AF 70-210 F4 op D70S

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

AF 70-210 F4 op D70S

Berichtdoor luc » zo okt 16 2005 9:39 am

Ik heb sinds kort een 70-210 F4 die ik op mijn D70s gebruik.

Nu wist ik natuurlijk dat hij vrij traag focust in verhouding tot de modernere uitvoeringen.

Wat mij nu opvalt is dat hij eigenlijk alleen in het dichtbij gebied onder de 1,5 meter opmerkelijk traag is.

Nu staat er op de afstands schaal na 1,5 meter een dikke streep met een M er achter.
Nu is mijn vraag: Is het eigenlijk de bedoeling dat je binnen 1,5 meter handmatig focust met deze lenzen ? Zo niet Wat duid dan de hoofdletter M aan.
Nikon gebruikt om meters aan te geven over het algemeen een kleine letter m.

Luc.
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » zo okt 16 2005 10:20 am

Nu is mijn vraag: Is het eigenlijk de bedoeling dat je binnen 1,5 meter handmatig focust met deze lenzen ? Zo niet Wat duid dan de hoofdletter M aan.


Luc,
met de "M" wordt heel halfslachtig "Macro" bedoeld, terwijl het een dichtbij of close-focus instelling betreft.
Het is dus niet om aan te geven dat je handmatig moet scherpstellen, al is dat met een macro-functie of dichtbij-instelling meestal wel het meest effectief.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor luc » ma okt 17 2005 2:44 am

vanson schreef:
Nu is mijn vraag: Is het eigenlijk de bedoeling dat je binnen 1,5 meter handmatig focust met deze lenzen ? Zo niet Wat duid dan de hoofdletter M aan.


Luc,
met de "M" wordt heel halfslachtig "Macro" bedoeld, terwijl het een dichtbij of close-focus instelling betreft.
Het is dus niet om aan te geven dat je handmatig moet scherpstellen, al is dat met een macro-functie of dichtbij-instelling meestal wel het meest effectief.

Dank U ..

Helaas voor mij, blijkt er toch wat veel vuil in de focus helical te zitten.

Vanavond heb ik even de tijd gehad om de lens uit elkaar te trekken
en heb ik alles op me gemak schoon gemaakt en de focushelical spaarzaam van een licht smeermiddeltje voorzien.

Hij focust nu weer als een nieuwe ook in het zogenaamde Makro gebied.

Als ik morgen tijd heb zal ik nog wel wat foto's plaatsen van het interrieur van de lens.

Luc
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor luc » di okt 18 2005 4:49 pm

Het is toch een beschrijving geworden icl foto's van de demontage.

Het PDF file is 121 Kb groot en is hier te downloaden: http://www.home.zonnet.nl/leeoscar/PDFdoc/Nikkor%2070-210.pdf

Luc.
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Calgonite bierglasreiniger

Berichtdoor Amadeus Gould » di okt 18 2005 5:26 pm

Dag Luc,

Dank voor jouw uiteenzetting. Ik weet niet of ik nu zelf aan mijn lenzen ga sleutelen, maar ik vind het wel boeiend om erover te lezen.

Over het reinigen van glas. Ik heb me laten vertellen dat Calgonite bierglasreiniger nog beter is dan alcehol. Paar druppeltjes Calgonite in glas water. Volgens nikon-nl, die ook vaak lenzen uit elkaar haalt en ook een groot bierkenner is, laat Calgonite niets achter en tast het de coatings ook niet aan. Het verwijdert wel aanslag. Wattestaafjes kun je gebruiken om het aan te brengen op het oppervlak. Het water loopt er daarna makkelijk vanaf. Zoals gezegd ik demonteer geen lenzen, maar ik maak wel filters en brillenglazen met het Calgonite middeltje schoon.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor luc » di okt 18 2005 9:16 pm

Goeie tip, dat ga ik zeker eens een keer proberen.

Ook weer een goeie smoes om weer eens een keer langs de kroeg te gaan :lol:

Ik had deze lens goedkoop gekocht en ik wist dat hij dus niet helemaal jofel meer was en ook de filtervatting was wat gedeukt maar dat hebben we ook al opgelost. Op het net is erg weinig info te vinden over het repareren van AF lenzen.

Repair manuals van Nikon camera's zijn er zat te krijgen maar van lenzen is toch een stuk minder.

De lens presteert nu naar tevredenheid en ik ben er echt blij mee. gisteren heb ik nog wat testfoto's gemaakt van een van mijn honden en de bokeh bij 210mm op F4 is echt geweldig en heerlijk wollig.
De AF houd mijn hond nu scherp op AF-C als hij naar me toe komt gelopen zoals te zien op de foto.

Afbeelding


Luc.
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo okt 19 2005 12:54 am

Dag Luc,

Inderdaad mooie bokeh.

De bierglasreiniger wordt bij mij thuis nu voor alles gebruikt: voor ramen, autoruitsproeiervloeistof, de afwas en de genoemde brillenglazen & filters :-)

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » di okt 25 2005 8:53 pm

"Gebruik van dit document is uiteraard geheel voor eigen risico"

dat is de echte DIY-mentaliteit !!!

een kostelijke afsluiting van een bewonderenswaardige onderneming.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor luc » wo okt 26 2005 10:24 pm

vanson schreef:"Gebruik van dit document is uiteraard geheel voor eigen risico"

dat is de echte DIY-mentaliteit !!!

een kostelijke afsluiting van een bewonderenswaardige onderneming.


Dat hoort er een beetje standaard bij he.

Net als het stikkertje van de kliko met het grote kruis erdoorheen onderop mijn nieuwe D70S

verplicht omdat er een batterij in zit.

Maar het staat toch een beetje vreemd op een camera van meer dan 1000 euro.
Nikon draait kennelijk niet om de pot heen en laat je op subtile wijze weten dat je eigenlijk een wegwerpartikel hebt gekocht. :lol:

Mochten er nog meer sleutelaars zijn die iets willen weten ik heb een aantal Nikon repair manuals van verschillende cameras.

Luc.
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Marc » do okt 27 2005 7:42 pm

Van welke camera's allemaal?

Marc
Marc



Onderwerp:

Berichtdoor luc » do okt 27 2005 11:28 pm

Onder anderen

F, FA,F3TP, F4, F5, FE, FM, F90X, F801N8008,F70N70,F90N90

F3MD4 DE2,DW3,4,DA2 voor de F3, AF DX1 F3, MB10F4


Ik heb nog niet alles helemaal compleet maar van de meeste heb ik bijv. wel alle schema's en de complete parts lists je kunt dan in ieder geval wel zien hoe iets in elkaar zit.

De F100 heb ik als het goed is volgende week ook.

Luc.
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten