Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor Olliepippie » wo aug 03 2016 8:57 am

Beste Forumleden,

Weet iemand of de Nikon TC14II te combineren is met de Sigma 150 - 600 Sports?
Ik kan het natuurlijk zelf proberen maar misschien heeft iemand er ervaring mee?

Bij voorbaat dank!
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor evelakes » wo aug 03 2016 3:23 pm

Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor Olliepippie » wo aug 03 2016 5:04 pm

Bedankt! Voldoende info maar blijkbaar moet er geknutseld worden aan de TC, dat ga ik niet doen. Misschien toch maar een Sigma TC kopen dan.....
Zou de Sigma TC wel 1:1 op een Nikkor werken? Anders heb ik straks nogal veel TC's....
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor gijs sandberg » wo aug 03 2016 5:20 pm

Beste Michel,
re: zou de ...
Ik zou die vraag stellen bij SigmaBenelux, de importeur.
Ik vermoed dat sommige Sigma converters ook een beperkt toepassingsgebied hebben, net als de TC-E's van Nikon.
re: nogal veel
Je hebt gelijk...
(overigens heeft Nikon in het verleden ook vele tc's gemaakt, soms met zeer beperkte mogelijkheden.)
Overigens 2: in het engelstalige draadje wordt terecht gemeld dat de resterende lichtsterkte te weinig kan zijn voor AF gebruik, afhankelijk van het licht en de kamera.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo aug 03 2016 7:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor evelakes » wo aug 03 2016 6:03 pm

Bij de meeste die ik er over gesproken en gelezen heb is het geen gelukkig huwelijk wide open is op f/9 (600 mm) en dan heb je een bak licht nodig of je moet de grenzen van je ISO opzoeken.
Voor wildlife heb je al snel te maken met bewegingsonscherpte daar de grens van je sluitertijden behoorlijk laag komen te liggen, AF kan ook behoorlijk tergend lang duren, voornamelijk in de
mooie uren om te fotograferen.

Nog een draadje
https://www.dpreview.com/forums/post/54798110

Heb de 1.4 en de 2.0 sigma en gebruik die op mijn 120-300 f/2.8 os hsm en dat is wel een goede combi.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor Stijn Smits » wo aug 03 2016 6:38 pm

Dat knutselen is overigens prima te doen hoor, kost maar een kwartiertje, heb dat ooit eens gedaan om een TC14EII aan een 500mmf4P te koppelen.
Dat werkte prima totdat beide gestolen werden.
uiteraard vervalt de garantie wel ..
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor Olliepippie » wo aug 03 2016 7:30 pm

Bedankt voor de vele reacties!

Mijn body is een D4 dus hoge ISO's om redelijke sluitertijden te halen zal wel lukken.
De AF gaat in ieder geval goed tot f8, dan zal f9 ook nog wel lukken.
Mijn vorige 600 mm combi was een 300mm f2.8 VRII met TC's (TC14II, TC17II en TC20III) alleen qua flexibiliteit niet geweldig. Gebruikte deze combi voor sport (hockey) zonder TC's. Plaatjes natuurlijk geweldig maar als de actie dichtbij komt kun je weinig meer behalve close ups maken en als het ver weg is (lengteas van het veld) flink croppen om nog een plaatje "te maken". De Sigma is veel flexibeler en qua scherpte heb ik niet veel ingeleverd. Qua bokeh dan weer wel....
Op 600 mm (300 f2.8 met TC20III) vindt ik de Sigma zelfs een tandje scherper op 600mm.

Binnenkort op vakantie naar Tanzania, Serengeti, Tarangire en Ngoro goro krater dus dat wordt smullen. Bedacht alleen dat ik misschien nog wat extra mm's nodig ga hebben dus vandaar de TC vraag.

Zal binnenkort eens met Sigma bellen om te vernemen wat hun ervaringen zijn met Sigma TC's op Nikkors. De TC 2001 van Sigma gaat het zowiezo niet worden vanwege het te kleine diafragma van de 150 - 600 maar als de Sigma TC1401 ook werkt op Nikkors ga ik de Nikon TC en de Sigma TC eens side by side vergelijken op mijn 70-200 f2.8 VRII. Misschien dat de Nikon TC dan het veld ruimt mits de Sigma op beiden werkt en even goed presteert!

Ik hou jullie op de hoogte en de foto's volgen over een paar weken!
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor Patrick » wo aug 03 2016 7:57 pm

Waarom niet een DX body kopen als "TC"? :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor gijs sandberg » wo aug 03 2016 8:01 pm

re: niet een DX body kopen
Patrick toch...
Een leuke DX body (D500) voor bij een D4 kost evenveel als een leuke tweedehands 300 2.8
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor Olliepippie » wo aug 03 2016 8:10 pm

Een D500 voor "erbij" wordt met het vrouwtje denk ik een probleem.... Alleen beeld en geen geluid :D.
Dan is een TC veiliger!
Of misschien moet ik haar een cadeautje geven?
Iets van: "dit is onmisbaar voor de vakantie"!
Alleen hoe krijg ik alles meegesleept? De XT1 met wat glas gaat ook mee als 2e camera!
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor Patrick » wo aug 03 2016 9:15 pm

Er is meer dan een D500 Gijs... :crazy: :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor henkk » wo aug 03 2016 10:05 pm

Olliepippie schreef:Binnenkort op vakantie naar Tanzania, Serengeti, Tarangire en Ngoro goro krater dus dat wordt smullen. Bedacht alleen dat ik misschien nog wat extra mm's nodig ga hebben dus vandaar de TC vraag.

Ik vraag me werkelijk af of je t.o.v. een 600 mm dan nog mm's tekort gaat komen. Tenzij je vooral vogeltjes wil fotograferen (en dan nog). Met 300 à 500 mm kom je m.i. toch echt goed uit de voeten.
[edit] in Afrika wil je het toch ook handzaam houden. Ik had een 80-200/2.8 mee en FX en DX camera en TC17 maar de TC is nauwelijks gebruikt. Wel de 80-200 op de DX body bijna vast. Op de FX vooral 20 en 50 mm.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor AlexB » do aug 04 2016 9:37 am

Zoveel fotografen, zoveel meningen. Wij gebruiken standaard een 600 in Afrika. En daar zit regelmatig ook nog een 1.4 TC tussen. Minimum is 400 en de 80-200 gaat niet eens mee. Alles op FX, dat dan weer wel. Probleem is vaak dat ze het die dieren niet aan het verstand kunnen peuteren dat ze dicht bij de weg wat leuks moeten gaan doen. In de Serengeti, buiten het centrale gedeelte, mag je off roaden. Meeste parken mag dat niet. En zelfs bij off road rijden heb je vaak dingen als begroeiing, water, onoverzichtelijk terrein e.d. wat roet in het eten gooit. Dus wat extra mm is mooi meegenomen.

Ligt er natuurlijk wel aan hoe je gaat fotograferen. Met een groep in een game drive auto is anders dan zelf rijden. Als je die keuze hebt is het makkelijk: zelf rijden
Gebruikersavatar
AlexB

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor Olliepippie » do aug 04 2016 11:01 am

Beste Alex,

Dank voor je toelichting. Tsja, hier in Europa zitten de dieren in een kooitje en lopen de mensen vrij rond, in Afrika is het precies andersom!

We gaan niet zelf rijden maar we vullen met ons gezelschap wel één complete game drive auto dus zou de chauffeur in principe moeten doen wat ons groepje wil....
Ik ga kijken of ik nog snel een TC kan scoren, wordt nl wel kort dag.
Overigens gaat voor het "korte" werk de XT-1 met 55 - 200 mee. De Nikkor 70-200 f2.8 laat ik inderdaad thuis, is overlap met de 150-600 en de XF 55-200 dus zonde van de extra kilo's. Wel gaat er natuurlijk een "nifty fifty" (f1.4) mee voor op de D4 en bij de XT-1 gaan ook de XF 10-24, XF 18-55 en de XF 35 f1.4 mee.

Mij gebeurt dus niets, behalve dan dat ik me een breuk sjouw aan de handbagage.....
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150 - 600 Sports icm Nikon TC 14II

Berichtdoor JurjenF » do aug 04 2016 1:23 pm

Wij gaan al vele jaren naar Zuid Afrika en hebben vele safaris gedaan. Heb in principe nooit behoefte gehad aan een langere tele dan mijn 120-400 (600 op DX). Eerder korter aan het begin (50-500 is een beter bereik). Alleen lopend op jacht naar vogel(tje)s zou een 150-600 wel lekker zijn. Maar dan nog kom ik met geduld ook met die 400mm dichtbij genoeg. En wat betreft de ts vraag : converters zijn altijd merkgebonden en vaak lenstype gebonden. Muv bv Kenko.
Een 55-200 aangevuld met die 150-600 is voor dierenfotografie meer dan toereikend. Muv het lenswisselen, daarmee ben je altijd te laat en/of is het echt te stoffig. 2 bodys is lekker werken.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten