Nikor 200-500 goed exemplaar?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Nikor 200-500 goed exemplaar?

Berichtdoor Oktay » ma jan 21 2019 6:45 pm

Hallo leden,

Ik heb de nikor 200-500mm recent aangeschaft voor mijn d500. Het is mijn eerste “dure” lens. Vooraf had ik me nogal verdiept in de lens. Het heeft hele goede recencies en zou scherp moeten zijn, mits je een goed exemplaar in handen hebt.
Nu ben ik zelf een beginnend hobby fotograaf en zou niet weten of ik een goed exemplaar heb gekregen.

Hebben jullie tips om dit te testen? Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om foto’s met goed zonlicht te nemen.

Mijn bezorgdheid komt voort uit diverse recencies, waarbij ze aangeven dat er een verhoogd risico is voor een slecht exemplaar.

https://youtu.be/l1obqCxg52Q

Alle tips en gebruikerservaring is welkom. Alvast bedankt.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500 goed exemplaar?

Berichtdoor ReneG » ma jan 21 2019 8:15 pm

Dat 'verhoogde risico' op een slecht exemplaar is relatief. Die verhalen zijn bekend van bij alle merken met relatief 'goedkope lange telelenzen'. Dat heeft te maken met de constructie, iets wat 'Sample Variance' heet etc. Daar ontkom je niet aan. Maar de meeste exemplaren zijn gewoon goed hoor.

Dat gezegd hebbende, ik heb ook al heel wat mensen gezien die klagen (ook in reviews) over zo'n lens en dan blijkt dat ze hem niet correct gebruiken. Net te lange sluitertijden, te licht statief, slechte grip/houding bij gebruik uit de hand, verkeerde of minder-dan-optimale AF instellingen etc. Dit soort lenzen straffen dat dan inmiddelijk af.

Voor je dit soort zaken gaat 'testen' zou ik gewoon eens even leren werken met die lens. Als je in dagelijks gebruik problemen tegenkomt ga je uitzoeken wat er aan de hand is en waarom (en veel mensen komen er dan achter dat het meestal aan de fotograaf ligt). Wil je dan toch perse iets vooraf testen, begin dan eens met hem op een stabiel platform plaatsen (of een voldoende stevig statief) en op enige afstand een foto maken. Is die gewoon scherp? Dan kan hij het dus wel. Ander alternatief is dat je een fotograaf zoekt die de lens goed kent en hem vraagt er eens even mee te spelen.

Maar ik zou me er niet zo'n zorgen om maken en er gewoon mee aan de slag gaan. Je hebt sowieso nog enige tijd, 2 jaar garantie (waarvan gedurende de eerste 6 maanden de bewijslast bij de leverancier ligt). ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500 goed exemplaar?

Berichtdoor Oktay » ma jan 21 2019 11:26 pm

Bedankt Rene, inderdaad eerst maar eens goed mee aan de slag gaan :).

Denk je dat fine tuning verstandig is op d500? Ik weet dat die functie er is.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500 goed exemplaar?

Berichtdoor ReneG » ma jan 21 2019 11:35 pm

Ja, maar wellicht kun je daarvoor beter eens een afspraak met ChipClean maken, zeker als je het nog nooit zelf hebt gedaan. Erg leer\aam en dan klopt hij zeker... aan de andere kant zul je er op langere afstanden wellicht niet eens zoveel last van hebben. Maar ja ik heb makkelijk praten op 1 lens na staan die van mij allemaal op -1 of +1. :)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500 goed exemplaar?

Berichtdoor mozes » di jan 22 2019 1:50 am

Oktay schreef:Bedankt Rene, inderdaad eerst maar eens goed mee aan de slag gaan :).

Denk je dat fine tuning verstandig is op d500? Ik weet dat die functie er is.

Is het nodig?

wat ik doe bij een nieuwe lens, is het volgende.
bv bij de 200-400mm lens.
zet hem op 200mm, en ga checken op 2 meter afstand van een onderwerp. 4 meter, 6, 8 10 etc.
hetzelfde bij 300 en 400mm en in jouw geval 500mm.
In fastraw viewer kan met behulp van focus-peaking gelijk gecheckt of je exact je onderwerp scherp hebt (een gratis demo versie is te downloaden.)
Zodat je front of backfocus kan uitsluiten.

Als dat in orde is, dan is de techniek aanleren het volgende om de lens goed te beheren.
Voor mij persoonlijk duurt het altijd best een poos voordat ik alle voor en tegens van een lens beheer, en het voor mij maximale eruit kan halen.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500 goed exemplaar?

Berichtdoor Oktay » di jan 22 2019 11:22 am

Dag Mozes, misschien stomme vraag maar tot hoeveel meter moet ik gaan.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500 goed exemplaar?

Berichtdoor imaginary_nl » di jan 22 2019 11:42 am

Tot de afstand waarop jouw onderwerp kan staan?

Maar even praktisch, heb je er al gewoon mee gefotografeerd? Je maakt je druk om iets wat je nog niet eens hebt geconstateerd.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500 goed exemplaar?

Berichtdoor wadwandelaar » di jan 22 2019 11:59 am

Oktay schreef:Hebben jullie tips om dit te testen? Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om foto’s met goed zonlicht te nemen.

Je kan zonder zon ook prachtige foto's maken. Tips? Maak foto's (op statief en neem een stilstaand onderwerp) en kijk of je onderwerp scherp is. Is je onderwerp scherp? Dan is je foto geslaagd en is er niks mis met je lens en zou ik mij geen zorgen maken als ik jou was.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500 goed exemplaar?

Berichtdoor mozes » di jan 22 2019 5:19 pm

Oktay schreef:Dag Mozes, misschien stomme vraag maar tot hoeveel meter moet ik gaan.

Geen idee, wat voor jou nog zin heeft. :?:
Ik ben tot 30 meter gegaan
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500 goed exemplaar?

Berichtdoor henkk » di jan 22 2019 6:25 pm

Helaas kan je bij Nikon maar op één brandpuntsafstand de AF-tuning uitvoeren. En dan maar op één opnameafstand. Daar heb je twee variabelen die tot een verschillende AF-tuning kunnen leiden afh. hun waarden (dat betekent ook dat het vrijwel uitgesloten is dan een zoomlens voor alle afstanden en brandpunten optimaal functioneert; waarschijnlijk een bron van veel ergernis en frustratie).
Dus kies je meestgebruikte brandpuntsafstand en opnameafstand en voer daarvoor de AF-tuning uit. Ik meen dat die ook op de D500 vrijwel geautomatiseerd kan worden gedaan.
Voor andere opnameafstanden en brandpuntsafstanden kun je dan toch weer tot front- of back focus komen. Leer dan de AF-tuning als routine aan (wel statief voor nodig) of gebruik live view scherpstelling.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten