Advies voor portretlens gevraagd.

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor erikcreugers » wo mar 04 2015 10:10 pm

Ik heb al enkele jaren tot volle tevredenheid een Tamron SP AF 28-75 mm f/2.8 XR DI lens in mijn tas zitten, en uiteraard ook op de body... Deze lens gebruik ik in principe allround, maar nu ik ben overgestapt van DX naar FX gaat het kriebelen. Portretten schiet ik o.a. met deze lens, en met de 50 mm. Soms, maar dan ook heel soms schroef ik mijn 70-300 mm f/4.5/5.6G IF ED op de body.

Nu ben ik aan het overwegen om de Samyang 85mm AE f/1,4 IF MC aan te schaffen. In feite alleen al vanwege de lichtsterkte. Dat het een lens is zonder autofocus neem ik dan op de kop toe. Alleen is deze lens niet teveel van het goede ten opzichte van de Tamron lens. Ik bedoel overlap ik dan niet een beetje (veel)?

Het voordeel van de 70-300 mm is dat ik met deze lens ook 85 mm bereik, en gezien de lichtsterkte van de 28-75 kom ik met deze lens ook aardig in de richting.

Vraag: Is het zinvol om de Samyang 85mm AE f/1,4 IF MC aan te schaffen gelet op het reeds aanwezige glaswerk? Dat deze lens volledig manueel is, is mij geheel bekend. Zijn er eventuele alternatieven?

Alvast bedankt!
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor Skippy » wo mar 04 2015 10:14 pm

Ik zou voor het gemak van AF kiezen, bijvoorbeeld de prima Nikkor 85mm f1.8 AF-S G. Ik heb zowel de Tamron 28-75mm 2.8 als deze 85mm f1.8 en de Tamron is echt een veel minder goed objectief zeker op een FX sensor.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor robspanjaart » wo mar 04 2015 11:11 pm

Of je nou een Samyang koopt of een Nikon 1.8 AFS of AF(D), je zult versteld staan van het verschil in kwaliteit.
Je moet er rekening mee houden dat MF echt wel tijd vraagt, zo geweldig gaat dat niet op de moderne Nikons met half doorzichtige matglazen en een hooguit redelijke focus confirm.
robspanjaart

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor henkk » wo mar 04 2015 11:22 pm

Ik ben voor dit doel op FX zeer tevreden met een Zeiss 85/1.4 ZF2. Ook handmatig scherpstellen, ooit 2e hands gekocht van een mede-clublid.
Voor portretten heb je niet echt AF nodig, hooguit het scherpstelhulpmiddel (bolletje/pijltjes). Mijn ervaring is dat dat prima gaat (D700). Het scherpstelhulpmiddel is m.i. vrijwel net zo accuraat als de AF (bij handfocus hanteert men meen ik grotere marges maar die kun je dan juist opzoeken en er midden tussen gaan zitten).
Niet dat je per sé 1.4 nodig hebt maar je hebt dan wel een prima kwaliteit bij f/2.8 en dat ga je bij de objectieven die je nu hebt niet halen (dat diafragma met de 70-300 al helemaal niet), met name om een mooie bokeh te krijgen. Met zo'n SamYang zul je dat ook wel krijgen vermoed ik en mogelijk ook met de 85/1.8 Nikkor.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor Patrick » wo mar 04 2015 11:35 pm

Ik wilde ook de 85mm f1.8G aanraden, maar ik zie dat men me voor is geweest. Aanrader!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor erikcreugers » do mar 05 2015 1:29 am

Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor Patrick » do mar 05 2015 1:36 am

Zeker. Ook erg fraai. Ik ben zelf nog meer gechameerd van de nieuwere G versie omdat ik het bokeh wat mooier (nog mooier) vind van die versie. Maar ook de hier getoonde versie is uitstekend!

Alleen is 299 Euro niet heel veel minder dan ik voor mijjn 1.8G heb betaald. Nieuw. Maar daar ben ik destijds ook wel erg goed aan gekomen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor a vgastel » do mar 05 2015 7:12 am

Eric
Heb deze zelf ook en en er zeer tevreden over kwa degelijkheid zeker een aanrader.
Ga maar eens op zoek naar wat foto,s gemaakt met deze. :)


EDIT
net even opgezocht heb er 250 voor betaald 3jaar geleden op het forum het is deze als je laat zien hier op het forum.
plaats anders een berichtje in gevraagd.


even zoeken op mp
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor erikcreugers » do mar 05 2015 7:45 am

Dank je wel Bert voor de tip!
Ik heb inmiddels een bod uitgebracht, en de aanbieder aangeboden de lens eventueel te ruilen voor mijn AF-S 70-300 mm f/4.5-5.6 VR die sinds de aankoop ruim 2 jaar geleden misschien pas twee keer is gebruikt, en eigenlijk doelloos in mijn fototas zit. Aangezien in de advertentie van de aanbieder staat "Eventueel te ruilen voor een in goede staat verkerende Nikkon zoom telelens (tot min. 300 mm)". Nu dus afwachten of het bod geaccepteerd wordt...

Spannend.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor erikcreugers » vr mar 06 2015 5:47 pm

De ruil is gesloten! Ik de 85 mm lens, en de aanbieder mijn 70-300 die toch maar stof zat te happen in mijn tas.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor a vgastel » vr mar 06 2015 6:39 pm

Als je tevreden met de ruil bent en hij ook dan is het goed toch Prijs is in deze niet relevant lijkt me dan.
Heb je het objectief goed gecontroleerd op de werking zo als hij moet werken zowel auto als handmatig.
Sluiting dafragma bladen[ zonder beschadigingen en derden ] speling bajonet op beschadigingen [contacten optisch ] :wink:
Hoe oud hij is kan je na zoeken op serie nummer.



edit
D7100 en geen D :silent: :!: 7200 lees maar eens goed na. :o

tip
HN 23 in de doos gelaten zit nog in de folie , rubber Zonnekap er op en het scheelt weer ruimt in je tas en beschermd hem ook nog .
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor Frank Roelofs » vr mar 06 2015 9:49 pm

Veel fotoplezier met de 85. Ben er een zeer tevreden gebruiker van. Hn23 erop laten zitten. Voor paar euro een 77mm lensdop halen, die past voor op de zonnekap.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor Frans Heinsbroek » za mar 07 2015 12:21 pm

Ik heb mn 85 1.8G nog niet zolang geleden aan een clublid overgedaan omdat portretten schieten niet mijn ding is en dit mooie objectief daarom alleen in de kast lag. Van alles wat ik ervan gezien heb zou ik toch voor de 85 1.8G gaan.
Laatst gewijzigd door Frans Heinsbroek op za mar 07 2015 8:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor erikcreugers » di jun 30 2015 11:51 pm

a vgastel schreef:Als je tevreden met de ruil bent en hij ook dan is het goed toch Prijs is in deze niet relevant lijkt me dan.
Heb je het objectief goed gecontroleerd op de werking zo als hij moet werken zowel auto als handmatig.
Sluiting dafragma bladen[ zonder beschadigingen en derden ] speling bajonet op beschadigingen [contacten optisch ] :wink:
Hoe oud hij is kan je na zoeken op serie nummer..

De lens was gloedje nieuw bij arriveren! De vorige eigenaar heeft de lens naar eigen zeggen een of twee keer gebruikt (icm een D3200) en was niet helemaal tevreden over het resultaat. De vorige eigenaresse is kunstschilderes, en schildert portretten. En maakt dus foto's van modellen die niet kunnen komen poseren. Alles was compleet, van garantiebewijs tot doos, en van zonnekap tot lensdoppen.

Het serienummer van de lens is 2004543 welke ik niet 1, 2, 3 kan traceren op enige website wat betreft leeftijd.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies voor portretlens gevraagd.

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jul 01 2015 7:53 am

Kijk eens naar de verschillende serie nummers
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#85

Met een actuele tweedehands aankoopprijs van 255 euro, volgens
http://www.fotoversicherung.com/fotover ... ste-nikon/

Heb mijn exemplaar nog maar zo'n 27 jaar in bezit.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 26 gasten