lens gaat ineens niet meer goed van de body

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

lens gaat ineens niet meer goed van de body

Berichtdoor remy » ma jul 23 2018 11:10 am

Ik heb een probleem met mijn 80-200 AFS lens van Nikon. Mijn D700 body is gerepareerd na een valpartij (overlopen door een groep chinezen tijdens mijn vakantie in NZ, lang verhaal...).
Door deze reparatie dacht ik eerst dat het klemmen van de mount hierdoor kwam. Daarom de lens ook geprobeerd op mijn oude D70 body en zoals je ziet in het filmpje daar hetzelfde probleem.
De lens ondertussen wel losgekregen maar durf hem niet meer op een body te schroeven voor ik weet wat dit zou kunnen veroorzaken.

Heeft iemand van jullie enig idee? Zoja valt dit zelf op te lossen of moet ik dit laten repareren? Alvast bedankt voor de hulp.

https://youtu.be/AVHUWAq8GQo
remy

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lens gaat ineens niet meer goed van de body

Berichtdoor DannySan » ma jul 23 2018 11:42 am

Zat de genoemde 80-200 lens op die body tijdens de 'valpartij'?
En zo niet dan is er iets mis met de vatting van de lens ben ik bang, afhankelijk van hoe handig je zelf bent (ik niet) zou ik je hele set laten controleren. Doen andere objectieven op je gerepareerde body dit ook?
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lens gaat ineens niet meer goed van de body

Berichtdoor remy » ma jul 23 2018 12:17 pm

Nee de 80-200 zat niet op de body tijdens de valpartij.
Andere objectieven gaan gewoon normaal op en van de body af.
remy

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lens gaat ineens niet meer goed van de body

Berichtdoor ReneG » ma jul 23 2018 5:30 pm

Als de 80-200 de enige lens is die problemen geeft op beide bodies (en andere lenzen niet), dan is de logische gevolgtrekking inderdaad dat er specifiek iets met de 80-200 aan de hand is. Enige optie die je dan hebt is hem door het Nikon service center eens na laten kijken?

PS: Had je de 80-200 ten tijde van de valpartij wel bij? In je tas of rugzak? Misschien heeft die lens dan toch een opdonder gehad 'in de tas'. Dat is mij ook eens overkomen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lens gaat ineens niet meer goed van de body

Berichtdoor remy » di jul 24 2018 7:58 am

Bedankt voor het meedenken, zeer gewaardeerd!

De 80-200 geeft als enige lens inderdaad problemen op de beide body's. De 80-200 had ik inderdaad bij in de tas maar heb hem daarna ook nog handmatig kunnen gebruiken tijdens mijn reis.Tijdje na de reparatie probeer ik hem (tijdens weekendje weg) en toen begon het. Daarom vind ik het zo gek, ik kan er mijn vinger niet opleggen waar het mis is gegaan. Tijdens reparatie van de D700 heb ik de lens niet aangeraakt.

Hetgeen wat "defect" was aan mijn D700. Het palletje wat meebeweegt het moment dat je een lens erop zet. Haal je de lens eraf schiet deze normaal terug naar zijn beginstand. Ik moest dit met de hand terugzetten naar zijn beginstand als ik een lens eraf haalde. Deed ik dit niet dan had ik geen communicatie tussen lens en body.
remy

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lens gaat ineens niet meer goed van de body

Berichtdoor Janc » di aug 07 2018 4:30 pm

Hoi Remy,
Kijk ook eens in het hoofdstuk "Groothoekzoom" onder "Nikkor 10-24 klikt niet vast op body D7200". Likt een soortgelijk probleem dat niet opjectieftype afhankelijk is.
Misschien vindt je daar iets tussen.
Janc

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lens gaat ineens niet meer goed van de body

Berichtdoor Bern-Art » di aug 07 2018 8:51 pm

Ik heb hetzelfde probleem met een nikkor 105 mm AF-S F2.8 VR macro lens op een gloednieuwe D850. Bij mij is niets gevallen. Lens geeft geen probleem op de D750, maar wel op de D850. andere. Lenzen geven geen problemen op de D850.

Ik moet hem er heel voorzichtig opzetten, en nog voorzichter er af halen. Goed opletten op de puntjes dat ze goed tegenover elkaar staan.

Groet Bernard
Vermijdt hete woorden. Ze kunnen je lippen branden.
Nikon D850, Nikon D750, Tamron SP 24-70 F2.8, Nikkor 105 Macro F2.8, Nikkor 70-200 f4, Nikkor 50mm F1.8, Tamron SP 15-50 f2.8, Tamron 150-600 G2 en een berg gadgets.
Gebruikersavatar
Bern-Art

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lens gaat ineens niet meer goed van de body

Berichtdoor Bern-Art » do sep 27 2018 6:47 pm

Ik heb het probleem gevonden.

Het stopschroefje op de lens was verdwenen (banjonet). Hierdoor draait de lens te ver door bij het plaatsen.
IK heb Nikon service gemaild. Zij hebben mij een nieuw schroefje gestuurd. Dankjewel Nikon Service. Het schroefje is zeer klein. Slechts 2 a 3mm.

Groet Bernard.
Vermijdt hete woorden. Ze kunnen je lippen branden.
Nikon D850, Nikon D750, Tamron SP 24-70 F2.8, Nikkor 105 Macro F2.8, Nikkor 70-200 f4, Nikkor 50mm F1.8, Tamron SP 15-50 f2.8, Tamron 150-600 G2 en een berg gadgets.
Gebruikersavatar
Bern-Art

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lens gaat ineens niet meer goed van de body

Berichtdoor remy » ma okt 29 2018 1:40 pm

Bern-Art schreef:Ik heb het probleem gevonden.

Het stopschroefje op de lens was verdwenen (banjonet). Hierdoor draait de lens te ver door bij het plaatsen.
IK heb Nikon service gemaild. Zij hebben mij een nieuw schroefje gestuurd. Dankjewel Nikon Service. Het schroefje is zeer klein. Slechts 2 a 3mm.

Groet Bernard.


Allen bedankt voor het meedenken hier.
Ik heb de achterkant van de lens uit elkaar gehaald en alles voorzichtig schoongemaakt. en weer teruggeplaatst. De lens lijkt weer goed van mijn body te geraken vooralsnog.
Waar het hem nu in heeft gezeten ik heb geen idee, maar als ik de reactie lees van Bernard lijkt het mij ergens een schroefje te zijn geweest wat niet meer lekker vast heeft gezeten?
remy

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten