Vorige week heb ik voor mijn Nikon D90 een tweedehands objectief gekocht.
Dit betreft de AF Nikkor 80-200mm 1:2.8 D
Op de camera krijg ik constant de fEE-storing in het scherm te zien, bij alle standen.
De diafragmaring staat met het schuifje vast op de oranje cijfers 22 (dit zou een reden voor fEE kunnen zijn).
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen en wie kan me helpen?
Hopelijk is het geen miskoop want ik kijk er erg naar uit om hem te gebruiken!
FEE storing D90 met AF Nikkor 80-200 mm f2.8 D
Onderwerp:
Re: FEE storing D90 met AF Nikkor 80-200 mm f2.8 D
Bart,
Welkom.
Ik zou beginnen de contacten op lens en kamera voorzichtig schoon te maken, bv. met een droog wattenstaafje.
Next: test de lens op een andere compatible kamera.
Groeten, Gijs
Ps gaat het om de schuif- of de draaizoom ?
Welkom.
Ik zou beginnen de contacten op lens en kamera voorzichtig schoon te maken, bv. met een droog wattenstaafje.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op vr jul 19 2024 12:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- gijs sandberg
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Onderwerp:
BartD90 schreef:Op de camera krijg ik constant de fEE-storing in het scherm te zien, bij alle standen.
De diafragmaring staat met het schuifje vast op de oranje cijfers 22 (dit zou een reden voor fEE kunnen zijn).
Dit is de bedoeling, AF-D lenzen met diafragma ring op een DSLR moet je vastzetten op de stand voor het kleinste diafragma, meestal oranje gemarkeerd. De diafragmaring kun je ook niet gebruiken op een DSLR. Ik heb overigens lang geleden dezelfde configuratie gehad (D90 met 80-200 AF-D draaizoom) dus het moet wel werken.
De FEE melding komt meestal door een foute instelling van de diafragmaring óf (zoals hierboven genoemd door Gijs) vuile contacten als de lens geen goed contact maakt. Beide scenario's heb ik meegemaakt op mijn D90 met die lens.
Wat je kunt proberen is:
1. Haal de diafragmaring van het slot, draai deze een paar keer op en neer en positioneer deze in de uiterste stand (f/22, oranje letters op die lens) en zet deze op slot, om zeker te weten dat de stand klopt. Misschien staat hij er net langs of zit daar ook vuil onder.
2. Reinig de contacten. Eerst droog, daarna evt. met contactreiniger of alchohol (met een wattenstaafje, geen spray!).
Als dat niet helpt testen op een andere camera, ook zoals Gijs ook al voorstelde.
Spul waarmee je foto's maakt...
Onderwerp:
gijs sandberg schreef:Bart,
Welkom.
Groeten, Gijs
Bedankt Gijs!
Het gaat om een draaizoom. Inmiddels met het droge wattenstaafje schoon gemaakt. Helaas nog steeds fEE.
Onderwerp:
Kijk eens of het palletje dat op ca '8 uur' bij de bajonet zit, wordt ingedrukt door de diafragmaring (op stand 22). Zo niet, dan klopt er iets niet met de diafragmaring van de lens. En zo niet, druk het dan eens in met een tandenstoker oid. Verdwijnt de foutmelding dan?
Dat is nl het palletje dat controleert of de lens op kleinste opening staat.
Als het wel wordt ingedrukt, is er iets mis met de elektrische contacten of de elektronica.
Als het wel wordt ingedrukt, is er iets mis met de elektrische contacten of de elektronica.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Onderwerp:
henkk schreef:Kijk eens of het palletje dat op ca '8 uur' bij de bajonet zit, wordt ingedrukt door de diafragmaring (op stand 22). Zo niet, dan klopt er iets niet met de diafragmaring van de lens. En zo niet, druk het dan eens in met een tandenstoker oid. Verdwijnt de foutmelding dan?
Henk,
Bij indrukken van dit palletje verdwijnt de melding en kan ik inderdaad foto's schieten!!
Nu even wat vinden hoe ik het palletje ingedrukt houdt, of een nieuwe diafragmaring (als dit mogelijk/betaalbaar is voor zo'n oude lens!)
Henk, Rene en Gijs onwijs bedankt voor de snelle en goede tips!
Onderwerp:
Graag gedaan! Maar dan is er dus iets mis met de diafragmaring want daar hoort een uitsteeksel aan te zitten dat dat palletje indrukt.
Onderwerp:
Bart,
Een subtiele oorzaak.
Jouw pech is dat een D90 dat uitsteeksel wil voelen, vele andere Nikon dslrs doen er niets mee.
Groeten, Gijs
Ps dat uitsteeksel is op slechts enige dslr modellen gebruikt, maar de oorsprong stamt uit 1977.
Goed gevonden Henk.
Wie de lens in kwestie op een andere kamera test zal er mogelijk niets van merken.
Een subtiele oorzaak.
Jouw pech is dat een D90 dat uitsteeksel wil voelen, vele andere Nikon dslrs doen er niets mee.
Groeten, Gijs
Ps dat uitsteeksel is op slechts enige dslr modellen gebruikt, maar de oorsprong stamt uit 1977.
Goed gevonden Henk.
Wie de lens in kwestie op een andere kamera test zal er mogelijk niets van merken.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- gijs sandberg
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Onderwerp:
Ik ben nog wel benieuwd: kun je een foto plaatsen van de diafragmaring waar dat nokje hoort te zitten? Het lijkt me sterk dat het zou zijn afgebroken en waarom zou iemand het hebben willen weghalen?
Misschien kun je met secondelijm er een nieuw nokje op lijmen.
Misschien kun je met secondelijm er een nieuw nokje op lijmen.