Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor rene323 » vr aug 05 2016 9:30 am

Goedendag,

Ik ben nieuw hier en hoop dat ik het goed doe om een nieuwe onderwerp aan te maken. Zo niet, hoor ik graag of dit al eens is besproken en zo ja, waar kan ik dat vinden. Alvast dank!

Ik fotografeer met een Nikon D750 en daarop Nikon 70-200 2.8 VRII.
Als ik grotere groepen mensen met sluitertijd 1/200e fotografeer (met VR aan) zijn de gezichten gewoon niet altijd scherp. Vooral als ik wat meer afstand neem.

Autofocus-stand heb ik ook al geprobeerd in alle standen. AF/C AF/S
Verschillende diafragma idem.
Bij sluitertijd 1/320 heb ik het ook nog.
VR-standen (active-normaal e.d.) idem.
Mijn camera is ingesteld dat deze geen foto maakt als deze niet scherpgesteld is.

Als ik portretten maak heb ik dit probleem vaak niet.

Wie heeft de juiste tip zodat dit probleem verholpen kan worden?

Graag hoor ik van iemand!! Alvast dank voor de moeite!!
rene323

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor ReneG » vr aug 05 2016 9:55 am

Vooropgesteld, als de foto's scherp zijn bij portretten is de kans dat er een problem is met de lens al aanmerkelijk kleiner.

NB: Een goede start is om als het kan een foto als voorbeeld met het problem te plaatsen. Ik weet ook niet wat je met 'grote afstand' bedoelt?

Ik vermoed dat het een combinatie van factoren is, en aan je bericht te zien heb je niet heel erg veel ervaring met het AF systeem. Enkele algemene tips:-
- Hoe heb je je scherpstelpunten ingesteld? Zeker als je relatief kleine onderwerpen op langere afstand zit in een druk beeld dan kan de camera, mits die de vrijheid heeft, nog wel eens een ander scherpstelpunt nemen. Staat hij op enkel scherpstelpunt of bijv. op 51 scherpstelpunten (dan kan de camera erlangs zitten).
- Als mensen in beweging zijn (bijvoorbeeld lopend) is 1/200e vaak nog een te langzame sluitertijd voor scherpe foto's. VR helpt daar niet bij, VR compenseert uitsluitend voor je eigen bewegingen, niet die van je onderwerp.
- Als mensen in beweging zijn en van je af of naar je toe bewegen is AF-C juist aan te raden (dan heeft hij ook geen scherpstelprio meer). Ook bij langzamere bewegingen al.
- Bij langere brandpuntsafstanden (bijv. 200mm bij 1/200e) kun je wel scherpe foto's maken, maar dat vereist een goede techniek (als in hoe je de camera vasthoudt) maar dat compenseert niet voor bewegende onderwerpen.
- Verhoog je sluitertijd door je ISO hoger te zetten. De D750 kan ontzettend hoge ISO's probleemloos aan.

Kort samengevat: Kies enkel (of 9) punts scherpstelling en zorg ervoor dat je scherpstelpunt daadwerkelijk op je onderwerp ligt. Kijk eens wat er gebeurt bij snellere sluitertijden (bijv. door je ISO te verhogen) en gebruik AF-C bij bewegende onderwerpen, zelfs al lijken ze niet eens zo erg snel te gaan...
Spul waarmee je foto's maakt...
Online
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor M@rcel » vr aug 05 2016 10:25 am

Plaats eens een foto van de gezichten die ver weg zijn. Nu is het gissen.

Denk dat je 'teleurgesteld' bent in de mate van details als je de foto op 100% bekijkt, onderwerpen verder weg zijn dan nu eenmaal niet zo scherp als die van dichtbij.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor rene323 » vr aug 05 2016 10:26 am

Hoi René,

Hartelijk dank voor je mail! Ik zal nog even wat toelichten.
Met grotere afstanden bedoel ik zo'n 20 tot 30 meter. Zo heb je de groep met een beetje omgeving er mooi op.
Als ik dan de foto op 100% inzoom in Lightroom lijkt het of ikzelf bewogen heb. (want elke persoon lijkt bewogen, zelfs bij snellere sluitertijd bijv. 1/320) Terwijl iedereen gewoon stilstaat (statische foto)
En ikzelf lig vaak op de grond (juist) voor stabiliteit.

Verder fotografeer ik dus op AF-C en idd op enkelpunts scherpstelling. (Scherpstelpunt ergens midden in/op de groep)
Verder maak ik 15 foto's achter elkaar en tussendoor nog even stoppen en opnieuw scherpstellen.

Helaas heb ik momenteel niet de mogelijkheid om een foto mee te sturen. Als dat echt noodzakelijk is kan ik dat binnenkort wel doen!
Maar hopelijk heb je aan mijn extra info voorlopig genoeg.

Alvast dank!

PS: mooie site heb je!
rene323

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor rene323 » vr aug 05 2016 10:32 am

M@rcel schreef:Plaats eens een foto van de gezichten die ver weg zijn. Nu is het gissen.

Denk dat je 'teleurgesteld' bent in de mate van details als je de foto op 100% bekijkt, onderwerpen verder weg zijn dan nu eenmaal niet zo scherp als die van dichtbij.


Hoi M@rcel,
Misschien heb je gelijk dat ik "'teleurgesteld' bent in de mate van details als je de foto op 100% bekijkt"
Ik zal eens proberen om met 70mm wat dichter bij te gaan staan. Maar ja, bij 200mm heb je toch mooiere achtergronden.
kGa binnenkort de foto eens opzoeken (nu helaas geen mogelijkheid) en plaatsen.
Toch bedankt voor je reactie!
rene323

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor Wilci » vr aug 05 2016 11:24 am

Inderdaad ReneG.
Waarom wil je zo laag in de sluitertijd zitten? Met een 1/200 op 200mm buiten een groep willen fotograferen. Dat snap ik niet. Niet naar 1/320 gaan maar minstens naar 1/640 of hoger en goede techniek. OF, doe als je toch een lage sluitertijd wil, doe dan een burst (CH)
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor henkk » vr aug 05 2016 11:27 am

Is het echt bewegingsonscherpte of front- of backfocus? In het laatste geval is er meestal wel iets scherp, in het eerste geval is alles bewogen (bij statische onderwerpen).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor Marten » vr aug 05 2016 11:46 am

Wilci schreef:.... OF, doe als je toch een lage sluitertijd wil, doe dan een burst (CH)

Dat begrijp ik niet.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor Flandria » vr aug 05 2016 11:48 am

M@rcel schreef:Denk dat je 'teleurgesteld' bent in de mate van details als je de foto op 100% bekijkt, onderwerpen verder weg zijn dan nu eenmaal niet zo scherp als die van dichtbij.


Pixelpeepen, okay. Maar een beeld niet op 100% beoordelen omdat dat niet fair is, is zeer vreemd.
Wat is dan wel een goed uitgangspunt, op 25%?

Een beeld beoordeel je altijd op 100% !
Hoger dan 100% beoordelen is absurd.
Flandria



Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor M@rcel » vr aug 05 2016 12:32 pm

Flandria schreef:
Pixelpeepen, okay. Maar een beeld niet op 100% beoordelen omdat dat niet fair is, is zeer vreemd.
Wat is dan wel een goed uitgangspunt, op 25%?

Een beeld beoordeel je altijd op 100% !
Hoger dan 100% beoordelen is absurd.


Uit nieuwsgierigheid, waarom citeer je mij?
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor mozes » vr aug 05 2016 12:38 pm

Opvallend, ik heb een D750 met een 70-200 2,8II te leen gehad voor enkele portretten.
Ik ervaarde namelijk exact hetzelfde. (close ups waren goed).
Ik heb een sluiter van 1/400e tot 1/1000e gebruikt. bij 2.8
en 1/320e bij 5.6, maar dan werden de fotos erg bleek. (iso 400).

Het één en ander kan natuurlijk wel liggen aan de geleende materialen.
ik heb bij de lens nog wel een af-fine tuning gedaan, en kwam op een -6, dit gaf al beter resultaat. (in de buitenlucht tijdens die shoot, dus hoe betrouwbaar dat is?).
Via CS6 gelukkig nog net dat broodnodig stukje extra verscherping kunnen geven
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor Olliepippie » vr aug 05 2016 1:59 pm

Met welk diafragma heb je de foto's gemaakt?
Bij een afstand van 30 m op 200mm f2.8 heb je DOF van 3,60m terwijl je DOF op 20m nog maar 1,60m is. Als de groep allemaal binnen die 1,60m staat zou het dan moeten lukken maar enkele stops "knijpen" levert al meer scherptediepte en meer absolute scherpte (de meest objectieven presteren vol open iets minder dan een paar stops geknepen).
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor Flandria » vr aug 05 2016 3:01 pm

M@rcel schreef:
Flandria schreef:
Pixelpeepen, okay. Maar een beeld niet op 100% beoordelen omdat dat niet fair is, is zeer vreemd.
Wat is dan wel een goed uitgangspunt, op 25%?

Een beeld beoordeel je altijd op 100% !
Hoger dan 100% beoordelen is absurd.


Uit nieuwsgierigheid, waarom citeer je mij?


Omdat je reactie geen hout snijdt. Waarom citeren? Omdat ik een reactie geef op jouw antwoord.
Flandria



Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor Peter » vr aug 05 2016 3:09 pm

Licht dan gewoon even toe waarom de reactie geen hout snijdt. :D . Of bedoel je beoordeling op 100 procent van de foto ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 2.8 VRII niet scherp genoeg?

Berichtdoor Flandria » vr aug 05 2016 3:12 pm

Als je mijn reactie -voorgaand- had gelezen dan had je al gezien dat ik hier een antwoord op heb gegeven.
Dit wordt een vraag op een vraag van beide....
Flandria




Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten