Nieuw objectief voor sport

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Nieuw objectief voor sport

Berichtdoor Teunis » ma feb 11 2019 5:13 pm

Hallo,
heb een Nikon D500 met een Nikon 70-200mm 2.8 objectief
Gebruik deze set vooral voor voetbal fotografie,en loop er tegen aan dat ik te weinig tele heb..
Met een converter verlies ik weer een paar stops..
Liefst ga ik voor de Nikon 300mm2.8 maar zit een aardig prijskaartje aan
Of is de Sigma 300mm 2.8 ook een optie?
Of de Tamron 300 mm 2.8?
Of zit daar teveel verschil tussen vergeleken met de Nikon?
Qua prijs scheelt het een hoop,maar zie je dit ook in de foto’s terug
Gr Teunis
Teunis

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw objectief voor sport

Berichtdoor ArendV » di feb 12 2019 11:36 am

Ik ben niet de meest aangewezen persoon om te reageren omdat ik maar af en toe sport fotografeer en geen van de genoemde objectieven bezit, maar ik zal toch een aanzetje geven.
Een eerste logische stap lijkt me toch om een TC-14E (alle versies voldoen) te gaan gebruiken met jouw 70-200mm. Je verliest één stop en wel iets aan kwaliteit, maar die combinatie is toch goed inzetbaar bij een buitensport als voetbal.
Een Nikkor 300/2.8 zal altijd beter scoren maar heeft zijn prijs en gewicht en de Sigma en Tamron (een echt oudje) 300/2.8 kunnen zich niet meten met de Nikkor als je ervaringen op het web bekijkt.
Mocht de teleconverter niet bevallen dan kun je die altijd met weinig verlies weer verkopen, dus nogmaals een logische eerste stap (en ze zijn tweedehands volop verkrijgbaar).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw objectief voor sport

Berichtdoor Vincent » di feb 12 2019 3:22 pm

ArendV schreef:Je verliest één stop en wel iets aan kwaliteit


Die test gaat alleen over scherpte, het beeld van een 300mm 2.8 en dat van een 70-200mm met een TC is niet echt te vergelijken. Het gaat uiteindelijk om veel meer dan brandspuntafstand en laboratorium scherpte...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw objectief voor sport

Berichtdoor JurjenF » wo feb 13 2019 11:35 am

Tele en voetbal : ik denk dat het (veel) geld kan kosten als ik de fotografen langs de lijn zie. Eventueel gebruikt kopen?
De lichtsterke 400 en 500 mm zijn, naast de idd 70-200 en 28-70, de meest gebruikte tele's op dat gebied. En minder dan f4 wil je eigenlijk niet gaan. M.i. zit er niet heel erg veel verschil tussen de 200 en de 300 in bereik/beeldhoek (kijk maar eens op de lens-simulatie van Nikon). Dan zou je met een converter wel uit de voeten kunnen. Misschien een Nikon f4/300 als je echt een 300mm wilt hebben?
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw objectief voor sport

Berichtdoor Kristian » do feb 28 2019 5:31 pm

Je mist teveel tele zeg je zelf. heb je 2 body's?

Als je 2 body's hebt kan je snel schakelen als de spelers te dichtbij komen voor de 300mm. Als je maar 1 body hebt mis je de hoeveelheid tele niet, dan kan je juist nog alle kanten op met de 70-200.
Zelf heb ik beide objectieven tot mijn beschikking en ook met 2 body's, met maar 1 body zou ik eerst kijken naar een al genoemde converter zodat je de zoom houd.

Wat betreft overige merken en die van een Nikon... Nikon is in mijn ogen vele malen scherper en de waarde blijft hoger. Heb 2 jaar lang een Sigma 120-300 sport gehad maar is niks vergeleken met de vaste 300mm vr2 van Nikon.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl
Kristian

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten