Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor jelteskelter » di nov 14 2017 9:37 am

Beste,

ik heb iets opgemerkt in mijn foto's genomen met de Sigma 70-200 2.8 (de versie zonder VR) en de Nikon D7200. Onder bepaalde lichtomstandigheden krijg ik lijnen te zien. Dit lijken jpg-compressie lijnen maar zijn het niet - in de full res afbeeldingen zijn deze ook te zien. Het wordt ook niet veroorzaakt door netten of tralies, zoals wellicht te verwachten is in een dierentuin. Een grovere variant zit in de groene blaadjes foto, hoewel ik niet zeker ben of dit misschien een toevallig blad structuur is die de hoek/lijnen veroorzaken.

De vraag is dan ook: waar wordt dit door veroorzaakt? Is dit een effect veroorzaakt door de lens (bv reflecties via de ribbelstructuur van de zonnekap of interne structuren)? Of is dit toch een nabewerkingsfout? Ik gebruik lightroom, bij deze foto's eigenlijk alleen maar de standaard verbeteringen toegepast (dwz contrast, highlights, shadow, etc).

Alvast bedankt voor het meedenken!

https://flic.kr/p/DopCQs

https://flic.kr/p/21wam6v

https://flic.kr/p/21tmG67
Designer for living - photography for fun
Gebruikersavatar
jelteskelter

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor justme » di nov 14 2017 11:04 am

heb je dit ook wanneer je wijd-open schiet, of juist niet? De gemaakte foto's zijn allemaal f/4,5-5, en op 185-200mm.

Wanneer je de lens loshaalt van je camera, en bij de vatting-zijde aan het diafragma-palletje schuift, gaan de lamellen netjes open én dicht? Ook wanneer je dit snel of langzaam doet?

ook lijkt het effect aan te geven dat dit op deze wijze voorkomt : artifacts met horizontale, en verticale lijnen die parallel lopen aan de hoek van je camera? ( 2 van de 3 foto's zijn aardig recht geschoten op het eerste gezicht )
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor Patrick » di nov 14 2017 11:25 am

Gebruik je filters?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor jelteskelter » di nov 14 2017 11:47 am

Ik heb eerder weleens vastzittende lamellen gehad, paar jaar geleden > sindsdien niet meer last van gehad (ik gebruikte daarvoor de lens te weinig, nu meer). Ik zal het nog eens controleren of hier iets mee mis is.

Ik gebruikte bij deze foto's geen filters behalve een uv beschermingsfilter.

Ik zal gaan proberen de omstandigheden te na te bootsen en de foto's te reproduceren > dan eens kijken of de variabelen te herleiden zijn naar 1 oorsprong. Waar ik vooral nog benieuwd naar ben is of anderen hier ook last van hebben (gehad)?
Designer for living - photography for fun
Gebruikersavatar
jelteskelter

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor Patrick » di nov 14 2017 11:52 am

Een UV beschermingsfilter is een filter... Welke gebruik je? Merk en type graag. :-)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor jelteskelter » di nov 14 2017 12:02 pm

B+W UV 77mm F pro filter
Designer for living - photography for fun
Gebruikersavatar
jelteskelter

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor jantom » di nov 14 2017 12:23 pm

Dit effect kan mogelijkerwijze door de sensor zijn veroorzaakt... daar kan iets mee aan de hand zijn.
Ik heb zelf de vervelende ervaring gehad dat bij het maken van die sensors (Sony) gekke effecten kunnen optreden maar het zijn uitzonderlijke uitzonderingen. Maar wat ik op de foto's zie heb ik zelf niet meegemaakt :(
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor jelteskelter » di nov 14 2017 2:57 pm

Het lijkt dus op een soort interferentie. Zou het nog te maken kunnen hebben met het schoonmaken van de sensor? Vlak daarvoor is deze gereinigd.
Designer for living - photography for fun
Gebruikersavatar
jelteskelter

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor weimaraner » di nov 14 2017 3:13 pm

Ik heb er geen verstand van en dit verschijnsel nog niet eerder gezien. Maar als je sensor net gereinigd is en je sindsdien dit verschijnsel hebt dan heb ik toch een sterk vermoeden dat het daar vandaan komt - het zouden strepen kunnen zijn die met een vochtige swab gemaakt zijn misschien?
Ik zou de sensor eens goed bekijken of daar wat aan te zien is en desnoods nog eens laten reinigen bij een professioneel bedrijf.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor jantom » di nov 14 2017 3:30 pm

het zit er (de nadere info gelezen te hebben) dik in dat het effect door een schoonmaakactie is veroorzaakt. Opnieuw laten reinigen door een echte vakman die ook nog ter zake kundig is :)
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor ArendV » di nov 14 2017 3:48 pm

Omdat ik drie verschillende effecten zie op drie verschillende plaatsen lijkt het mij sterk dat het met het schoonmaken van de sensor te maken heeft (hoewel croppen de plaats van het effect zou kunnen veranderen).
Weet jij zeker dat er bij de eerste foto van de Baviaan geen hekwerk staat zoals jij aangeeft (lijkt er toch sterk op)?
Bij de tweede foto met de Gorilla vind ik het effect erg diffuus en niet zo duidelijk (misschien gedeeltelijk achter glas?).
En bij de derde foto is het effect heel anders en lijkt het met de lichtinval op jouw UV filter te maken te hebben.

Ik zou nog wat meer testen doen voordat jij je hier zorgen over moet gaat maken.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor Vincent » di nov 14 2017 4:02 pm

ArendV schreef:Omdat ik drie verschillende effecten zie op drie verschillende plaatsen lijkt het mij sterk dat het met het schoonmaken van de sensor te maken heeft


Eens met ArendV. Drie verschillende effecten. eerste 2 verklaarbaar, derde lijkt me inderdaad ook flare gezien de zon in je shot en uv filter...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor EdvandeZilver » di nov 14 2017 10:17 pm

Soms heb je nou eenmaal neveneffecten in je onscherpte. Het lijkt alsof bepaalde onscherpe lijnen resoneren of overlappen zodat dit weer resulteert in scherpere lijnen.
AfbeeldingDuivense Broek by Ed van de Zilver, on Flickr
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor jelteskelter » wo nov 15 2017 10:53 am

Allen,
Bedankt voor het meedenken! Ik ga er dit weekend mee aan de slag. Kijken of ik het kan reproduceren, controleren of bepaalde filters iets veroorzaken, extra controle op de schoonmaakactie, nabewerking instellingen etc.etc.

Mocht er iets uit voortkomen dan meld ik mij weer.
Designer for living - photography for fun
Gebruikersavatar
jelteskelter

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lijnen in de foto Sigma 70-200 2.8 (nonVR)

Berichtdoor ben42 » wo jan 03 2018 9:22 pm

Een late reactie, dat wel.

Voor zover ik het kan zien.

De eerste foto, hier worden de lijnen veroorzaakt door het gaas dat zich voor de aap bevind. De vraag is wel vaker gesteld op forum en dan vaak ook bij dierentuin foto's.

Op de tweede foto lijkt het niet hetzelfde effect, maar het lijkt dat de onscherpte precies zoveel is dat de lijnen door overlap met naastliggende lijnen weer precies zichtbaar worden.

De derde foto.
De lichte strepen die diagonaal lopen, er zit op het blad een zeer sterk verlicht punt. Het lijkt erop dat dat punt diffractie veroorzaakt dat dan vervolgens weer de strepen veroorzaakt. De diffractie zou dan van een rechte rand af kunnen komen, of in de lens of in de behuizing (of eventueel heel vlak voor de lens).
Deze laatste verklaring moet je met een grote korrel zout nemen, hier ben ik namelijk zelf niet van overtuigd.

Van de verklaring bij de eerste foto bij ik behoorlijk zeker. Bij de tweede foto lijkt het met heel waarschijnlijk.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten