vervanger nikon 18/200vr

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

vervanger nikon 18/200vr

Berichtdoor John Jansen » do jul 09 2009 7:01 pm

Beste allemaal,
Ik heb de nikon18-200 vr,maarrrr vind hem niet scherp genoeg en vaak ook net even te weinig bereik.Tevens ben ik in het bezit van de 50/500 HSM van sigma maar deze heb ik slechts 2-3 keer gebruikt waarom?ik weet het zelf niet. graag wil ik de 18/200 vervangen voor een ander ik heb de D300 wil in de toekomst misschien naar FF wat is wijsheid de 70/200 vr met TC of de 70/300 vr. Graag jullie mening,vast bedankt voor de reactie groet John.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vervanger nikon 18/200vr

Berichtdoor Roelof » do jul 09 2009 7:08 pm

Je hebt de 18-200 en de Sigma 50-500.
In welke brandpuntsrange fotografeer je het meest? Dat is namelijk wel iets om mee te nemen bij de aanschaf van een vervanger voor je 18-200.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vervanger nikon 18/200vr

Berichtdoor gijs sandberg » do jul 09 2009 7:11 pm

Beste John,

Je maakt een grapje...
Een 18-200 is een elfmaal zoom, hoezo bereik tekort?
Een Sigma niet gebruiken? (eens, ook een grapje, ik zou er best eens mee willen experimenteren)

Ter zake:
Als je echt scherp beeld wilt hebben is een reportage-zoom als de 18-200 natuurlijk niet het beste recept.
Probeer eens een Micro Nikkor lens (courant 60 of 105 mm).

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: vervanger nikon 18/200vr

Berichtdoor George Fennes » do jul 09 2009 10:47 pm

Zoals Roelof ook al aangaf met welke brandpuntafstanden fotografeer je het meest.
Er zijn progjes die dat heel fijn in een grafiekje neer kunnen zetten voor je.
Als je dat weet kan je verder kijken.
De keus in FF glas zijn er legio, maar kosten ook legio's euro's.
Om even te beginnen met het 2.8 arsenaal.

Nikkor 14-24mm 2.8
Nikkor 24-70mm 2.8
Nikkor 70-200mm 2.8

Als je dit aangeschaft heb ben je minimaak 4500 euro verder.
Dus wat wil je en wat fotogrfeer je het meest?
En waarom voldoen jouw huidige objectieven niet?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vervanger nikon 18/200vr

Berichtdoor remoss » do jul 09 2009 11:20 pm

George Fennes schreef:Er zijn progjes die dat heel fijn in een grafiekje neer kunnen zetten voor je.
Als je dat weet kan je verder kijken.

ExposurePlot is daar heel geschikt voor. Je vindt het hier: http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html (freeware)

ExposurePlot zit overigens ook ingebakken in Wega2 (http://www.wega2.vandel.nl/) welke ook freeware is.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: vervanger nikon 18/200vr

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jul 10 2009 8:29 am

Hoi John, welkom op dit forum.

help, ik zoek een objectief

In bijna alle internet fora (forums) is dit nu de meest gestelde vraag. Help, ik heb een D60 met kit objectief aangekocht en nu zoek ik een objectief om uit te breiden. Help, ik ga op vakantie naar Guatemala, welke objectieven moet ik mee nemen. Help ik zoek een uitbreiding van m’n objectieven. Ik heb de Nikon18-200 vr, maar heb te weinig bereik.

Nu kun je zo geen antwoord geven. Want een antwoord is afhankelijk van:

1. Welk resultaat wil je er mee bereiken?
2. Welke camera heb je?
3. Welke andere objectieven heb je?
4. Welke ervaring heb je met objectieven?
5. Hoeveel geld is er beschikbaar?

Verder lezen: objectief advies op m'n website.

En dan vindt je de 18-200 niet scherp genoeg. Nu is dat een weinig gehoorde klacht. En het ligt er aan waar je dat objectief mee vergelijkt. Als je de 18-200 naast een AF-S VR 200 f/2,0 G ED gebruikt, dan zal dat wel kloppen. Op m'n website is ook een onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven, en daarin zijn 675 testen van AF objectieven en 295 testen van MF objectieven in een database gestopt, om er een schoolcijfer uit te trekken.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vervanger nikon 18/200vr

Berichtdoor John Jansen » vr jul 10 2009 7:41 pm

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, de 18-200 gebruik ik als allround en meer als vakantie lens, maar ik gebruik hem eigenlijk alleen in de grotere brandpuntafstanden laten we zeggen +/- tussen de 60 en 200 waarvan op 200 niet echt rag scherp is,vooral als het licht 's avonds wat minder is speelt de lichtsterkte een rol met uit de hand fotograferen de Sigma is een mooie lens maar altijd sjouwen met lens en statief ( deze gebruik ik ook meer in de hogere brandpuntafstanden) en dan nog wil vogel fotografie (bij mij dan) niet helemaal lekker lukken. Graag wat tips, beide lenzen kan ik trouwens, als ik over wil stappen naar FF (ja ik weet het wordt nog meer sjouwen)niet gebruiken. Alvast weer super bedankt met het meedenken ik fotografeer met de D300 een heerlijke camera maar ik denk dat er meer uit te halen moet zijn dan met deze lenzen
Groet
John.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten