Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor Dimar » za okt 31 2015 9:10 am

Beste mede fotografen,

Het is alweer even geleden en ik ben inmiddels veel ervaring rijker. Jullie hebben mij destijds echt fantastisch geholpen met de keuze van objectieven. Voor mijn groothoek opnames gebruik ik nu een Tokina AT-X pro 12-24. Echt een heerlijke lens. Mn werklens is de Tamron 17-50 f2.8 en voor tele heb ik destijds een sigma 50-150.

Die Sigma is helaas echt een miskoop geweest. Wat ik ook doe; ik krijg er geen scherpe foto's uit. De lens heeft geen stabilisatie, maar zelf met hoge sluitertijden en voldoende licht zijn alle foto's onscherp. Ik mis hierdoor zoveel mooie foto's dat ik echt op zoek moet naar een vervangende lens.
Na weken zeuren bij m'n vrouwtje mag ik er eindelijk een kopen!! Ik heb een budget van Euro 450,- Dat is echt het maximum. Ik wil gaan kijken voor een 2e hands op marktplaats. Mijn camera is een D7000 (overigens heel erg fijne camera!) Een beetje snelle lens heeft wel mijn voorkeur (dus wel iets beter dan de standaard 50-200 kitlens) Het hoeft natuurlijk geen 500 mm Nikkor met nano coating en gouden randjes te zijn. Hebben jullie suggesties of ervaringen met lenzen met een zoombereik van ca 50 tot max 300 mm? Alvast enorm bedankt voor de hulp!

Groetjes, Dimar
Dimar

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor bjornc » za okt 31 2015 9:17 am

Suggestie: Probeer eerst je sigma middels calibratie te controleren.
Je D7000 zou dat moeten kunnen.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor Willem v D » za okt 31 2015 9:34 am

Ook al gekeken naar het calibreren of fine tune van de lens?
Dit kan met de d7000 (Ja iemand was mij voor)
Op Internet (en hier) zijn genoeg voorbeelden over hoe dit te doen.

Wil je toch een ander lens:
Sigma 70 200mm hsm II 2.8
Tokina pro 80 200mm 2.8

Met geluk kan je voor 450 tot 500 euro op moment een nikkor 80 200mm draaizoom vinden.
LET OP! Dat je de juiste hebt. Van deze lens zijn verschillende varianten

Wil je meer bereik en is licht sterkte niet een must
Tamron 70 300mm vc
Laatst gewijzigd door Willem v D op za okt 31 2015 9:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor w.wind » za okt 31 2015 9:35 am

Hallo Dimar
Met dat budget is de nikon Af-s 70-300 vr echt een aanrader
Groeten,
Wim
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1676


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor rgv » za okt 31 2015 9:59 am

Mee eens, de Nikon 70-300 is retescherp en zeer mooi bereik. Op mijn d7000 veel gebruikt. Bovendien VR !
rgv

Clublid
Berichten: 135


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor Dimar » za okt 31 2015 10:05 am

Bedankt voor jullie snelle reacties! Veel lof dus voor de Nikon 70-300.. is dat toevallig deze: Nikon 70-300 af-s ed if vr 4.5-5.6? Die zie ik veel aangeboden voor een prijs binnen mijn budget. Ik twijfelde alleen over het variabele diafragma. Maar waarschijnlijk krijg ik een zoomlens met vast diafragma over het hele bereik niet voor mijn budget ;-) Is de 70-300 ook een verbetering tov de 50-200 mm kitlens? Als ik toch iets moet kopen wil ik daar wel op vooruit gaan namelijk..
Dimar

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor rgv » za okt 31 2015 1:22 pm

Moet ongeveer 550 euro kosten. Ook 2e hands vaak aangeboden rond de 400 euro
Toevallig ex demo voor 449 gevonden
http://www.fotokonijnenberg.nl/nikkor-a ... vr-ex-demo
Overigens ook goed bruikbaar op FX ( op mijn d800)
Succes
rgv

Clublid
Berichten: 135


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor Brutus » za okt 31 2015 1:32 pm

Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo nov 01 2015 10:08 am

Zelfs een Sigma hoort goed te kunnen werken!. Ga eerst op zoek naar de oorzaak van het probleem, alvorens een volgende stap te zetten.
Op een beetje een NCN bijeenkomst zijn er vast meerderen met een D7000, en in dat geval zou een D80, D90, D7100, D7200 ook wel goed zijn. Heeft jouw Sigma objectief dan nog dezelfde problemen?
Omdat elke Sigma 50-150 f/2,8 een HSM motor heeft zou je objectief op elke Nikon camera horen te werken. Hoor je de scherpstelling nog wel? Kun je manueel scherpstellen.

Kom je er dan nog niet uit: Sigma heeft een service afdeling in Houten bij Utrecht.

Omdat er meerderen zijn met scherpstelproblemen met Sigma, heeft de fabrikant een USB-dock uitgebracht, zodat de klanten zelf de service kunnen uitvoeren.
https://www.sigmabenelux.com/nl/sigma-usb-dock
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor yzf1kr » zo nov 01 2015 10:37 am

Hans Braakhuis schreef:Omdat er meerderen zijn met scherpstelproblemen met Sigma, heeft de fabrikant een USB-dock uitgebracht, zodat de klanten zelf de service kunnen uitvoeren.
https://www.sigmabenelux.com/nl/sigma-usb-dock


Beetje vreemde uitspraak.
Dit dock is niet uitgebracht omdat er problemen zijn, maar omdat Sigma in tegenstelling tot Nikon onderkent dat objectieven vaak baat hebben bij een goede finetuning, en dat de finetuning in de body veel te beperkt is.

Nikon loopt hier weer ver achter de feiten aan.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor yzf1kr » zo nov 01 2015 10:45 am

Dimar schreef:Die Sigma is helaas echt een miskoop geweest. Wat ik ook doe; ik krijg er geen scherpe foto's uit. De lens heeft geen stabilisatie, maar zelf met hoge sluitertijden en voldoende licht zijn alle foto's onscherp.



Ditchbij schijnt dit opjectief inderdaad nogal soft te zijn, maar op astand moet hij gewoon goed zijn.


Wat versta je onder "wat ik ook doe".
Zijn de foto's wel scherp als je manueel, dmv "liveview", scherpstelt. Zo ja, dan heeft dit objectief wellicht last van front-, of backfocus.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor jfbat » zo nov 01 2015 1:39 pm

yzf1kr schreef:
Hans Braakhuis schreef:Omdat er meerderen zijn met scherpstelproblemen met Sigma, heeft de fabrikant een USB-dock uitgebracht, zodat de klanten zelf de service kunnen uitvoeren.
https://www.sigmabenelux.com/nl/sigma-usb-dock


Beetje vreemde uitspraak.
Dit dock is niet uitgebracht omdat er problemen zijn, maar omdat Sigma in tegenstelling tot Nikon onderkent dat objectieven vaak baat hebben bij een goede finetuning, en dat de finetuning in de body veel te beperkt is.

Juist!

Daarbij: de sigma 50-150 is niet compatible met het USB-dock. Dat zijn (vooralsnog) alleen de Art, Sports en Contemporary lenzen.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor JurjenF » ma nov 02 2015 12:58 pm

Snap het verhaal niet zo. Ik heb een Sigma 2.8/50-150 OS en die is vanaf 2.8 echt superscherp. Heb ook van de vorige versie zonder OS allen goede berichten gehoord. Dus m.i. zit het probleem 'ergens' anders....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor evelakes » ma nov 02 2015 5:20 pm

Is de focus/scherpte op manual focus ook onscherp of is het alleen op AF. Als het alleen op AF is kan Sigma je zeker helpen.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe zoomlens, Sigma blijkt onscherp

Berichtdoor Dimar » do nov 05 2015 6:59 pm

Hey allen,
Wat een reacties! Ik ben er nog steeds niet uit met de sigma. Ik heb de focus-fine tuning in de camera geprobeerd om eventuele back/front focus uit te sluiten maar dat hielp niet. Uiteindelijk toch voor een andere lens gegaan een 2 hands Tamron 70-200 mm f/2.8 Wat een kanon van een lens is dat. Superscherpe beelden (zelfs zonder de OS) alleen wat ze op het internet beweren over die trage AF... dat klopt. Hij blijft vaak lang zoeken naar focus. Verder een superfijne lens. Ooit..als ik de jackpot win.. komt er nog wel een echte nikon 70-200 met VR..maar dan ook gelijk met een FF camerabody ;-) Bedankt jongens voor alle reacties!
Dimar

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten