Nikon 80-400 is dat wat

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor motorhan » di okt 02 2012 4:18 pm

Hallo,
Een Nikon 80-400 VR 4.5-5.6 is dat een redelijke lens voor de D7000.
Er staan op MP diverse van deze lenzen tussen de 600-700€
Met vr gr,

Han
Gebruikersavatar
motorhan

Forumlid
Berichten: 279


Locatie: Cranendonck
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor Warner » di okt 02 2012 4:37 pm

Het is op zich een prima objectief, zeker voor zijn prijs. Alleen is de focus wat trager omdat hij de focusmotor van de camera nodig heeft.
Groet, W@rner


NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Gebruikersavatar
Warner

Forumlid
Berichten: 441


Locatie: Castricum
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor Bob42 » di okt 02 2012 9:10 pm

Het hangt er van af wat je er mee wilt gaan doen. Voor vogelfotografie vind ik hem niet goed genoeg. En de AF is idd wel erg traag.
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor Opa Ron » di okt 02 2012 9:43 pm

Op mijn D300s is hij best wel snel,op de D90 wat minder.
Voor de rest een prima lens en mooi scherp.
Gebruikersavatar
Opa Ron

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Bergen (NH)
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor motorhan » di okt 02 2012 10:31 pm

Bob42 schreef:Het hangt er van af wat je er mee wilt gaan doen. Voor vogelfotografie vind ik hem niet goed genoeg. En de AF is idd wel erg traag.


Dat is inderdaad een onderwerp wat ik leuk vind. wat zou dan een betere keus zijn.

Een vriend van me heeft een Sigma 50-500 maar dat vind ik wel een groot lomp ding als je daar een tijd mee rond loopt.
Met vr gr,

Han
Gebruikersavatar
motorhan

Forumlid
Berichten: 279


Locatie: Cranendonck
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor Warner » wo okt 03 2012 8:04 am

Ik denk niet dat er, in deze prijsklasse, een beter alternatief is op dit moment.
Groet, W@rner


NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Gebruikersavatar
Warner

Forumlid
Berichten: 441


Locatie: Castricum
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor JvdKooij » wo okt 03 2012 8:09 am

Warner schreef:Ik denk niet dat er, in deze prijsklasse, een beter alternatief is op dit moment.


Voor rond de 900 euro heb je een tweedehands 300mm F4. Ik gebruik daar een 1.4 Kenko converter op. Werkt prima.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor CaptainHook » wo okt 03 2012 8:17 am

Ik heb er eentje een paar jaar gehad en mee gewerkt.
Prima, zeer degelijk objectief. Idd, de AF is traag.
Zoek maar eens op reviews van dit objectief.

Prijs/prestatieverhouding vind ik prima. (gezien de 2de hands prijs. de nieuwprijs vind ik wat te fors voor dit objectief)

Waarom ik 'm verkocht heb? Hij is erg zwaar en massief. Ik gebruik zelden het telebereik boven de 200mm en dan vond ik 'm te zwaar/groot om mee te sjouwen. Uiteindelijk heb ik 'm verkocht en een Tamron AF SP 70-300mm F/4 DI VC USD gekocht en daarbij een 1.4x teleconverter. Dit objectief kost de helft (nieuw) wat de 80-400mm tweedehands kost en heeft bovendien image stabilization en een sneller werkende AF en is een stuk lichter.
Bouwkwaliteit van de Tamron is idd minder degelijk dan die van de Nikkor, maar voor mijn doeleinden voldoet het prima. En optisch zijn deze beide objectieven vergelijkbaar.
Dit beeld heb ik genomen vanaf 4km (!) afstand met de Nikkor 80-400mm:
http://www.fotoapparatuur.nl/Foto/69896/GGTop80_400_jpg
(klik op de foto voor een grotere weergave)
Dus zoals je ziet, prima kwaliteit.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor JvdKooij » wo okt 03 2012 8:40 am

CaptainHook schreef:Ik heb er eentje een paar jaar gehad en mee gewerkt.
Prima, zeer degelijk objectief. Idd, de AF is traag.
Zoek maar eens op reviews van dit objectief.

Prijs/prestatieverhouding vind ik prima. (gezien de 2de hands prijs. de nieuwprijs vind ik wat te fors voor dit objectief)

Waarom ik 'm verkocht heb? Hij is erg zwaar en massief. Ik gebruik zelden het telebereik boven de 200mm en dan vond ik 'm te zwaar/groot om mee te sjouwen. Uiteindelijk heb ik 'm verkocht en een Tamron AF SP 70-300mm F/4 DI VC USD gekocht en daarbij een 1.4x teleconverter. Dit objectief kost de helft (nieuw) wat de 80-400mm tweedehands kost en heeft bovendien image stabilization en een sneller werkende AF en is een stuk lichter.
Bouwkwaliteit van de Tamron is idd minder degelijk dan die van de Nikkor, maar voor mijn doeleinden voldoet het prima. En optisch zijn deze beide objectieven vergelijkbaar.
Dit beeld heb ik genomen vanaf 4km (!) afstand met de Nikkor 80-400mm:
http://www.fotoapparatuur.nl/Foto/69896/GGTop80_400_jpg
(klik op de foto voor een grotere weergave)
Dus zoals je ziet, prima kwaliteit.


Heb je ook een voorbeeld van de Tamron 70-300 met converter?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor CaptainHook » wo okt 03 2012 8:45 am

jvdk schreef:Heb je ook een voorbeeld van de Tamron 70-300 met converter?

Nee, helaas (nog) niet. Die Tamron heb ik pas een paar weken... en nog niet in de bergen kunnen gebruiken. Ik zal de komende tijd eens kijken of ik iets hier in Nederland er mee kan doen...
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor Bob42 » wo okt 03 2012 9:37 am

motorhan schreef:
Bob42 schreef:Het hangt er van af wat je er mee wilt gaan doen. Voor vogelfotografie vind ik hem niet goed genoeg. En de AF is idd wel erg traag.


Dat is inderdaad een onderwerp wat ik leuk vind. wat zou dan een betere keus zijn.

Een vriend van me heeft een Sigma 50-500 maar dat vind ik wel een groot lomp ding als je daar een tijd mee rond loopt.


Ik doe vrijwel uitsluitend vogelfotografie. Heel goed daarvoor is de Nikon 300mm F4 met een 1,4 converter. Haarscherp! Ik gebruik hem zelf meer dan mijn 300mm F2.8! Geen VR op de F4, dus je moet met korte sluitertijden werken.
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor motorhan » wo okt 03 2012 10:04 am

CaptainHook schreef:Ik heb er eentje een paar jaar gehad en mee gewerkt.
Prima, zeer degelijk objectief. Idd, de AF is traag.
Zoek maar eens op reviews van dit objectief.

Prijs/prestatieverhouding vind ik prima. (gezien de 2de hands prijs. de nieuwprijs vind ik wat te fors voor dit objectief)

Waarom ik 'm verkocht heb? Hij is erg zwaar en massief. Ik gebruik zelden het telebereik boven de 200mm en dan vond ik 'm te zwaar/groot om mee te sjouwen. Uiteindelijk heb ik 'm verkocht en een Tamron AF SP 70-300mm F/4 DI VC USD gekocht en daarbij een 1.4x teleconverter. Dit objectief kost de helft (nieuw) wat de 80-400mm tweedehands kost en heeft bovendien image stabilization en een sneller werkende AF en is een stuk lichter.
Bouwkwaliteit van de Tamron is idd minder degelijk dan die van de Nikkor, maar voor mijn doeleinden voldoet het prima. En optisch zijn deze beide objectieven vergelijkbaar.
Dit beeld heb ik genomen vanaf 4km (!) afstand met de Nikkor 80-400mm:
http://www.fotoapparatuur.nl/Foto/69896/GGTop80_400_jpg
(klik op de foto voor een grotere weergave)
Dus zoals je ziet, prima kwaliteit.


Is inderdaad een hele scherpe foto.

Je hebt gekozen voor de Tamron 70-300 waarom dan niet voor de nikon 70-300 of is dat vanwegen het prijsverschil nieuw .

Gebruikt kom je de door jou genoemde Tamron minder tegen dan de nikon.
Met vr gr,

Han
Gebruikersavatar
motorhan

Forumlid
Berichten: 279


Locatie: Cranendonck
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor CaptainHook » wo okt 03 2012 10:15 am

motorhan schreef:Je hebt gekozen voor de Tamron 70-300 waarom dan niet voor de nikon 70-300 of is dat vanwegen het prijsverschil nieuw .

Gebruikt kom je de door jou genoemde Tamron minder tegen dan de nikon.

Ik heb de Tamron gekozen vanwege een aantal zaken:
Volgens diverse reviews is de prijs/kwaliteitsverhouding van de Tamron beter dan de Nikkor.
Tamron geeft langere garantie (5 jaar!)
Tamron is goedkoper.
En ik heb ervaringen met Tamron, optisch zit het wel goed!

Dat die Tamron 2de hands lastiger te verkrijgen is, kan een aantal oorzaken hebben:
er worden domweg minder exemplaren gemaakt dan van Nikkor.
Tamron gebruikers willen 'm minder snel van de hand doen... :mryellow:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor Jaco1 » wo okt 03 2012 11:42 am

Het is een uitstekend objectief om mee rond te zeulen en de VR werkt ook uitstekend. Ik vind de zoom een pre naast de vaste 300 met tc.

Loop er al jaren mee rond en ben er erg tevreden mee.
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 80-400 is dat wat

Berichtdoor Marwo » wo okt 03 2012 8:51 pm

Ik gebruik hem al jaren en nog steeds met veel plezier. De AF werkt zoals eerder aangegeven op de D300s een stuk sneller als op een D90. (D7000 weet ik niet)
Daarbij heb je ook nog de knop 'Limit of Full'. Met de knop op full, kan het objectief flink zoeken als hij het onderwerp niet herkend.
Echter op limit, is het bijna altijd in één keer raak. En aangezien je in de praktijk zelden van oneindig naar twee meter richt heb ik de knop bijna altijd op limit.

Ik dacht eraan om hem in te ruilen voor een 70-200, maar dan heb ik ook een 2.0 converter nodig om het huidige bereik te halen. Prijskaartje word dan ongeveer €2400!
De combi 70-200 + 2.0 converter schijnt heel goed te werken, maar het gemak om, in 1 keer, van 80 naar 400 te kunnen zoomen is voor mij in de praktijk,
op dit moment meer waard dan het prijskaartje van de aangegeven combi.

Hier staan een paar voorbeeldfoto's, http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=58&t=39433
Ik had gehoopt dat dit voorbeelddraadje, voor dit soort vragen, flink aangevuld zou worden maar helaas... :(
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten