Welke objectief voor Nikon D5200

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Welke objectief voor Nikon D5200

Berichtdoor t-bal » wo jul 24 2013 6:16 pm

Goedendag allemaal.

Ik heb gisteren mijn nieuwe Nikon D5200 camera binnen gekregen, heb hem snel even getest en ben tot nu toe zeer tevreden over de scherpte van de foto’s, Het enigste wat er nu nog ontbreekt is een lens.

Ik zoek een lens waarmee ik goede kwaliteit natuurs- en landschapsfoto’s kan maken in Afrika. Het gaat hierbij voornamelijk om het fotograferen van het groot wild. Ik ben aan het twijfelen tussen een aantal objectieven die een maximale bereik hebben van 300mm (hoger reikt mijn budget niet)

- Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF –ED Zoom objectief t.w.v €489,-
- Nikkor AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR objectief t.w.v. €249,-
- Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD Nikon t.w.v. €349,-

Ik wil voornamelijk weten als er grote verschillen zijn in kwaliteit tussen deze objectieven en welke objectief het beste is vlak na zonsopkomst en vlak voor zonsondergang in verband met het slechte licht. Welk objectief zouden jullie aanraden?

Mijn vader (die ook een Nikon heeft) heeft al 3 objectieven thuis liggen die we de afgelopen keren in Afrika hebben gebruikt. Deze heb ik ook tot mijn beschikking op de momenten dat mijn vader deze niet op zijn camera heeft zitten.

- Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR
- Nikkor AF-S DX 55-200mm f/4-5,6G IF-ED
- Sigma 150-500mm f/5-6.3 DG OS HSM

Ik had ook gekeken naar deze 2 objectieven. Deze zouden vrij ideaal zijn omdat ik dan nooit van lens hoef te wisselen. Maar weet niet wat ik hierover moet denken aangezien de Nikon varianten 2x zo duur zijn.

- Sigma 18-250mm f/3.5-6.3 DC Macro OS HSM t.w.v €399,-
- Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 DI || VC PZD t.w.v/ €399,-

Mijn excuses voor het lang verhaal, heb altijd moeite om iets kort te houden :oops: . Ik hoor graag jullie advies tegemoet.
t-bal



Onderwerp:

Re: Welke objectief voor Nikon D5200

Berichtdoor emiel » wo jul 24 2013 7:53 pm

http://www.dxomark.com/ is je vriend voor het bepalen van kwaliteit van lenzen.

verder zijn de lenzen die noemt niet bepaalt lichtsterk voor zonsondergang en opkomst. dat geeft beperkingen en je zult bv een statief moeten gebruiken of de iso omhoog zetten met kans op ruis. en dat kan hele mooie foto's opleveren, maar je zult wel moeten kijken waar de beperkingen zitten.

je budget bepaalt verder welke objectieven optimaal zijn, voor landschap zou ik ook een groothoek meenemen. en ookdaarvoor kun je dxomark gebruiken om te bepalen welke lens past binnen jou eisen en budget.

ajuus
emiel

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke objectief voor Nikon D5200

Berichtdoor DarkReptile » zo aug 11 2013 7:22 pm

heb zelf de nikkor 55-300,. pracht lens
kan fotos zoals deze maken op +-10meter
Afbeelding
Dragonfly-01-cropped by Sergio "DarkReptile", on Flickr
DarkReptile

Forumlid
Berichten: 16


Locatie: Heerhugowaard
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke objectief voor Nikon D5200

Berichtdoor t-bal » ma aug 12 2013 12:12 pm

Hallo emiel en DarkReptile, bedankt voor jullie response.

Ik heb besloten om toch een nikkor lens te kopen, de vraag is alleen nog welke. Ik weet niet wat verstandiger is. De nikkor 70-300 te kopen of de nikkor 55-300 en 18-105 te bemachtigen voor ongeveer dezelfde prijs. Mijn vraag is als de 70-300 zodanig kwalitatief beter is dan de 55-300 dat het waard is het extra bedrag neer te tellen? Zover ik op de forum heb gelezen is het een kwestie van eigen mening.

Pracht foto DarkReptile, mag ik vragen met wat voor camera jij die hebt genomen?
t-bal



Onderwerp:

Re: Welke objectief voor Nikon D5200

Berichtdoor JvdKooij » ma aug 12 2013 12:43 pm

DarkReptile schreef:heb zelf de nikkor 55-300,. pracht lens
kan fotos zoals deze maken op +-10meter


Even in je exif gekeken, maar de afstand was 3.35m.

Persoonlijk zou ik voor de 70-300 gaan.
Als jet budget hebt zou je anders eens kunnen kijken naar een tweedehands 300mm F4.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke objectief voor Nikon D5200

Berichtdoor DarkReptile » vr aug 16 2013 10:12 pm

t-bal schreef:
Pracht foto DarkReptile, mag ik vragen met wat voor camera jij die hebt genomen?



Ook met één D5200, de 55-300 is ze geld echt waard. mischien een tikje langzaam kwa AF, echter op burst van 5 heb je er altijd wel 1 goede tussen, bij hoge snelheid.
DarkReptile

Forumlid
Berichten: 16


Locatie: Heerhugowaard
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke objectief voor Nikon D5200

Berichtdoor Hans Braakhuis » za aug 17 2013 7:17 am

Kijk eens:
http://www.hansbraakhuis.nl/KwaliteitNi ... tieven.pdf
Naast de testen van dXo, nog heel veel andere testen op een hoop en dan daar het gemiddelde van.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke objectief voor Nikon D5200

Berichtdoor t-bal » wo sep 18 2013 12:13 pm

Hallo forum leden

Ik ben toch voor de nikkor 70-300 f4.5/5.6g if-ed gegaan , heb hem vandaag gehaald.
Wil jullie bij deze nogmaals bedanken voor jullie advies!

Groetjes
t-bal




Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten