I en VR-Nikkor tele-objectieven?
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » zo aug 07 2005 1:09 pm

Er staat momenteel een TC-16A teleconverter te koop op marktplaats, voor 50 euro. Zelfs al zou deze niet in nieuwstaat zijn, is het een koopje lijkt me...
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Frans » zo aug 07 2005 7:55 pm

Vlgs de brochure van Nikon kan de TC17E II alleen gebruikt worden op AF-S, AF-I en VR-Nikkors. Bij een (toekomstige) digitale reflex zou ik dan mijn huidige lenzen niet in combinatie met die converter kunnen gebruiken.
Jammer dat Nikon geen passende converter heeft voor AF-Nikkors.

De advertenties op markplaats had ik ook al gezien….., dat maakt de keuze nog gemakkelijker !

Groeten Frans
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor nikon-nl » wo aug 10 2005 4:27 pm

Sorry voor deze misser. Ook bij de TC-14's zal je AF missen, alhoewel er wel een verbinding is voor zoekeraanduiding en (voor in de toekomst aan te schaffen) VR-objectieven (bij de TC-14 E 2de versie).
Er zijn andere merken die wel een AF-converter hebben (en waarvan men beweert dat die werken), maar dat is op deze site 'vloeken in de kerk'.
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » do aug 11 2005 8:35 am

nikon-nl schreef:Er zijn andere merken die wel een AF-converter hebben (en waarvan men beweert dat die werken), maar dat is op deze site 'vloeken in de kerk'.
Nico


Nikon maakt geen AF converters voor gewone AF objectieven. De reden is dat er teveel mechanische weerstand ontstaat voor de in de camera aanwezige AF motor. Want niet alleen het objectief moet aangestuurd worden, ook de converter. Vandaar dat Nikon wel de TC-14, 17 en 20E convertors heeft voor de S objectieven, want dan wordt de scherpstel-motor in het objectief gebruikt. En is er dus geen extra weerstand. Als je wilt weten wat weerstand doet, denk dan eens aan een auto die je altijd in de 5de versnelling weg rijdt.
Het alternatief is dus bv een Soligor Converter 1,4x Pro, voor Nikon AF, met 5 lensdelen en een prijs van ongeveer 190.+ bij konijnenexpress. Als je die aanschaft dan kun je van mij aannemen dat je camera snel stuk is.
Hans
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » do aug 11 2005 10:33 am

Simpelweg omdat er vraag naar is hebben we een aantal niet-Nikon teleconverters verkocht aan klanten die hun mooie Nikkor lenzen wilden verlengen. Het verhaal van Hans over de grotere weerstand en de kracht die de AF-motor moet leveren klopt inderdaad. Al moet ik daar wel bij vermelden dat ik in de afgelopen jaren weinig opgeblazen AF-motoren heb gezien van (semi-)professionele Nikon camera's. Als je perse een langere lens wilt, dan zou i.p.v. een teleconverter eens moeten kijken naar een 400mm, van welk merk dan ook.
vanson



Onderwerp:

Re: TC-14B of TC-16A

Berichtdoor n.deleeuw » vr okt 07 2005 9:28 pm

Frans schreef:Ik overweeg de aanschaf van een teleconverter voor zowel mijn AF-Nikkor 300mm f4 IF-ED als de AF Zoom-Nikkor 80-200mm f2.8D ED en wil hem gaan gebruiken op mijn F90 en de F4.
Ik twijfel tussen de TC-14B en de TC-16A.
Met de TC-14B is geen AF met bovengenoemde lenzen mogelijk.
Met de TC-16A heb ik toch nog beperkte AF mogelijkheden, wat toch ook weer handig is.
Maar welke past vlgs. jullie kwalitatief het beste bij bovengenoemde lenzen of heeft er iemand ervaringen met bovengenoemde TC’s in combinatie met deze lenzen.

Vast bedankt!.

Groeten Frans Cox


Beste Frans

ik beschik nog niet zo lang over een TC-16A. Geweldig! Voor de zoom 80-200 2.8 geschikt, voor de andere lens minder van wege max diagfragma f4. Denk eraan dat 300mm het maximale is voor deze converter. Maar wat te denken dat deze converter van iedere ais lens tot 3.5 een AF lens maakt.

groet nico
n.deleeuw@hetnet.nl
n.deleeuw



Onderwerp:

Berichtdoor Frans » zo okt 16 2005 8:37 pm

Hallo allemaal,

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de TC16A en heb er inmiddels een aangeschaft en uitgeprobeerd. Ik moet zeggen dat er erg tevreden over ben. De AF functioneert op beide lenzen en body,s boven verwachting ( zelfs op de AF 300 mm F4 ) Het scherpstelbereik is meer dan voldoende en veel groter dan ik dacht.
Bij het testen viel mij wel op dat, bij gebruik van de TC16A, de diafragma-overbrenging met mijn F4s niet werkte terwijl dat met mijn F90 geen probleem was !. Het diafragma bleef helemaal open zowel tijdens het ontspannen als bij gebruik van de scherptedieptecontroleknop. Dit bij al mijn lenzen ! Blijkbaar net wat teveel weerstand. Bij een aantal MF body,s functioneerde het wel goed. Dus heb ik de F4s laten nakijken en het probleem is inmiddels verholpen. Het diafragmapalletje aan de binnenkant van het spiegelhuis had niet voldoende kracht meer om het diafragma van de lens incl. TC16A te bedienen.
Ik heb inmiddels een aantal opnamen met de F4s + 300 mm + TC16A gemaakt en de resultaten zijn erg goed. Enkele opnamen hebben echter wel wat last van bewegingsonscherpte ( de volgende keer toch maar de 3-poot meeslepen ipv het 1-been statief ).
De converter is trouwens ook handmatig te gebruiken, zelfs op MF body,s. Hiervoor dien je wel het lenzenstelsel van de TC16A op oneindig in te stellen, door voorzichtig met een schroevendraaiertje aan de AF koppeling te draaien ( linksom ). Dit om de gebruikte lens op oneindig te kunnen scherpstellen.

Groeten Frans
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten