Help: Vogel fotografie

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Help: Vogel fotografie

Berichtdoor Oktay » za apr 07 2018 11:15 pm

Beste leden,

Ik ben vandaag bij een natuurpark geweest. Ik was nieuwsgierig naar vogelfotografie. Speciaal voor deze gelegenheid heb ik de nieuwe tamron 70-200 mm gehuurd.
Ik heb op shutter mode geschoten, waarbij shutterspeed van 400.

Thuis was ik zeer benieuwd naar de fotos, maar helaas zeer teleurgesteld. De beste fotos zien zonder in te zoomen “normaal” uit. Schijn bedriegt, want ik zie geen details en als ik inzoom dan wordt het zeer wazig.
Mijn vraag is wat ik fout doe. Op internet zie ik zeer mooie scherpe fotos met o.a. met deze lens. Kan het zijn dat de lens en of camera niet goed is?

Groet,
Oktay
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor imaginary_nl » za apr 07 2018 11:28 pm

Zonder de omstandigheden te weten waaronder jij de foto´s hebt gemaakt kan ik nu al zeggen dat het niet zo gemakkelijk is om vogels te fotograferen.
Wanneer ze stilzitten is het nog wel te overzien, maar zodra ze gaan bewegen wordt het lastig.

De lens en camera zullen hier het probleem niet zijn, wel het gebrek aan ervaring. Maar niet getreurd, we moeten allemaal oefenen, oefenen en nog meer oefenen.
Cameratechiek, dus hoe houd je de camera en lens vast is heel belangrijk. Genoeg over te vinden.
Dan moet je leren hoe de vogels bewegen. Hoe vliegen ze en waar kun je ze verwachten. Dan kun je daar op anticiperen in plaats van "er achter aan te rennen".

Dan moet je leren hoe je de camera moet instellen. 1/400s instellen en dan verwachten dat alles goed komt is helaas een ilusie.
Misschien is dat hier helemaal geen juiste instelling, is het misschien scherptediepte wat hier misgaat.

Begin eens met het plaatsen van wat resultaten (met de exif gegevens), dan komt er vast veel commentaar waaraan je wat hebt.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor henkk » za apr 07 2018 11:31 pm

Afstand? Diafragma? Af-modus? VR aan? Er is zo veel van invloed. Zonder voorbeeld niet te beoordelen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor Patrick » zo apr 08 2018 9:56 am

Of gewoon front- of backfocus problemen. Daarbij komt het erop neer dat je camera niet op je onderwerp zelf scherpstelt maar ervoor of erachter. Dat kan je corrigeren in de meeste camera's. Zou ik altijd doen bij een gehuurd objectief!

Maar als het zo erg is, dan had je dat makkelijk kunnen zien op je schermpje!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26816


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor ReneG » zo apr 08 2018 10:31 am

We hebben voorbeelden nodig. En zaten de vogel stil, vlogen ze rond etc? Hoe was het licht.

Maar in de meeste gevallen zijn 'problemen' met dit soort fotografie te wijten aan:
- Te langzame sluitertijd (vaak veroorzaakt door een behoefte om de ISO kunstmatig laag te houden). 1/400e is voor vogels in de vlucht
- Verkeerde instellingen autofocussysteem
- Te weinig bereik

En zo kunnen we nog wel even doorgaan... dus, foto's?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor Oktay » zo apr 08 2018 10:38 am

Beste leden,

Bedankt voor de reacties. Ik zal proberen fotos te plaatsen.
Het ging nagenoeg om vogels in de lucht. Wat ik niet snap is dat ik ook enkele fotos heb genomen van vogels op een tak of op de grond, waarbij een niet al te lange afstand. Resultaat is hetzelfde.

Groet,
Oktay
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor JvdKooij » zo apr 08 2018 10:41 am

echt, zonder meer informatie is hier geen zinnig antwoord op te geven.

Definieer eens "natuurpark"?
wat voor vogels heb je gefotografeerd, op welke afstand.
Je zegt "als ik in zoom", hoe ver zoom je dan in?
Wat waren je andere instellingen?
zaten de vogels stil, of vlogen ze?
een foto inclusief de exif zou ook al veel helpen.
wat voor foto's heb je op internet gevonden die volgens jou wel goed zijn (zijn die vergelijkbaar met jouw situatie?)
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor JvdKooij » zo apr 08 2018 10:42 am

ow Rene was al wat sneller :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor evelakes » zo apr 08 2018 11:19 am

Om teleurstellingen te voorkomen zit er een hele leercurve achter ben je autodidact dan kom je met trail en error en internet zelf achter anders zou
ik je adviseren om wat workshops te volgen.
Ik krijg het gevoel met vorige postings dat je aan het begin staat van deze materie.
Ter vergelijk toen ik 15 jaar motor had gereden en dacht dat mijn stuurmanskunsten aardig goed waren, totdat ik met doorgewinterde
motorrijders op pad ging binnen een motorclub en deze mannen mij persoonlijk even de in en outs hebben bijgeleerd bleek dat ik
nog maar zeg even op 30 % van mijn kunnen zat, ik kende de capaciteiten van mijn motor niet en gebruikte ze nauwelijks. De bochten
werden een beleving en had veel meer tijd om de omgeving in me op te nemen de big smile onder de helm spraken boekdelen.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor Oktay » zo apr 08 2018 12:17 pm

Beste leden,

Ik heb een Flickr account gemaakt om voorbeelden te laten zien. Ik zou niet weten wat voor vogels, maar de plaatjes zijn gemaakt in het natuurpark Peelen in Ospel. Ik test even of ik Flickr goed heb ingericht. Best lastig.

https://www.flickr.com/gp/141171497@N04/xs09b4
Ik heb op mode S geschoten, waarbij auto ISO en wit balans. Lens is de nieuwe tamron 70-200.

Ik hoor graag of de link werkt en de benodigde gegevens zichtbaar zijn.

Groet,
Oktay
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor JvdKooij » zo apr 08 2018 12:27 pm

ik zou zeggen, probeer dichter bij te komen, met deze lens sta je veel te ver weg.

vogelfotografie is meestal niet iets wat je er even bij doet, daar kies je voor en dat moet je ook leren. verder heb je er de nodige zaken voor nodig. niet alleen een camera+lens, maar bijvoorbeeld een camouflagenetje om je onder te verstoppen.
Meeste foto's van heel dichtbij zijn uit een hut of tent gemaakt.

Heel soms heb je geluk: Afbeelding
Maar hier werd door lokale mensen wel vaker gevoerd, dus de vogeltjes waren al aan mensen gewend.

o ja, jij hebt een duif gefotografeerd.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor Oktay » zo apr 08 2018 12:46 pm

Ik heb nu meer foto's toegevoegd. Graag jullie feedback om de foto's scherper te krijgen.

https://www.flickr.com/gp/141171497@N04/39UKD8
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor becas » zo apr 08 2018 12:54 pm

Zijn ook niet de makkelijkste foto's die je wilt maken zie ik. Van een grote afstand een kleine vogel, ook nog eens op sommige foto's in beweging.

Wat ik zo snel kan zien is dat op sommige foto's de scherpte net achter de vogel ligt, dit kan komen door de kleine scherpte/diepte of gewoon misgeschoten. De vogels in beweging zijn ook nog eens onscherp door (ik denk) de sluitertijd van 1/400s. Daar zou ik echt wat sneller gaan (door bv die ISO niet op 100 te houden maar hoger te zetten, dus snellere sluitertijd mogelijk).

Oefenen, veel oefenen. Vogels proberen zo dichtbij mogelijk te benaderen (vanuit een schuilhut/auto/camouflage-netje noem maar op). Liever de ISO wat hoger en sluitertijd wat sneller dan bewogen foto's omdat de sluitertijd te traag is :)

Succes!
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor ReneG » zo apr 08 2018 2:11 pm

Ok hier kunnen we iets mee. E.e.a is al gezegd. Ik fotografeer nogal eens(roof)vogels in de vlucht. Gezien je vraag in en ander draadje gebruik je neem ik aan een D500 die daar bij uitstek geschikt voor is. Bij deze wat adviezen:

1. Autofocus:
- AF-C (Continue focus)
- Gebruik 9-punts scherpstelling waar mogelijk (voor hele zenuwachtig bewegende beestjes misschien 21 punts). Misschien dat het aantal punten iets anders is op een D500.
- Kies zelf het scherpstelpunt; de camera komt er vaak niet uit.
- AF Lock-on zou ik geheel uitzetten (op 0/geen streepjes)
2. Sluitertijd: Minimaal 1/1250e, bij voorkeur 1/2000e of sneller. Wees niet bang om de ISO omhoog te gooien om die sluitertijden te bereiken.
3. Brandpuntsafstand: Een 70-200 is prima voor roofvogels shows e.d., maar 'in het wild' kom je al snel tekort.

TIP: Eventueel kun je auto-ISO gebruiken. Wat ik zelf doe (velen doen het niet zo maar voor mij werkt het)
- Diafragma vastzetten (stand A). Als het nodig is diafragma vol open, maar bij voorkeur ietsje geknepen 1/3e tot een hele stop) voor optimale kwaliteit
- Auto-ISO aan met een minimale sluitertijd van 1/2000e en een max. ISO van ISO3200; dat is overdag meestal meer dan genoeg.
- Belichtingscorrectie toepassen waar nodig.
- Zoals gezegd, AF-C, 9 punts, zelf scherpstelpunt kiezen, AF Lock-on uit.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help: Vogel fotografie

Berichtdoor Peter » zo apr 08 2018 3:55 pm

En vergeet die 70-200 lens maar
voor vogels echt te weinig mm. In ieder geval in de vrije natuur.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten