Help: Vogel fotografie

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor Ad B » di apr 10 2018 8:59 am

Hoi Oktay,

volgens mij heb ik al eens meer geschreven, zoek eens een fotoclub of fotogroep op.
Of zoals hier ook al geschreven wordt, volg eens een of enkele workshops.
En geef jezelf de tijd om te leren... Ik weet, dat valt niet mee... je wilt meteen alles kunnen...
In de bijna 12 jaar dat ik bij mijn fotoclub ben, heb ik veel geleerd en heb anderen ook wel wat wijs kunnen maken.
Ik weet natuurlijk niet waar en hoe je woont, maar begin (mits mogelijk) eens in je eigen tuin.
AfbeeldingDS0_2670_1 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Een plantje in je eigen tuin (met beperkte scherptediepte...) Met m'n Tamron 24-70 lens.
AfbeeldingDS0_2776 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Mijn familie mus, die in de laurierhaag woont... (Sigma 150-600 C
AfbeeldingDS0_2834 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Een pimpelmeesje (Sigma 150-600 C)
AfbeeldingDS0_2845 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Die het onderverhuurd pandje aan het inrichten is... (Sigma 150-600 C)
AfbeeldingDS0_2930 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Het insecten hotel wat effetjes bezoek heeft gekregen (Tamron 28-300)
AfbeeldingDS0_2934 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Ook leuk... (maar wel scherp...) (Tamron 28-300)
In een eigen tuin kun je vaak meer dan je denkt en het oefent gemakkelijk.
Ik woon in een wijk in een dorp en heb een redelijke tuin (niet te groot, niet te klein...)
Op m'n Flickr site heb ik er nog enkele meer staan.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor Oktay » di apr 10 2018 7:18 pm

Hoi Ad B,

Leuke foto’s :). Ik woon zelf in Helmond. In mijn achtertuin komen regelmatig vogels, maar heb (nog) niet het juiste lens ervoor. Ik ben eigenlijk begonnen met macro. Voor afgelopen weekend had ik de 70-200 tamron gehuurd om uit te proberen. Was leuk, maar kreeg de fotos niet scherp zoals de recensies van die lens..

Voor vogelfotografie orienteer me ik wat ik zou willen. Een tweedehands nikor prime 300mm f.4 rond 600 dollar of een nieuwe nikor 200-500mm f5.6.. Ik weet het even niet.

Ik heb zelf de D500. In de toekomst zou ik een tweede body erbij willen (fx) voor landschap.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor Ad B » wo apr 11 2018 11:56 am

Hoi Oktay,

ik heb geen idee, waarom je je foto's niet scherp krijgt met zo'n Tamron 70-200.
De recensies zijn goed. Maar voor vogelfotografie gewoon te kort.
Ook een 300 mm prime zal in de meeste gevallen te kort zijn, met een 1.4 extender erop zal het gaan, maar kwalitatief...?
Ík zou voor de Nikon 200-500 gaan. Omdat het een zoom lens is, praktisch en niet te zwaar.
Een Sigma 150-600 S of S, of een Tamron 150-600 G2 zijn ook mooie lenzen. En d.m.v. een console heel mooi te fine tunen.
500 à 600 mm zul je nodig hebben om die kleine vogeltjes een beetje in beeld te krijgen.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor imaginary_nl » wo apr 11 2018 12:33 pm

Buiten het materiaal (te weinig mm voor wat je liet zien) denk ik dat een groot deel ook in jouw techniek zit.

Niet om flauw te doen, een voorbeeld van mijzelf. Ik had al redelijk wat (sport)fotografie gedaan en dacht dat ik het redelijk onder de knie had. Na flink sparen heb ik destijds een Nikon 500mm f4 aangeschaft. Man, man, wat een teleurstelling. Bijna niets lukte leek het. Onscherp en nog meer onscherp! Ik moest zo ongeveer opnieuw leren fotograferen. Alles bleek zo nauw te luisteren.. Scherptediepte van enkele centimeters met vol open diafragma. Autofocus die niet zo nauwkeurig was wanneer ik het gebruikte zoals ik tot dan toe gewend was. Trillingen van mijzelf en het mechaniekje in de body, het niet rustig afdrukken met de wijsvinger. Eigenlijk altijd wel ondersteuning nodig in de vorm van een eenpoot of driepoot. Maar dan is meetrekken ineens weer heel anders. Last van weersinvloeden (trillende lucht, wind tegen het objectief), etc, etc.

Zoals gezegd: ga nou eens op zoek naar een club in de buurt of volg eens een workshop. Je kunt er zoveel leren waardoor het echt een stuk leuker wordt. Je hoeft niet meteen een vliegende ringmus op 500 meter afstand te proberen, dat is best lastig zoals je begrijpt. Misschien zelfs onmogelijk...

Kortom: advies inwinnen, oefenen en dan t.z.t. materiaal uitbreiden.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor JvdKooij » wo apr 11 2018 3:51 pm

Ad B schreef:Hoi Oktay,


Ook een 300 mm prime zal in de meeste gevallen te kort zijn, met een 1.4 extender erop zal het gaan, maar kwalitatief...?


Jarenlang gebruikt met de Kenko 1.4 (wel de laatste versie) en gewoon haarscherpe beelden.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten