Nikon 70-200 f/4 geschikt voor foto's van wielrenners ?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 f/4 geschikt voor foto's van wielrenners ?

Berichtdoor mozes » di dec 13 2016 7:20 pm

djunclesam schreef:
mozes schreef:Vrijwel altijd komt men diagonaal op je af, wielrenners hebben een vrij constante snelheid, echter motorsport varieert waanzinnig, en daar zijn de echt goede lenzen broodnodig.


De kunst van het fotograferen van een pelotonssport is juist dat je ook rijders kunt fotograferen die niet, zelden, of nooit op kop rijden. Stel dat de kinderen van TS gemiddelde middenmotors zijn dan krijg je ze weinig scherp op de foto als het beeld, juist dat eerste korte moment van focus activeren, niet snel genoeg in focus springt.

Je hebt helemaal gelijk.
Mijn dochter fietst ook, en nog goed ook.
echter bij wielrennen wisselen ze continu van positie, en als ze dan middenin zitten, word het echt knap lastig soms.
Ik moest ze er steeds tussenuit vissen door te letten op haar fiets schoenen.
Pas daarna kon ik haar er scherp op zetten door de camera er goed op te richten, anders was het hunten en mis focussen.
maar mijn kennis van die sport is gewoon te laag om vooraf te kunnen zeggen wat er gaat gebeuren, ik heb vaak genoeg gedacht langs de baan zo van fiets toch eens door, terwijl ze gewoon voorop lag.

Het zijn vaak momentjes, en als de lens niet rap genoeg is, dan mis je ze gewoon, je hebt wel de foto maar net te laat.
En dat is misschien wel het belangrijkst, de onverwachte momenten van de eigen kids.

Hier had ik alle tijd voor ;)
Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 f/4 geschikt voor foto's van wielrenners ?

Berichtdoor JurjenF » za dec 17 2016 6:59 pm

Toch heb ik een vaag vermoeden dat bij de getoonde foto's de body een grote rol speelt. En dan specifiek de AF en, in iets mindere mate, de verwerkingsmodule. Een 2.8/200 op een D3xx tot D7100 (Expeed 3) is een beetje 'vlag op een modderschuit zonder deze body's af te kraken overigens (heb zelf een D7100). Genoemde 2.8/200 op een D500 en hoger (in prijs) geeft denk ik betere resultaten, zeker in situaties zoals in de getoonde voorbeelden. Zowel AF module als Expeed zijn gewoon veel sneller. En dus de mogelijkheden om zo'n detail eruit te pikken veel kansrijker.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 f/4 geschikt voor foto's van wielrenners ?

Berichtdoor Tinne » za dec 17 2016 7:45 pm

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties !! De beslissing is uiteindelijk gevallen, het zal de f2.8 worden. Ik loop immers niet de hele dag te fotograferen en inderdaad, die 600 gr extra gewicht tov van de f4 neem ik er dan maar bij...
Tinne

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 f/4 geschikt voor foto's van wielrenners ?

Berichtdoor Kristian » zo dec 18 2016 11:53 am

Uitstekende keuze, het heeft geen nut meer om mijn verhaal te doen maar van de 2.8 versie zal je geen spijt krijgen. En deze lens is uitstekend te gebruiken binnen, waar de F4 versie problemen kan krijgen.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl
Kristian

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 70-200 f/4 geschikt voor foto's van wielrenners ?

Berichtdoor Nikkormaat » zo dec 18 2016 6:00 pm

Tinne gefeliciteerd. Het gewicht is te overleven, hoor. Ik ben geen krachtpatser en heb vorige week zaterdag 5 uur met dezelfde combinatie op de Haarlemse ijsbaan rondgelopen. Om pijn van de riem in jouw nek te beperken moet je het voorste deel van de lens in de holte van de gebogen elleboog laten rusten, zoals je een baby soms even draagt. Dat scheelt enorm. Dat anticiperen waarover Vincent het had is inderdaad een hele klus om onder de knie te krijgen. In een peloton, schaatsers of demarrerende fietsers is immers voortdurend een zijdelingse beweging aanwezig. Dat is een hele uitdaging, maar wel leuk. Succes
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten