VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor WillyEef » za sep 15 2018 10:20 pm

Beste mede Nikon-fotografen,

Zijn er mensen die ook problemen hebben met de VR van de Nikon AF-S 70-300 mm lens? Na ca. 2-3 jaar gebruik, begint bij het focusseren de VR lens hoorbaar te rammelen/schudden en scherpstellen is op dat moment onmogelijk. Na een paar seconden stopt dit "'gerammel"" en kan alsnog scherp gesteld worden. Voor sport- en ""wild-life""- fotografie natuurlijk ondoenlijk en onbruikbaar.

Voor de goede orde: voor de foto-shot: 1-camera aan; 2- VR op normaal;
na de foto-sessie: 3- VR off; 4- camera uit. (mede op

Ben inmiddels aan mijn derde 70-300 mm lens (ditmaal een AF-P lens) omdat reparatie van de VR tussen € 350-400,- kost.

WillyEef.
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor D.Sauer » vr sep 28 2018 8:59 pm

Ik heb dit ook sinds deze zomer. Het opbjectief ook op andere body geprobeerd maar ook daar hetzelfde probleem. Conclusie: het zit in het objectief. Mijn idee is het objectief mee te nemen naar de Nikon clubdag en daar navraag te doen. Tenzij Nikon dit leest en eerder met een oplossing komt.
\
http://picasaweb.google.nl/Dick1273
Nikon D300s met wat NAS-bevredigende toebehoren.
D.Sauer

Clublid
Berichten: 250


Locatie: Huizen (NH)
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor JurjenF » za sep 29 2018 2:07 pm

Heb dat gedoe ook eens met een Sigma 150-500 en later met de 120-400 ondervonden....De reden, zegt men, is dat je in principe de VR uit moet zetten en daarna pas de camera uit. Maar later spreekt men het weer tegen en zegt dat je even een seconde moet wachten en daarna de camera 'gewoon' uit kan zetten zonder schade. De reden is dat het VR element even de tijd nodig heeft om in de ruststand te komen. Als dat niet het geval is dan kan er schade ontstaan aan de vergrendeling en dan rammelt het element. Na reparatie van de 120-400 in de garantietijd destijds bleek er idd een vergrendelingspal te zijn losgekomen. (de 150-500 'repareeerde' uit zichzelf en heeft na die ene keer geen problemen meer gehad).
Het gekke is dat in de beschrijving van mijn Panasonic er niets over vermeld is (stabilisatie in de body en in de lens). Dus wie het echt weet mag het zeggen. Ik vrmoed toch dat de techniek in de loop der jaren sterk verbeterd is en 'speciale maatregelen' niet meer nodig zijn.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor WillyEef » do nov 22 2018 8:33 pm

Beste JurjenF,


Ik zet altijd eerst de camera aan, wacht even en dan zet ik de VR aan. Na gebruik zet ik de VR uit (wacht even) en dan pas de camera. Desondanks bij een aantal van mijn Nikon 70-300mm hetzelfde probleem. Vermoed dat er toch een (technisch-constructie?) .lens probleem is. Nikon zal dat dit vast niet toegeven. Wat stoort is het feit dat Nikon (Nederland) zegt nog nooit van dit probleem gehoord te hebben.

WillyEef

P.S,

By the way: Nikon schermt zichzelf goed af. Nikon Japan is niet via email te bereiken voor de consument.
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor Ad B » vr nov 23 2018 8:17 am

Hoi,

VR op een lens aan en uit zetten nadat en voordat je de camera aan en uit schakelt???
Zo'n omslachtige manier heb ik nooit, bij al mijn verschillende merken camera's en lenzen, nooit gedaan.
Zodra ik dát zou moeten gaan doen, koop ik een Z7 of Z6... Daar zit het in de body.
En lenzen zonder VR.
Ik hou niet van een uitgebreid opstart en uitzet ritueel. :crazy:
Zoiets moeten de computertjes zelf regelen, zoals je peezeetje thuis doet.

Daarnaast vind ik het ook niet verwonderlijk, dat je de CEO van Nikon Japan niet kunt bereiken...
Die wil zich niet druk maken over een klein lensje, die maakt liever beslissingen over vele miljoenen €, $, enzo.
Problemen los je op samen met je dealer of de klantenservice van Nikon Nederland.
Daar zitten ook klantvriendelijke en competente mensen.
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 564


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor WillyEef » ma jul 01 2019 2:16 pm

Beste Ad B,

Ben in het bezit van drie Nikkor 70-300mm lenzen en morgen gaat de derde lens naar Beverwijk ter reparatie. Kan naar mijn mening geen toeval zijn dat alle Nikkor 70-300mm lenzen, binnen een paar jaar na aankoop, ter reparatie aangeboden moeten worden. De dealer/fotowinkel/verkoper komt in zijn argumentatie niet verder dan ""ik kan de lens opsturen"" en aan die informatie heb je erg veel! De klantenservice van Nikon Nederland komt in haar emails ook vaak tot die conclusie. Bij doorvragen worden VR problemen in de Nikkor 70-300mm lenzen omschreven als een uiterst zelden voorkomende storing. Gesprekken/contacten op de NCN dagen laten echter een ander beeld zien. Natuurlijk zitten bij de klantenservice van Nikon Nederland competente mensen, maar opmerkingen dat VR problemen (gerammel/onmogelijk scherpstellen) van lenzen ""uiterst zelden"" voorkomen, getuigt van andere competenties.
Begrijp best dat Nikon (ook) geld wil verdienen, maar zij zijn ook verantwoordelijk/verplicht tot het leveren van deugdelijke apparatuur/lenzen.
Zeker in relatie tot de prijs die Nikon (net als andere fotomerken trouwens) tegenwoordig voor zijn producten vraagt.


Met vriendelijke groet,

WillyEef.
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor ReneG » ma jul 01 2019 3:22 pm

Los van de problematiek in dit specifieke geval, in alle handleidingen van VR lenzen die ik tot op heden heb gelezen staat sinds jaar en dag het volgende:
"Do not turn the camera power OFF or remote the lens from the camera while the vibration reduction mode is in operation. (Otherwise, the lens may emit a chattering noise if the camera is shake. This is not a malfunction. Turn the camera power ON again to correct this.)"

Persoonlijk wacht ik altijd even tot de VR is uitgewerkt (dit kun je horen/voelen) voor ik de camera uitschakel. Doe je dat niet dan is het VR mechanisme nog niet 'geparkeerd' (om een oude term uit de wereld van PCs en harddisks te gebruiken). Dat is ook duidelijk hoor- en voelbaar. Ik heb tot op heden nog geen probleem ondervonden met mijn VR lenzen.

Of het schade op kan leveren wanneer je de camera te vroeg uitschakelt wanneer VR nog actief is weet ik niet. Incidenteel waarschijnlijk niet, maar op lange termijn, wie weet? Nikon zal het je denk ik niet vertellen, Japanse bedrijven zijn altijd uitermate terughoudend met dat soort statements of waarschuwingen. Zal wel iets in hun cultuur zijn. Ik heb in het verleden meermaals artikelen gelezen die het vermoeden uiten dat het geen ramp is dat de VR niet 'geparkeerd' is, maar dat het op langere termijn mogelijk schade kan opleveren. Maar niemand die bewijs heeft of dat waar is.

Het klinkt voor mij overigens redelijk aannemelijk dat het niet handig is wanneer tijdens transport lensdelen bewegen die dan niet horen te bewegen. Maar dat laatste is pure speculatie...
Laatst gewijzigd door ReneG op ma jul 01 2019 3:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor ReneG » ma jul 01 2019 3:27 pm

Ad B schreef:VR op een lens aan en uit zetten nadat en voordat je de camera aan en uit schakelt???
Zo'n omslachtige manier heb ik nooit, bij al mijn verschillende merken camera's en lenzen, nooit gedaan.


In de Nikon lens handleidingen (zie hierboven) staat wel dat je moet wachten tot het VR systeem is uitgeschakeld voor je de camera uitzet. Dit is dus volgens mij van toepassing als je binnen ongeveer een seconde ná het indrukken van de sluiterknop (of een andere knop zoals AF-ON op de modernere camera's als die VR activeert) de camera uitschakelt. Oftewel, wacht minimaal één seconde na het aanraken van de sluiter- of af-on knop met het uitschakelen van de camera. Is dat niet gelukt, gewoon even inschakelen (1 seconde) en dan weer wachten. Je hoeft de VR knop zelf niet apart uit te schakelen.

Ik doe dit al vele jaren ze Je kunt overigens gewoon voelen wanneer de VR nog actief is. Overigens schijnt dit ook voor andere merken te gelden.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor D.Sauer » do aug 15 2019 9:38 am

ik heb ook hetzelfde probleem.
Misschien een idee dat NCN een inventarisatie maakt hoeveel mensen dit probleem hebben en dan gezamelijk bij Nikon aankloppen.
http://picasaweb.google.nl/Dick1273
Nikon D300s met wat NAS-bevredigende toebehoren.
D.Sauer

Clublid
Berichten: 250


Locatie: Huizen (NH)
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor Skippy » do aug 15 2019 11:35 am

Het is m.i. geen probleem maar een eigenschap van het objectief. Zoals hierboven vermeld wordt de remedie duidelijk beschreven in de handleiding, welke waarschijnlijk door de meeste mensen niet gelezen wordt ... Ik begrijp dat het hinderlijk is maar als individu of groep aankloppen bij Nikon lijkt mij niet zinvol.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor ReneG » do aug 15 2019 6:39 pm

Ik sluit me hierbij aan... dit lijkt me eerder een gebruikersfout. Als een objectief met een 'losse' of niet geparkeerde VR veelvuldig vervoerd wordt lijkt het me dat het op termijn tot problemen kan leiden. Dat is net zoiets als een gevoelig apparaat in zijn verpakking vervoeren zonder het bijgeleverde vulmateriaal. Dat schuift ook alle kanten op. Het staat trouwens meen ik ook in de handleiding van de objectieven.

PS: Overigens is de VR uit laten werken als hij actief is waarschijnlijk iets anders dan de VR schakelaar uitzetten. Al is de kans dat hij nog actief is als je de camera daarna uitzet door de tijd die het kost miniem.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor WillyEef » do dec 05 2019 2:55 pm

Beste Rene,

En wat is je oplossing/bijdrage?

Met vriendelijke groet,

WillyEef.

P.S,

Mijn vraag (van 15 sept) gelezen?
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten