Zuid Afrika

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Zuid Afrika

Berichtdoor Daniel1975 » ma okt 19 2015 10:49 am

Ik ga over 6 weken naar Zuid Afrika en dan uiteraard ook de safaritrips. Addo en twee private gameparks (blijven dus in zuid-west hoek).
Momenteel heerst nu dus steeds meer de enorme twijfel; 70-200 met 1.4 tc of toch iets moois als de nieuwe 200-500 5.6.
Heb ik dat kanon nodig of kom ik met de 280mm van de 70-200 + tc ook ver genoeg. Werk met een D7200. Addo rijden we zelf, andere gamedrives niet.
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor Vincent » ma okt 19 2015 10:54 am

Daniel1975 schreef:Heb ik dat kanon nodig...


Je hebt sowieso niets nodig dat je zelf niet hebt... Dat is enkel een mooi excuus om mooie nieuwe dingen te kopen.

Extra bereik kan altijd een voordeel zijn. Maar ik heb Zuid Afrika destijds ook met een 70-200+TC1.4 als langste conbinatie (op DX) gedaan en dat was meer dan voldoende. Uiteindelijk zijn er altijd situaties waar je mm's tekort komt. Maar dat is op 500mm niet anders.

Vaak zitten beesten ook erg dichtbij, en is 200mm veel te lang. Dan is de 70-200mm sterk in het voordeel. Dus als je al een nieuwe koopt dan zou ik ze beide meenemen.

En als het donker wordt en je wilt bewegende dieren fotograferen dan is de 2 stops winst van de 70-200 ook een groot verschil en niet op te lossen met VR.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor Daniel1975 » ma okt 19 2015 9:17 pm

Jammer dat ik op je site de meest mooie 'vakantiefotos' zie staan, behalve bij Zuid Afrika ;)
Mijn voorkeur is ook de 70-200, alleen weegt die 2.8 best wel.... Aan de andere kant hebben we gewoon een huurauto.
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor henkk » ma okt 19 2015 11:09 pm

'Net' terug uit zuidelijk Afrika met D300S en D700; de AF-S 80-200 is bijna niet van de D300S af gekomen, soms de TC17 ertussen maar eigenlijk alleen voor vogeltjes. Op de D700 zat meestal de 50 mm en verder had ik nog een 20 mm mee. Met 200 mm als kortste brandpuntsafstand op een DX zou ik veel foto's gemist hebben. En lens wisselen gaat ook niet altijd snel genoeg.
Dat 'kanon' lijkt mij nog wel zwaarder dan een 70-200 incl. TC. En het scheelt een stop t.o.v. de 70-200 plus TC. Croppen kan ook in de nabewerking.
Ik denk daarom dat je met zo'n aanschaf niet echt blij gaat worden.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor Daniel1975 » di okt 20 2015 6:41 am

Thnx!!
En hoe is het kwaliteitsverlies met de 1.7?
Ik heb vroeger de 1.4 heel vaak gebruikt (paar jaar 'eruit' geweest) en dat ging perfect. Over de 1.7 hoor je wisselende reacties.
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor henkk » di okt 20 2015 9:11 am

TC17 bevalt mij goed maar gebruik 'm alleen wanneer nodig. Op de 80-200 liefst een stop diafragmeren. Op de 300/4 hoeft dat niet. Het zijn meestal de andere (licht-)omstandigheden die bepalen of het wat wordt of niet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor Dwightjelee » di okt 20 2015 3:12 pm

Ik ga over drie weken naar Zuid-Afrika en had een soort gelijke vraag gesteld hier op het forum (zie: topic hier en een topic over wat mee te nemen hier).
Na alle adviezen en voorbeelden doorgenomen te hebben, heb ik uiteindelijk een Sigma 70-200 f2.8 aangeschaft, of dit ook afdoende is zal ik eerdaags gaan ervaren :)

Lees zelf ook het topic even door, misschien zitten er handige tips voor je tussen.
Nikon D7100 - Nikon D3100 - AF-S DX NIKKOR 35MM F/1.8G - AF-S DX NIKKOR 50MM F/1.8G - AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR - AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR - TAMRON AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 - Sigma 70-200 F2.8 APO EX HSM

Flickr
Dwightjelee

Forumlid
Berichten: 84


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor JurjenF » do okt 29 2015 5:00 pm

Zit net tussen 2 ZA reizen in. Jarenlange (sinds 2007) ervaring met ZA en gamedrives en walkes etc.etc. Vanuit de auto is 200 mm gewoon vaak te kort. En 100 mm soms te lang. Ik heb een 120-400 en die is soms te lang (en nog geen 2e body om de 'korte hoek' te dekken) en soms te kort (m.n. vogels). Om lekker allround te kunnen fotograferen is een 50-500 m.i. een ideale combi. Ik zou die Sigma eens uitproberen. Een (2.8) 70-200 met t.c. kan een optie zijn maar 'even snel een t.c. plaatsen of weghalen' is echt geen optie. Vooral niet in een open safarivoertuig (gameviewer). Het merendeel zal je vanuit een auto fotograferen. Neem een rijstzak mee (leeg en vul hem t.p.) en/of een 1-poot. In een open gameviewer is een rijstzak vaak minder handig dan een 1-poot en in een auto is een 1-poot weer geen optie.
Verder een tip : zie niet de hele vakantie door je zoeker dan mis je een heleboel mooie dingen in het mooiste land ter wereld (persoonlijke mening en subjectief).
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor Daniel1975 » do okt 29 2015 8:54 pm

Het is een 2e hands Nikon 70-200 f2.8 geworden icm 1.4 tc.
Die lens is zo super allround en fijn (vroeger gehad), daar heb ik overall veel meer aan ipv puur nu een telekanon voor die 3 weken Afrika. Dan de beestjes maar mooi in hun omgeving fotograferen.
Ik neem trouwens alleen een rijstzak mee, monopod heeft ongetwijfeld ook z'n voordelen, maar het is vakantie, geen 3 weken fitness ;)
De tip om de vakantie niet op 4:3 formaat te zien heb ik gelukkig niet nodig. Er gebeurt zoveel buiten je beeld, te mooi om te missen!!
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor henkk » do okt 29 2015 9:05 pm

Goed besluit, zeker op zo'n mooie DX camera ! Veel plezier en benieuwd naar je foto's t.z.t. !
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor JurjenF » vr okt 30 2015 1:23 pm

Een paar (deelvergrotingen van) van de 750 foto's van afgelopen vakantie. Alles met de Sigma 120-400 OS vanuit de auto uit de hand.

Afbeelding
Ze zijn er nog wel.

Afbeelding
Ik ben errug zielig in de regen.

Afbeelding
Niet voor niks worden ze 'rainbird' genoemd (Burchell's Coucal)

Afbeelding
Stukkies vlees jatten van een leeuwen prooi (Yellow Billed Kite)

Afbeelding
Blijven elegante dieren

Afbeelding
Niet om aan te zien die toeristen

Afbeelding
Close encounter of an elephant kind

Afbeelding
Close-up met de 120-400 (soort Koppie Foam Grasshopper)
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor Daniel1975 » vr okt 30 2015 1:51 pm

Fraai.
Niet helemaal getroffen met het weer geloof ik?
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor AlexB » vr okt 30 2015 5:28 pm

Gaat lukken met die set. Wij zijn zelf van een 80-200 naar een 300 prime naar een 600 prime gegaan. Door de jaren heen. En dan ook nog een 1.4 erbij. Wisselen gaat trouwens heel goed als je met z'n tweetjes bent. Let wel op stof. Zelf rijden is altijd fijner dan gereden worden. Kan je namelijk zelf bepalen waar, wanneer en hoelang je stil wilt staan en nog enigzins je eigen perspectief bepalen. Vanuit een gamedrive voertuig is dat wat minder. Staat weer tegenover dat er voor je gezocht wordt. Belangrijk is vooral dat je je apparatuur goed kent en alles goed ingesteld staat. Vooral licht scheelt enorm door de dag. In hoeveelheid en temperatuur. En zoals al vermeld hierboven, een of andere manier om je camera te stabiliseren.

Vooral portretten zijn met een 600 wat eenvoudiger. Hoef je niet zo dicht bij te komen:

Afbeelding

Afbeelding

Beide genomen in Moremi National Park in Botswana. Het luipaard kennen we al 7 jaar.
Gebruikersavatar
AlexB

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zuid Afrika

Berichtdoor Daniel1975 » za okt 31 2015 8:42 am

Zulke kopportretten zijn schitterend maar niet te maken voor een enthousiaste hobbyist.
Ik ga nadrukkelijk niet puur op fotoreis, dat is alleen een hele leuke bijzaak.

Overigens valt de 70-200 met 1.4 tc mij op f4 nog niet mee. 1 stop fragmeren is keihard nodig, dan schiet de qualiteit omhoog.
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten