nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor Willem Focus » do aug 11 2016 9:07 pm

Hallo allemaal.

Sinds een week ben ik nu in het bezit van de Nikon 200-500 mm. Dit na een typisch geval van pech met mijn vorige lens, de Sigma 150-600 Sports.
Nu vroeg ik me af of er hier iemand ervaring heeft met https://www.kirkphoto.com/lens-support-bracket-nikon-200-500-f-5-6e-ed-vr.html. Niet dat ik nu erg ontevreden ben over de scherpte of zo hoor, maar beter kan natuurlijk altijd. En deze steun ziet er wel goed uit op het eerste oog.

Groet..... Willem :wink:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1445


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor Benjamin Wassink » do aug 11 2016 10:04 pm

Deze lens met orginele gondel op een statief trilt aardig als de spiegel op klapt. Ik weet niet of de extra ondersteuning dit helemaal weg neemt maar het zal wel helpen. Trouwens wel een mooie gondel! Hoef je geen plaatje meer onder de orginele te schroeven.
Ik zou zelf altijd mirror up gebruiken en evt timmer als ik van statief fotografeer, of snelle sluitertijden gebruiken.

Jammer is wel dat je de goede vr nu niet gebruikt en dat is eigenlijk wel waar deze lens voor bedoeld is om mee uit de hand te fotograferen. Nu begrijp ik ook wel dat wachten met een dikke 3kg in de aanslag niet lang vol te houden is :wink: . Het voordeel is wel dat je mobieler bent zonder statief en snel kunt reageren op veranderingen.
Benjamin Wassink

Forumlid
Berichten: 166


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor Willem Focus » do aug 11 2016 10:17 pm

Ook vanaf statief en met de ontspanknop ipv draadontspanner gebruik ik, ook op advies van deskundigen trouwens, de VR wel ! Timer en mirror up is met het fotograferen van oa vogels natuurlijk geen optie. Dan is de vogel ook letterlijk al gevlogen. :D Uiteraard probeer ik de sluitertijd boven de 1/500 te houden, en nog liever 1/1000e . Maar met slechts f/5.6 haal je dat natuurlijk lang niet altijd.


Groet Willem :wink:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1445


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor ReneG » do aug 11 2016 11:01 pm

In tegenstelling tot andere lenzen is mijn ervaring met de 200-500 ook dat de VR van deze lens verbetering oplevert met VR actief bij gebruik vanaf statief. Ik heb een hele serie klassieke concertfoto's vanaf statief gemaakt, veelal met sluitertijden van 1/30e tot 1/100e. Met VR geactiveerd was het resultaat beduidend scherper dan zonder VR. Dat is opvallend want bij mijn andere lenzen (70-200VR2, 105VR) is dat normaal niet het geval.

Interessant is dat Nikon dat zelf in de handleiding ook stelt, wederom in tegenstelling tot eerdere lenzen: "NORMAL and SPORT vibration reduction can reduce blur when the camera is mounted on a tripod. [OFF] may however produce better results in some cases depending on the type of tripod and shooting conditions. NORMAL and SPORT are recommended if the camera is mounted on a monopod."

Bij mijn andere lenzen staat er: "When the camera is mounted on a tripod, set the vibration reduction switch to OFF".

Mijn bevindingen tot nu toe is dat de VR bij langzamere sluitertijden (1/100e en lager) zowel uit de hand, op monopod als op statief een positief resultaat oplevert. Ik ben er nog niet uit of hij sneller dan 1/1000e een negatieve invloed heeft, maar dat heb ik (in tegenstelling tot sommige andere lenzen) nog niet echt op kunnen merken, al is het verschil daarbij ook maar minimaal. Ik gebruik zelf nog de originele voet met een arca-swiss plaatje, maar dat is omdat er nog niets anders was. Al heb ik nog geen problemen ondervonden. Er is overigens nog een arca-swiss compatibel alternatief, wordt ergens in NL gemaakt voor 90 euro. Maar ik heb het webadres even niet bij de hand.

Verder nog opmerkelijk: Er is een enigszins negatieve review over de kirk collar (opmerkelijk), terwijl men redelijk tevreden is over het origineel: https://www.dpreview.com/forums/thread/3917592. En het schijnt (op meerdere plekken gelezen maar niet kunnen bevestigen) dat RRS zelfs niet van plan is om een lens collar replacement te maken omdat ze de Nikon Collar goed genoeg vinden. Ze hebben wel een plate, die heb ik eronder zitten. En dat werkt prima.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor bredewoldski » do aug 11 2016 11:23 pm

Benjamin Wassink schreef:Deze lens met orginele gondel op een statief trilt aardig als de spiegel op klapt.


Komt dat trillen van het beeld niet omdat de het spulletje op statief staat en de VR aanstaat? Zet de VR maar eens uit dan zie dat het trillen in het ook stopt.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor ReneG » do aug 11 2016 11:24 pm

Link gevonden, maar dit is dus een combinatie van de originele gondel met ondersteuning voor: http://www.mdjfotografieshop.nl/a-41809052/nikon/lenssteun-voor-de-nikon-200-500mm-f5-6
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor Benjamin Wassink » vr aug 12 2016 12:02 am

bredewoldski schreef:
Benjamin Wassink schreef:Deze lens met orginele gondel op een statief trilt aardig als de spiegel op klapt.


Komt dat trillen van het beeld niet omdat de het spulletje op statief staat en de VR aanstaat? Zet de VR maar eens uit dan zie dat het trillen in het ook stopt.


Nee dit is duidelijk spiegelresonatie. Op statief duurt het langer voor resonantie weg gevloeid is dan vanuit de hand. Heb dit getest in Mup mode met de WMU app. De langste vertraging van 3s heb je wel nodig voor de trilling echt weg is. Moet er wel bij zeggen dat dit met tc1.4 ertussen was. Wel op een carbon statief...
Nu is de D750 ook niet echt netjes met het opklappen van de spiegel! :wink:

ReneG:
Ik kon zelf ook al geen verschil merken met vr aan of uit op statief dus begon al een beetje te twijfelen omdat het tegenstrijdig is met wat algemeen correct is .
Benjamin Wassink

Forumlid
Berichten: 166


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor JvdKooij » vr aug 12 2016 8:51 am

Persoonlijk vind ik de statiefbeugel helemaal niet zo slecht, wel vind ik de bevestiging van de lenskap slecht. Maar goed misschien gebruik ik hem wel in wat andere omstandigheden dan de meeste anderen

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor ReneG » vr aug 12 2016 9:35 am

De lenskap bevestiging is inderdaad een beetje blah... volgens mij een ontwerpfoutje, als ze de 'tanden' (die 2 plastic dingen waar hij op vastklikt) ietsje groter hadden gemaakt was hij denk ik wel beter blijven zitten. Misschien komt er nog een aftermarket oplossing voor. Maar ja, met zo'n grote zonnekap die alleen maar 'klikt' is een klein beetje beweging ook al genoeg om hem los te krijgen.

Dat gezegd hebbende, hij schiet bij transport in de tas wel eens los (dat is niet erg) maar als hij eenmaal op de lens zit komt hij er (bij mij) echt niet vanzelf af. Ik durf hem ook rustig op de zonnekap weg te zetten (mits de lens ingeschoven is). Hij kan alleen losschieten als er zijwaartse kracht op wordt uitgeoefend. En als dat de enige klacht is kan ik er wel mee leven. :)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor Marten » za aug 27 2016 10:54 am

Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor JaapV » za aug 27 2016 2:36 pm

Dank, Marten! Dat is een mooi complete praktijkvergelijking met de 300mm PF.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor Benjamin Wassink » di sep 27 2016 9:53 pm

Ik kwam vandaag deze aftermarket statiefgondel tegen. Heb er eentje besteld om te kijken of het wat is :) .
Laatst gewijzigd door Benjamin Wassink op di sep 27 2016 10:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Benjamin Wassink

Forumlid
Berichten: 166


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor Peter » di sep 27 2016 10:06 pm

De link werk niet (meer)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor JvdKooij » di sep 27 2016 10:08 pm

bij mij wel hoor :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

Berichtdoor Benjamin Wassink » di sep 27 2016 10:19 pm

Nu zou die goed moeten staan.
Benjamin Wassink

Forumlid
Berichten: 166


Ervaringsniveau: ***


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten