Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor FrankEmmers » za aug 06 2016 2:02 pm

Hallo allemaal,
Ik heb mijn lens , een 70-200/2.8 VRII altijd gebruikt op mij D7100 (crop) en heb altijd kwaliteitfoto’s kunnen maken zonder problemen. Omdat ik veel bezig ben met concertfotografie, en m’n ruis op het randje was met de D7100 heb ik besloten om een D750(FF) aan te schaffen. Dit zou een toptoestel moeten zijn ,ook voor in slechtere lichtomstandigheden. Sindsdien heb ik in m’n foto’s in lichte waas onderin zitten, zowel als de zon schijnt, als wanneer het licht bewolkt is. De waas (ghosting of flare, ik weet het niet te benoemen) zit altijd onderin de foto (verticaal of horizontaal genomen, zelfs als de zon niet zichtbaar is) en zit linksonder / rechtsonder / of over de hele onderzijde. De waas is het beste te zien als je donkere voorwerpen fotografeert !
Ik heb enkele foto gepost in een Flickr site, benoemd zoals hieronder beschreven ;https://www.flickr.com/photos/144390001@N05/

Er zijn foto’s genomen recht tegen de zon in (Paard 1 / paard 2) , daar kan ik inkomen dat er iets zal te zien zijn (alhoewel, zo erg…??)
Er zijn foto’s genomen waar er géén zon aanwezig is (niet keidonker , maar achter aan dun laagje wolken) (djembe_bewolkt / haag 3_bewolkt / vijver 1) daar is de camera zelfs een beetje naar onder gericht, een lichte waas is merkbaar. Ik heb de inkepingen v/d tulpvormige kap bovenzijde eens afgedekt: dan is de waas zo goed als weg (foto vijver 2_kap afgedekt) Maar elke keer je zonnekap gaan afdekken is niet de bedoeling denk ik (en wordt veel te zwaar om met 1 hand alles vast te houden !!)
Dan heb ik eens een test gedaan met de camera haaks op de zon rechtsboven ( riet_98mm / riet 102mm / riet 130mm / riet 200mm) vanaf ± 98mm zie je de vlek linksonder verschijnen. Op 200mm heb ik de inkepingen op de kap nog eens afgedekt : dan is het resultaat beter, nogmaals , afdekken kan niet de bedoeling zijn, is fysiek ook niet te doen elke keer!
En dan de kers op de taart (helft van de foto’s van een trouwfeest waren onbruikbaar of heb ik zwaar moeten photoshoppen)  de foto “ tuin_haaks op de zon” is ’s avonds genomen, de zon zat al gedeeltelijk achter de bomen , de camera is haaks op de zon gericht, en toch zie je een rechtsonder in de hoek een grote waas. (foto’s genomen met een compactcamera van 60€ waren véél mooier dan mijn 4000€ dure Nikonmateriaal !!!)
Heeft er iemand met deze combinatie dit al eens eerder opgemerkt ???
Is dit nou een normaal verschijnsel bij een FF ????
Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord !
FrankEmmers

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor Nappie » za aug 06 2016 2:16 pm

Er staat mij iets bij dat er bij veel D750 modellen een probleem was met de sluiter.
Nappie

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor gijs sandberg » za aug 06 2016 2:21 pm

Frank,
Welkom.
re: een normaal verschijnsel
Neen, maar iedere vorm van tegenlicht kan van invloed zijn.
Heb je ook een andere lens geprobeerd ?
Ik zou de foto's tot een bruikbaar jpg formaat met behoud van EXIF verkleinen en als vraag naar Nikon sturen via http://www.nikon.nl
De flickr link werkte, maar (wellicht door omvang) kon ik slechts enkele flarden bekijken.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor Benjamin Wassink » za aug 06 2016 2:23 pm

Gevalletje AF sensor niet goed gemonteerd!?

https://www.dpreview.com/forums/post/54969226

Even het serienummer checken.

https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... cale/nl_NL
Benjamin Wassink

Forumlid
Berichten: 166


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor FrankEmmers » za aug 06 2016 2:28 pm

Hoi Gijs,
ik heb die foto's eens doorstuurt naar Procirep (de belgische Nikon repair) Hun reactie was toen ze de foto's zagen: dit is niet normaal. Na 2 weken krijg ik m'n materiaal terug met de melding dat alles conform Nikon standaarden is. Vervolgens de foto's naar nikon repair NL gestuurd, hun reactie: deze foto's zien er inderdaad vreemd uit. Over een week ga ik m'n materiaal naar Nikon Repair NL sturen. Ik hoop dat ze niet hetzelfde eindconclusie gaan geven.
Daarom eigenlijk m'n vraag hier op het forum : heeft er iemand met dezelfde combinatie , hetzelfde al eens voorgehad??
FrankEmmers

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor FrankEmmers » za aug 06 2016 2:29 pm

Serie nummer al eens gecheckt : is ok
FrankEmmers

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor Benjamin Wassink » za aug 06 2016 2:38 pm

Ik zie op de voorbeeldfoto's dat de flare rond is. Ik zou eens testen met een andere lens en kijken of je het geval kan reproduceren.
Je bent van crop naar ff gegaan. Je gebruikt nu meer glas van de lens waardoor het probleem aan het licht komt denk ik.
Benjamin Wassink

Forumlid
Berichten: 166


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor ATOR » za aug 06 2016 2:45 pm

De D750 had een flare issue. Misschien dat die van jou er ook last van heeft, zelfs al valt hij buiten de bekende serienummers.

http://www.nikonusa.com/en/Service-And- ... -D750.html


Het is in ieder geval niet normaal want dit heb ik nog nooit gezien bij mijn 70-200vrII op fullframe (D800E). Een tijdje terug heb ik geprobeerd om daarmee flare te krijgen maar dan moet je echt recht tegen de zon in fotograferen en dan zie je een rijtje zonreflecties, niet zo'n waas in de hoek.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor gijs sandberg » za aug 06 2016 3:17 pm

Beste Frank,
Ik zou de vraag niet bij een service-centrum neerleggen maar bij het callcentre in Dublin.
Voor nederlanders is dat 0900-1callnikon, de belgische versie kan ik zo snel niet vinden.
re: heeft er
Als ik me goed herinner (lees de reacties hierboven) zijn er wat problemen met sommige vroege D750 's geweest.
Als jouw serinummer op een Europese Nikon site als Ok terugkomt, zal jouw kamera er geen van zijn.
In het algemeen: tegenlicht kan altijd voor problemen zorgen, zonder een eigen test (of foto's met EXIF informatie) kan ik niet veel zeggen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor JaapV » za aug 06 2016 3:29 pm

Gijs, voor de in het startbericht gelinkte foto's kun je op Flickr ook Exif bekijken, maar ik kan er niks bijzonders van maken.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor FrankEmmers » za aug 06 2016 3:42 pm

Gijs,
waarom het callcentre in Dublin?
Horen bij nikon repair NL niet dé techneuten te zitten die metingen, ... kunnen doen? Of zit er in Dublin meer kennis vergaart dan hier in NL?
FrankEmmers

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor JerryBig » za aug 06 2016 4:06 pm

Heb zelf gisteren met exact dezelfde combo 150 foto's gemaakt waarvan veel in fel zonlicht (In R'dam was het gisteren schitterend weer). Niet één foto vertoont dit beeld, en ik heb het ook nooit eerder gezien.
Maar dit is niet de flare issue van enkele jaren terug. De flare issue van de D750 had volgens mij een rechte band aan de bovenzijde van de foto's en geen ronde aan de onderkant en werd veroorzaakt door een reflectie in het camerahuis (en dat is eerder hoekig en niet rond).

Je schrijft iets over zonnekap, maar niets over een eventueel filter. Gebruik je een zonnekap en/of filter op deze lens?

Lijkt me namelijk eerder veroorzaakt door de lens dan door de camera gezien de ronde "schaduw". Andere lenzen wel eens geprobeerd? Doen die dit ook? Als dat bij andere lenzen niet zo is, dan is het een lensprobleem, en anders een cameraprobleem, kwestie van elimineren.
Leen eens van iemand deze lens en vergelijk. Ken je niemand met deze lens, ga dan eens naar een fotozaak en leg het voor en vraag of je een nieuw exemplaar eens mag proberen, gewoon dezelfde foto maken naast elkaar. In het uiterste geval is huren ook nog een optie.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor JerryBig » za aug 06 2016 4:10 pm

Overigens opvallend dat de ronding wisselend links en rechts zit, vermoedelijk afhankelijk van de stand van de zon. Versterkt mijn idee dat het de lens is en niet de camera.
Kijk eens naar oudere extreme foto's (veel tegenlicht zoals bv die paarden foto's) van je D7100 en dan met name aan de randen. Misschien zie je daar ook nog net een randje van het fenomeen. Zo ja dan heb je bevestiging.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor w.wind » za aug 06 2016 4:37 pm

Gebruik je een UV filter?
Zo ja, haal hem er eens af en probeer het nog eens een keertje
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1687


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200/2.8 VRII + D750 met lichtvlekken

Berichtdoor gijs sandberg » za aug 06 2016 5:04 pm

Frank,
re: waarom het ...
Daar zit de europese support groep van Nikon zelf, die kunnen per mail en telefoon oa instellings- en bedienings fouten herkennen en determineren.
De service centers (p en Beverwijk) zijn afzonderlijke bedrijven die (voor nl) erg goed zijn in het repareren van hardware defecten.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten