VR wel of niet?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

VR wel of niet?

Berichtdoor FrankEmmers » ma jan 02 2017 8:18 pm

Ik heb een 70-200/2.8 VRII. Ik fotografeer veel op concerten. (wisselend licht, veel beweging,...) Snelheid is MINIMUM 1/180, 1/250,.....en hoger. Is het beter dat ik de VR gebruik, of heeft dat geen zin?
FrankEmmers

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: VR wel of niet?

Berichtdoor Kristian » ma jan 02 2017 8:28 pm

Ik denk zelf dat het niet veel uitmaakt bij dit onderwerp. Heb zelf ook af en toe concerten gedaan en ook getest met en zonder vr, maar mis je scherpte dan licht het vaak aan de sluitertijd. Ik kan er eigenlijk geen verschil in zien, wat nou beter is.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl
Kristian

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR wel of niet?

Berichtdoor Ad B » ma jan 02 2017 9:59 pm

Hoi,
Je hebt VR in je lens en je schiet uit de hand.
Altijd VR aan... het beeld wordt er dan nooit slechter van.
Wil je z'n effectiviteit testen, fotografeer dan thuis met dezelfde sluitertijden op een vast onderwerp.
Met zowel VR aan als uit. En vergelijk je resultaten.

Succes met het spelen.
:prost:
Ad B
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: VR wel of niet?

Berichtdoor ReneG » ma jan 02 2017 10:13 pm

Als vuistregel: Als je uit de hand werkt VR aan, op statief of op een ander stabiel platform uit. Dan is er nog de active/sport stand, maar dat hangt van de lens en situatie af. VR kun je uitzetten wanneer je met een sluitertijd sneller dan 1/500e fotografeert. Dan kan het soms tegen je werken, maar het is zeker geen ramp als het aanstaat.

Lees ook dit even: http://www.bythom.com/nikon-vr.htm
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR wel of niet?

Berichtdoor Vincent » ma jan 02 2017 10:57 pm

Ad B schreef:Altijd VR aan... het beeld wordt er dan nooit slechter van.


- Wel als je de VR de tijd niet geeft om stabiel te worden, dan kan het behoorlijk tegen je werken. Bij concerten moet je vaak snel anticiperen, dan wil je snel focussen en schieten, en is VR niet altijd een goed advies.
- VR aan kost daarnaast altijd scherpte, dat hebben de labtesten al lang bewezen.
- Tenslotte zul je waarschijnlijk sowieso hoger moeten in je sluitertijd om de beweging van je onderwerpen te bevriezen.

Mijn advies derhalve. VR uit tenzij je echt geen andere mogelijkheid hebt. En dan goed rekening houden met je manier van werken.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR wel of niet?

Berichtdoor Ad B » di jan 03 2017 9:00 am

Dus Vincent, volgens jouw mening
VR is een "accessoire" voor de "gewone man\vrouw"...
Je betaald er veel voor, maar hebt er niets aan...
Conclusie vanuit: "VR kost altijd scherpte..."
Persoonlijk denk ik dat het tóch anders ligt.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: VR wel of niet?

Berichtdoor Jur » di jan 03 2017 9:02 am

Ik ben het volledig met Vincent eens; zeker bij korte sluitertijden.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR wel of niet?

Berichtdoor MarcoEos70D » di jan 03 2017 9:16 am

Ad B schreef:Dus Vincent, volgens jouw mening
VR is een "accessoire" voor de "gewone man\vrouw"...
Je betaald er veel voor, maar hebt er niets aan...
Conclusie vanuit: "VR kost altijd scherpte..."
Persoonlijk denk ik dat het tóch anders ligt.

Volgens mij maak je nu een karikatuur van de bijdrage van Vincent. Je conclusie "dat je er niets aan hebt" wordt niet gesteund door de bijdrage van Vincent - die volgens mij volkomen terecht is.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: VR wel of niet?

Berichtdoor Vincent » di jan 03 2017 9:50 am

Ad B schreef:Je betaald er veel voor, maar hebt er niets aan...


Dat is een onjuiste interpretatie van mijn post.

Je hebt er zeker wat aan VR aan maar je moet goed snappen hoe het werkt maar vooral ook hoe het niet werkt.

VR kost altijd scherpte. Dat is in de labtesten bewezen. Maar een sluitertijd die je niet stil kunt houden kost veel meer, zo niet al je, scherpte. Dus als je het 'moet' gebruiken dan win je meer door VR te gebruiken dan je verliest. Gebruik je het onnondig dan verlies je alleen maar.

Bij concerten kunnen artiesten soms, maar niet altijd, behoorlijk door je beeld springen. Wil je dat bevriezen dan ga je naar sluitertijden waar VR eigenlijk al niet meer nodig zou moeten zijn.

Het objectief de tijd geven om de VR te laten stabiliseren wordt ook vaak vergeten. Bij VR gebruik moet je altijd de sluiter half indrukken en dan heel even wachten voordat je afdrukt. Dat leer je vaak de 'hard way' als VR een keer per ongeluk aanstaat en je met veel onscherp beeld thuiskomt. Niet voor niets hebben veel sportfotografen dit knopje default afgeplakt met een stukje gaffer...

De fout die veel mensen maken is VR maar aanlaten onder het mom 'baat het niet, schaad het niet'. Bij goed gebruik is VR een krachtige en waardevolle toevoeging. Bij onjuist gebruik eerder een vloek dan een zegen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR wel of niet?

Berichtdoor Vincent » di jan 03 2017 10:45 am

Janvis schreef:Nou ben ik er van overtuigt dat Vincent gelijk heeft dat VR scherpte zou kunnen kosten als je VR aan hebt staan terwijl het eigenlijk ook zonder zou kunnen maar ik denk dat je daar ook weer niet al te zwaar moet aan moet trekken.


Dat zou ik wel doen :wink: Er worden hier op het forum objectieven als onbruikbaar getypeerd omdat scherpte grafiekjes iets lager liggen dan de gestelde norm. In dat licht kun je het effect van VR sowieso onmogelijk bagataliseren.

Mooi leesvoer daarover: https://photographylife.com/proof-that-vibration-reduction-should-first-be-stabilized

Leg je de grafiekjes even over elkaar:

Afbeelding

Met van hoog naar laag: VR uit, VR aan, Vr aan niet gestabiliseerd. Dan ga je op F/4 in het centrum dus van 3200 (VR uit) naar 2500 (VR aan) naar 1500 (VR niet gestabiliseerd).

(nb. in het artikel van de link beschouwt met het kleine verschil bij f/5.6 op het feit dat de VR waarschijnlijk toch wel gestabiliseerd was).
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR wel of niet?

Berichtdoor imaginary_nl » di jan 03 2017 11:10 am

Samplefrequentie van de VR meting is ongeveer 1000Hz. Dat betekent dat bij minder dan de helft hiervan ( zie theorie meet- en regeltechniek / wiskunde), dus 1/500 s, de meting minder dan 1x kan worden uitgevoerd (eerste foto).

Oftewel: vr stabiliseert niet volledig en dus de onscherpte uit het verhaal van Vincent.

Van de nieuwste generatie VR weet ik niet exact de frequentie, maar het verhaal blijft hetzelfde.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR wel of niet?

Berichtdoor Vincent » di jan 03 2017 12:47 pm

Janvis schreef:Je moet ook accepteren dat niet iedereen zijn mening baseert op grafiekjes


Eens.

Maar als je in beginsel niet weet hoe VR werkt en wat de eventuele consequenties mogelijk kunnen zijn, dan kun je ook onmogelijk een (goede) mening vormen omdat je die dan baseert op onvolledige kennis/informatie.

Als je mij een beetje kent/volgt dan weet je dat ik ook niet zo van de grafiekjes ben als absolute waarheid. In dit topic geeft het echter wel een snelle inkijk in consequenties van VR gebruik en vooral van foutief VR gebruik.

Dat was immers ook de vraag waar het allemaal mee begon.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR wel of niet?

Berichtdoor iJoost » di jan 03 2017 2:12 pm

iJoost



Onderwerp:

Re: VR wel of niet?

Berichtdoor Bob42 » di jan 03 2017 2:21 pm

De test van Photographylife is gedaan op statief. Mij was al wel bekend dat je dan VR inderdaad beter uit kunt zetten. De vraag is of het bij uit de hand fotograferen ook zo veel verschil maakt.
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: VR wel of niet?

Berichtdoor gijs sandberg » di jan 03 2017 5:54 pm

Geachte TS, beste Chris.
(nu de storm wat bekoeld is)
Eens met de strekknng van Vincent's opmerkingen.
VR is niet zaligmakend, niet voor trillingen, noch voor de timing.
Overigens, bij snel bewegende onderwerpen zal VR nog minder nuttig (of zelfs contra-productief) zijn.
Gelet op de geschetste omstandigheden is het wellicht beter een draai aan de ISO knop te geven om de gewenste sluitertijden te halen (en dan maar wat ruis voor lief te nemen).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten