Welke lens op D50?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Welke lens op D50?

Berichtdoor KevinD50 » zo apr 16 2006 8:18 pm

hej mensen ik ben op zoek naar een 70-300mm lens voor mijn nikon d50?
heeft iemand advies? sigma? tamron? en waarom juist wel of niet de lens?

bij voorbaat dank

Kevin van Os

p.s lens is nodig voor vliegtuigspotten.
KevinD50



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » zo apr 16 2006 9:23 pm

Dag Kevin,

Ik neem aan dat geld een belangrijke rol speelt bij de keuze van de telezoom. Je kunt het geld maar een keer uitgeven en het groeit niet op onze rug (in ieder geval niet op mijn rug).

Op deze site vind je wat informatie over telezooms, maar daar moet je wel wat voor doen. :-)
Ga helemaal onderaan deze webpagina...
Klik vervolgens op Nikkor AF(-S) & AI-S lenses, klik daarna op browse the Lens-Database en selecteer vervolgens bij select output filter long telezooms

Of type de onderstaande regel in...
http://www.photozone.de/active/survey/s ... d='Nikkor'
%20OR%20brand='Sigma%20AF'%20OR%20brand='Tamron%20AF'%20or%20brand
='Tokina%20AF'%20or%20brand='Vivitar%20AF'%22&title='Nikkor'#browse

Hope this helps a bit.

Amadeus Gould
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op ma apr 17 2006 8:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor KevinD50 » zo apr 16 2006 9:38 pm

hmmm veel informatie maar duidelijk:P... toch bedankt ik ben meer op zoek naar die of die want... ik weet dat de tamron veel goedkoper is als de sigma apo maar welke kan ik het beste nemen?
budget ongeveer 200 euro max
KevinD50



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma apr 17 2006 7:49 am

Als je een goedkoop vreemd merk objectief wilt, hoef je dat volgens mij niet aan gebruikers in deze groep te vragen. Zelf heb ik alleen Nikon op mijn camera, want anders loop in met dat rare gevoel dat er altijd betere objectieven op mijn camera passen.
Als je een 70-300 wilt en je kunt nog wachten, binnenkort komt er een 70-300 ED VR met een prijs goedkoper dan de huidige ED versie.

Als je vliegtuigen gaat spotten, zul je veelal met tegenlicht of hoog contrast te maken hebben. Reden voor een goed objectief.

Afbeelding

Een recent probeersel met een 28-105 AF op de telestand.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » ma apr 17 2006 10:19 am

Hallo ik heb de 70-300 gekocht van nikon goedkope lens maar werkt goed.
Mijn doel word de luchtvaartshows van de zomer.

ik ben gek op WO2 vliegtuigen.

Ik heb ook op Pbase gekeken en ik heb echt haarscherpe foto's gezien met die lens.

Dat was wel in helder weer uiteraard.

hier een probeelsel bij mijn dichtsbijzijnde vliegveld.
het was niet echt helder dus ik heb D-Lighting en verscherping toegepast
Afbeelding
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor KevinD50 » ma apr 17 2006 12:19 pm

hej hans aan wat voor bedragen moet ik dan denken voor zon lens? ik heb geen boom in de tuin waar ik aan kan rammelen he? en inderdaad namaaklenzen zijn 99% slechter als de originele lenzen maar hangt vaak ook een prijskaart aan.
KevinD50



Onderwerp:

Berichtdoor roel » ma apr 17 2006 2:38 pm

Eerst wat relativering: Sigma/Tamron/Tokina-lenzen zijn niet slecht. Het zijn geen namaaklenzen die een sneu alternatief zijn. Het betreffen goede lenzen waarmee erg mooie foto's te maken zijn.
Echter, als je de S/T/T-lenzen gaat vergelijken met de (iets duurdere) Nikon lenzen, dan komen de Nikon lenzen er vaak beter uit. Nikon is van oudsher erg goed in het maken van lenzen. Wanneer je dan bereid bent om in plaats van € 200,- een bedrag van € 300,- à € 350,- uit te geven, dan zou ik dat zeker doen. Dat gaat ongeveer de prijs zijn van de bovengenoemde lens. Dat is zo'n extra uitgave waar je waarschijnlijk geen spijt van krijgt. Zeker de VR is handig (daarover zijn op het forum al hele epistels geschreven).
Koop in ieder geval een lens die goed genoeg is voor de foto's die je wilt maken en voor de moeite die je wilt doen. Als je foto's maakt waarbij vervorming en lichtverval taboe zijn, dan is een betere/duurdere lens nodig. Als je er daarentegen voorkeur voor hebt om met één lens zoveel mogelijk te kunnen doen, koop dan een zoom met groot bereik.
Let wel: een goede lens kost gewoon veel geld. De camera is vaak minder duur dan de lenzen. En natuurlijk kun je met een goedkope lens erg mooie foto's maken, maar je zit veel eerder op de grenzen van de kwaliteit van het ding...
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor rytec » di apr 25 2006 3:43 pm

Ik heb ook een Nikon D50 en heb hierbij een Tamron lens 18-200 aangeschaft van het type AF18-200 F/3.5 - 6.3 XR Di II http://www.tamron.com/lenses/prod/18200_diII.asp
Ik ben hier wel tevreden over, deze lens kost ongeveer €390,-
Maar zoals reeds in een ander topic vermeld ben ik nog maar in een beginfase met deze complete set. Ik moet nog héél veel leren hiermee.
Maar zoals die foto met dat witte sportvliegtuigje, hoe kun je die zo mooi nemen dat je een perfect stilstaand beeld hebt, zelfs de propellor staat er goed op. Ook die boeing zie je zonder schimmen opstijgen. Prachtig hoor.
Maar welke stand moet je voor zoiets nemen?
rytec



Onderwerp:

Berichtdoor Kroko » di apr 25 2006 7:41 pm

Je kan met je rechtermuisknop op de foto klikken en dan kiezen voor afbeelding opslaan als. Dan vervolgens de foto opslaan en daarna openen in een foto viewer. Daar kan je dan weer de exif info opvragen.
De exif info van deze foto is

Make - NIKON CORPORATION
Model - NIKON D50
Orientation - Top left
XResolution - 300
YResolution - 300
ResolutionUnit - Inch
Software - PictureProject 1.6.1 W
DateTime - 2006:03:07 19:29:48
YCbCrPositioning - Centered
ExifOffset - 222
ExposureTime - 1/2500 seconds
FNumber - 6.30
ExposureProgram - Normal program
ExifVersion - 0221
DateTimeOriginal - 2006:03:07 15:36:57
DateTimeDigitized - 2006:03:07 15:36:57
ComponentsConfiguration - YCbCr
ExposureBiasValue - 0.00
MaxApertureValue - F 5.66
MeteringMode - Center weighted average
LightSource - Cloudy weather
Flash - Not fired
FocalLength - 300 mm
UserComment -
SubsecTime - 08
SubsecTimeOriginal - 08
SubsecTimeDigitized - 08
FlashPixVersion - 0100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 3008
ExifImageHeight - 2000
SensingMethod - One-chip color area sensor
FileSource - DSC - Digital still camera
SceneType - A directly photographed image
CustomRendered - Custom process
ExposureMode - Auto
WhiteBalance - Manual
DigitalZoomRatio - 1 x
FocalLengthIn35mmFilm - 450 mm
SceneCaptureType - Standard
GainControl - Low gain up
Contrast - Normal
Saturation - Normal
Sharpness - Normal
SubjectDistanceRange - Unknown

Maker Note (Vendor): -
Data version - 0120 (808530480)
ISO Setting - 0
Image Quality - FINE
White Balance - CLOUDY
Image Sharpening - AUTO
Focus Mode - AF-A
White Balance Adjustment - 0
White Balance RB - 544
Exposure Adjustment - 786688
ISO 2 - 52428800
Tone Compensation - CS
Lens type - AF-D G
Lens - 610
Flash Used - Not fired
AF Focus Position - 16777216
Bracketing - 1
Color Mode - MODE3a
Light Type - NATURAL
Hue Adjustment - 9
Noise Reduction - OFF
Total pictures - 1646
Optimization - CUSTOM
Kroko



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo apr 26 2006 12:32 am

Dag rytec,

Je wilt weten hoe je een scherpe foto van een opstijgend/voorbij vliegend vltg. wilt hebben.

Goed je zet de zoom op 200 mm, want je zit er toch vaak wat vandaan.
Belangrijk is de sluitertijd kort te houden.
Zet diafragma op 6.3, laat camera de sluitertijd bepalen (Aperture priority stand), controleer of sluitertijd korter is dan 1/400ste, afdrukken. Is de sluitertijd niet korter dan 1/400ste, ISOgevoeligheid verhogen.

Als de sluitertijd korter is dan de kortste sluitertijd van de camera (maar dat zal niet vaak gebeuren), diafragma verder dichtknijpen of ISO verlagen.

Het kan handig zijn om de AF uit te zetten en manueel de afstand in te stellen op een punt waar het vliegtuig langs vliegt (anticiperen) en af te drukken op het moment dat vliegtuig bij openen sluiter net inbeeld komt.

Succes!

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor rytec » wo apr 26 2006 8:41 pm

Dag AG,

Dit is wel een prachtige uitleg, ik ga het uittesten.
Kun je dit ook toepassen op voorbij rijdende auto's? wellicht wel he.

Dank je.
rytec



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo apr 26 2006 11:47 pm

Dag rytec,

Auto's zijn misschien een redelijke oefening. Maar een Cessna-tje gaat wel veel harder :)

Het blijft uitproberen en oefenen. En ik zie het echt als een kunst als mensen zo'n vliegtuig goed weten vast te leggen.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Kroko » do apr 27 2006 9:50 am

Dit licht toch voor een groot deel aan de afstand tussen fotograaf en bewegend opject javascript:emoticon(':oops:')
Embarassed

Kroko
Kroko



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » do apr 27 2006 1:47 pm

Kroko schreef:Dit licht toch voor een groot deel aan de afstand tussen fotograaf en bewegend opject
Kroko


welk licht?

bedoel je het licht tussen de lens en het oBject?

natuurlijk heeft de helderheid van het licht invloed op de scherpte, maar dit begrijp ik niet 1-2-3 (ook niet na 4)
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » do apr 27 2006 4:21 pm

vanson schreef:
Kroko schreef:Dit licht


welk licht?



Ik denk dat hij dit ligt bedoelt.
hjanssen




Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten