nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor Hans Braakhuis » di aug 04 2015 7:41 am

Het persbericht:

"Nikon introduceert een gloednieuw supertelezoomobjectief met een ongekende veelzijdigheid. De AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR zit boordevol met de nieuwste objectieftechnologieën en biedt een zeer groot bereik.

Ongeacht of u wilde dieren, vogels, vliegtuigen of snelle sporten fotografeert, dit krachtige nieuwe FX-formaat zoomobjectief presteert altijd uitstekend. Het bereik van 200-500mm biedt een uitzonderlijke reikwijdte, terwijl het constante diafragma van f/5.6 een consistente snelheid en vloeiende controle over de scherptediepte biedt over het gehele zoombereik. De prestaties zijn uitmuntend met een optische constructie bestaande uit 19 elementen in 12 groepen en dankzij drie elementen van ED-glas wordt chromatische aberratie tot een minimum beperkt. Als grootste zoomobjectief met een vast diafragma in het huidige NIKKOR-assortiment beschikt de NIKKOR 200-500mm ook over de nieuwste generatie van Nikon’s technologie voor vibratiereductie (VR). Dit indrukwekkende systeem maakt het mogelijk scherp te fotograferen met sluitertijden die tot 4,5 stops langer zijn en biedt de VR-stand SPORT voor het volgen van snelle acties. Daarnaast biedt Nikon's exclusieve Silent Wave Motor (SWM) een snelle AF-respons. Het elektromagnetische diafragma maakt een stabiele AE-controle mogelijk, zelfs tijdens snelle continu-opnamen.

“Superteleobjectieven vereisen gewoonlijk een grote investering en veel enthousiaste fotografen worden daardoor gedwongen in te leveren op de kwaliteit. Als Nikon’s meest betaalbare superteleobjectief van meer dan 300mm is dit nieuwe 200-500mm-objectief een interessante optie voor fotografen die extra bereik willen om onderwerpen in de verte vast te leggen.„
Matthieu van Vliet, Country Manager Nikon Nederland

Altijd uitstekende prestaties
De AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR zet Nikon’s traditie van geavanceerde beeldtechnologie voort. Aangezien de bestaande VR-stand SPORT is geïntegreerd in het VR-systeem, is dit objectief ideaal voor het fotograferen van bewegende onderwerpen, zoals vliegende vogels of snelle sporten. SPORT VR blinkt uit in situaties waarin een fotograaf de camera moet pannen om onderwerpen te volgen. De stand biedt een stabiel zoekerbeeld en maakt een beeldsnelheid bij continu-opnamen mogelijk die vergelijkbaar is met wanneer VR is uitgeschakeld.

Groot bereik
Het vaste maximale diafragma van f/5.6 over het gehele zoombereik maakt ook het gebruik van AF mogelijk als een 1,4x-teleconverter op een f/8-compatibele camera wordt gebruikt.

De AF-S NIKKOR 200-­500mm f/5.6E ED VR is voorzien van een zoomvergrendeling die het objectief vastzet wanneer dit niet in gebruik is, en een afneembare statiefaansluiting. Een afneembare zonnekap en een zachte tas worden bij het objectief geleverd.

Prijs en beschikbaarheid
De verkoopstart van de nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR is gepland op 17 september aanstaande. De verkoopadviesprijs bedraagt €1599,-."


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor John Jansen » di aug 04 2015 8:44 am

verdorie heb ik net de nieuwe 80-400 aangeschaft.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor JvdKooij » di aug 04 2015 10:01 am

ben benieuwd wat de winkelprijs hier gaat worden, in the US staat hij voor net geen 1400 dollar
Verder wacht ik rustig even af voor wat vergelijkingen tussen de Sigma's en de Nikon.
De Sigma's hebben als groot voordeel dat je de AF kan finetunen op verschilende afstanden, ik blijf het een fout van Nikon (en Canon) vinden dat ze zoiets nog niet hebben.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor JvdKooij » di aug 04 2015 11:50 am

tje zeg, bij cameranu.nl gewoon voor de adviesprijs op de site, in de US 1400 dollar en dan max 2,5% sales tax erbij als je bij B&H koopt.
Dat is net iets meer dan 1300 euro.

verschil van 300 euro :shock:

ze zijn hier in NL echt gek geworden.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor ReneG » di aug 04 2015 12:57 pm

Vergeet niet dat er hier veel meer belastingen op zitten dan in de VS (BTW, importheffingen etc). Verder zetten ze bij de initiële prijzen in webshops altijd in met de adviesprijs. Ik denk dat dat een soort 'veiligheid' is tegen eventuele veranderingen en fluctuaties. In de praktijk zakken ze meestal kort na de daadwerkelijke release.

Dat gezegd hebbende, ik ben wel erg benieuwd naar dit objectief. Als hij de kwaliteit haalt van de 300 f/4 met TC14II (moet ik eerst nog zien)... maar dat zal wel niet voor die prijs. Al mag ik natuurlijk hopen... :)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor CaptainHook » di aug 04 2015 1:00 pm

Heren, heren, wat maken jullie nou een probleem van die prijs?!? Sinds wanneer is dat een issue als het om het geliefde Nikon gaat? :P
CaptainHook



Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor nikonveldhoven » di aug 04 2015 1:09 pm

Misschien omdat wij uitgekleed worden door onze eigen regering :evil: ik heb mijn nikon D7100 in Amerika gekocht met een 18-200 voor een prijs van 750 dollar de zelfde set kost hier ongeveer € 1450 nieuw en het verschil is volgens mij alleen belastingen.
Sommige plaatsen zijn te mooi om voorbij te lopen
Gebruikersavatar
nikonveldhoven

Forumlid
Berichten: 12


Locatie: Veldhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor ReneG » di aug 04 2015 1:17 pm

CaptainHook schreef:Heren, heren, wat maken jullie nou een probleem van die prijs?!? Sinds wanneer is dat een issue als het om het geliefde Nikon gaat? :P


Als geld geen punt was has ik nu al een 600mm f/4 gehad. Mijn budget is beperkt. En ilk wil graag bij Nikon blijven aangezien alle third-party objectieven me tot nu toe bijna altijd in de steek hebben gelaten of kwalitatief toch minder bleken te zijn. Maar ik voel me enigzins bekocht door Nikon als ik bij de buren in Duitsland een camera die ik hier voor 2149 moet kopen daar voor 1729 kan kopen. Vergelijken met de VS moet je niet doen (daar spelen andere zaken een rol) maar het prijsverschil met Duitsland is niet meer uit te leggen enkel door BTW en andere belastingen. Daar is meer aan de hand en ik vind het ronduit schandalig worden. Ik ben niet van de complottheoriën maar zelfs ik zou bijna gaan geloven dat er prijsafspraken worden gemaakt...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor CaptainHook » di aug 04 2015 1:20 pm

Maar wat is dan het probleem? Dan koop je 'm toch gewoon in Duitsland, of je gaat verhuizen... :angel:

Het BTW verschil tussen Duitsland en Nederland is slechts 2%:
http://www.cijfernieuws.nl/btw-in-eu/
en het algehele salarisniveau ligt bij onze oosterburen vaak nog hoger dan hier. M.a.w. dat Nikon prijsverschil heeft niks te maken met de overheid...
CaptainHook



Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor Michele » di aug 04 2015 2:20 pm

Fijn dat het direct over de prijs gaat en niet over de specs. :crazy:
Van mij had ie ook wel 2500 mogen kosten, als ie dan ook maar f4-5.6 geweest was. Vind f5.6 continu een beetje magertjes...
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor ReneG » di aug 04 2015 5:25 pm

CaptainHook schreef:M.a.w. dat Nikon prijsverschil heeft niks te maken met de overheid...


Volgens mij zei ik dat ook. En er is geen 'probleem', want ik ga hem dan ook gewoon in Duitsland halen. Maar het zou niet nodig hoeven te zijn. Ik betwijfel ook of Nikon zelf wel de veroorzaker van dit probleem is....
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor MarcvanZuylen » di aug 04 2015 5:33 pm

ReneG schreef:
CaptainHook schreef:Heren, heren, wat maken jullie nou een probleem van die prijs?!? Sinds wanneer is dat een issue als het om het geliefde Nikon gaat? :P


Als geld geen punt was has ik nu al een 600mm f/4 gehad. Mijn budget is beperkt. En ilk wil graag bij Nikon blijven aangezien alle third-party objectieven me tot nu toe bijna altijd in de steek hebben gelaten of kwalitatief toch minder bleken te zijn. Maar ik voel me enigzins bekocht door Nikon als ik bij de buren in Duitsland een camera die ik hier voor 2149 moet kopen daar voor 1729 kan kopen. Vergelijken met de VS moet je niet doen (daar spelen andere zaken een rol) maar het prijsverschil met Duitsland is niet meer uit te leggen enkel door BTW en andere belastingen. Daar is meer aan de hand en ik vind het ronduit schandalig worden. Ik ben niet van de complottheoriën maar zelfs ik zou bijna gaan geloven dat er prijsafspraken worden gemaakt...


Om welke camera gaat het dan welke in Duitsland 20% goedkoper is?
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor JvdKooij » di aug 04 2015 5:37 pm

Een D750
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor Flandria » di aug 04 2015 6:19 pm

Lijkt een interessant objectief voor op reis, geen gouden ring dus geen Pro objectief maar wel veel lichter !
Specs. zijn best interessant te noemen.

Afbeelding

Wide MTF chart
Afbeelding

Tele MTF chart
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Flandria op di aug 04 2015 6:24 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Flandria



Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor Matthijs » di aug 04 2015 6:22 pm

Zeker een interessante lens!

Wat is het gewicht?
Online
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten