Zoomlens 70-300mm voor D50

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Zoomlens 70-300mm voor D50

Berichtdoor barry » di mei 30 2006 8:58 pm

Hoi Allemaal,

Ik ben sinds kort in het bezit van een D50 met de kitlens 18-55mm.

Ik wilde eerst een allround lens sigma 18-200 aanschaffen maar las veel op de diverse forums dat je toch wat kwaliteit inlevert omdat de lens een groot dekkingsgebied heeft.
Daarom is nu de keus gevallen op een zoomlens 70-300 (de 18-55 voor binnen en de 70-300 voor buiten).
Nu ben ik daar nog niet helemaal thuis in en zie dan ook op de site van foto-konijnenberg bij de nikkor objectieven 2 modellen staan.

Nikkor AF-D 70-300MM/4-5.6 62S 62mm (329euro)
Nikkor AF-G 70-300/4.0-5.6 zwart 62S (108euro)

Passen deze 2 allebei op mijn D50?
Ik kan dat nergens vinden.
Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen deze twee, is daarmee de duurste ook de beste voor mijn camera? Wat adviseren jullie voor mij als de beste lens?

Stellen deze 2 ook nog gewoon automatisch scherp (autofocus)of moet je dat zelf handmatig doen (er staat iets over een draaibare zoomring)?
En kiest hij ook nog automatisch of er geflitst moet worden?

Alvast bedankt voor de reacties, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen zodat ik de lens kan gaan bestellen.

Groet,
Barry
barry



Onderwerp:

Re: Zoomlens 70-300mm voor D50

Berichtdoor vanson » di mei 30 2006 11:59 pm

barry schreef:Hoi Allemaal,
Ik ben sinds kort in het bezit van een D50 met de kitlens 18-55mm.
Ik wilde eerst een allround lens sigma 18-200 aanschaffen maar las veel op de diverse forums dat je toch wat kwaliteit inlevert omdat de lens een groot dekkingsgebied heeft.
Daarom is nu de keus gevallen op een zoomlens 70-300 (de 18-55 voor binnen en de 70-300 voor buiten).


Het is inderdaad juist om te denken dat een 10x zoom (18-200mm) ergens wat in moet leveren qua afbeeldingskwaliteit. Een 70-300mm echter zal ook niet optimaal zijn. Er zijn, ook op dit forum, genoeg tevreden gebruikers te vinden van de 70-300mm, dus met die niet-optimale kwaliteit zal het wel meevallen.

barry schreef:Nu ben ik daar nog niet helemaal thuis in en zie dan ook op de site van foto-konijnenberg bij de nikkor objectieven 2 modellen staan.

Nikkor AF-D 70-300MM/4-5.6 62S 62mm (329euro)
Nikkor AF-G 70-300/4.0-5.6 zwart 62S (108euro)

Passen deze 2 allebei op mijn D50?
Ik kan dat nergens vinden.
Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen deze twee, is daarmee de duurste ook de beste voor mijn camera? Wat adviseren jullie voor mij als de beste lens?


Ik neem aan dat de eerste lens de 'ED'-versie is, en de tweede versie is inderdaad de 'AF-G'-versie (de versie zonder diafragma-ring, en allen instelbaar vanaf de camera)
Beide lenzen passen perfect op je D50 camera, en zullen zonder verlies van welke functie dan ook werken (alle Nikon autofocus lenzen werken zonder probleem op je D50)
Het prijsverschil zit dus in het gebruik van 'ED' lenselementen. Het 'ED'-glas zorgt er kort gezegd voor dat er een mindere mate van kleurschifting optreedt. De kleuren op het uiteindelijke beeld zullen dus 'kleur-echter' zijn. Bijkomend voordeel is dat het contrast ook wat zal toenemen, vergeleken met een lens zonder ED-glas.

barry schreef:Stellen deze 2 ook nog gewoon automatisch scherp (autofocus)of moet je dat zelf handmatig doen (er staat iets over een draaibare zoomring)?
En kiest hij ook nog automatisch of er geflitst moet worden?


Het zijn beide autofocus lenzen, dus de lenzen zullen 'zelf' scherpstellen (in feite doet de camera dat voor je)
Je kunt natuurlijk altijd de AF uitzetten en zelf scherpstellen, dit is een optie.
De lens kiest helemaal niets, dat doet de camera voor je, mits de camera op een P-stand staat. Of er geflitst moet worden hangt af van het aanwezige (of afwezige) licht.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor barry » wo mei 31 2006 7:36 am

Hoi Vanson,

Bedankt voor je reactie.

Inderdaad de dure variant 329euro heeft inderdaad ED glas.
Vergat ik er bij te zetten. Dat was ook het verschil wat ik tussen die twee kon vinden.
Dus als ik jouw verhaal zo lees is de beste in dit geval de duurste.

Barry
barry



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo mei 31 2006 8:10 am

Er is nog een verschil. Het duurdere objectief werkt op alle camera's, ook een FM3A, bijvoorbeeld. Het goedkopere objectief is een G objectief en heeft daarom geen manueel diafragma en werkt dus niet automatisch op manuele camera's.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor barry » do jun 01 2006 11:12 am

iedereen bedankt voor de info
Ik heb gister de Nikkor AF-D 70-300MM/4-5.6 62S 62mm (319euro) besteld bij foto-konijnenberg.
En hij wordt vandaag bezorgd :D
barry




Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten