Nikor 200-500mm speling bij vastklikken

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Nikor 200-500mm speling bij vastklikken

Berichtdoor Oktay » ma jan 28 2019 6:48 pm

Dag heren,

Ik heb recent de nikor 200-500mm gekocht. Ik heb vandaag opgemerkt dat bij het vastklikken van de lens aan mijn d500 een speling is waar te nemen.
Uit nieuwsgierigheid heb ik mijn nikor 35mm en tokina 100mm ook gecontroleerd, maar bij die lenzen is er geen speling.

Als leek wil ik jullie vragen of dit normaal is en hebben jullie dit ook?

Ik heb de lens bij kamera express gekocht en morgen verstrijkt de twee weken termijn.

Groet,
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500mm speling bij vastklikken

Berichtdoor Snoepjess » ma jan 28 2019 7:25 pm

Het is me nog nooit opgevallen dat mijn lenzen speling hebben. Als je twijfelt gewoon even teruggaan en vragen of ze er een andere 200-500 opzetten. Beter zeker weten dan dalijk spijt hebben!
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500mm speling bij vastklikken

Berichtdoor ReneG » ma jan 28 2019 8:56 pm

Als je het hebt over enige speling in de rotatie van de lens op de mount in de camera (een millimeter of zo), dat is vrij gewoon bij de zwaarder lenzen. Mijn 200-500 en 70-200 hebben dat ook. Ik dacht bij mijn eerste 'zware' lens eerst ook dat er iets aan de hand was, maar dat is niet zo. De grotere/zware lenzen (+1kg) zetten veel meer kracht/druk op de mount waardoor je enige speling kunt voelen, maar dat is normaal en daar kan de camera best tegen. Het kan ook nog verschillen per camera. Ook genoeg verhalen over te vinden op internet. Als de beweging anders is dan rotatie op de mount (verticaal bijv.) of wanneer de speling aanzienlijk is (halve cm. of zo) dan is er wel iets aan de hand.

De kleinere lenzen (primes) hebben dat overigens ook, maar daar moet je veel meer kracht zetten om die speling te voelen omdat ze zo licht zijn. Iets wat ik overigens afraad. ;)

Maar waarschijnlijk is er niets aan de hand.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500mm speling bij vastklikken

Berichtdoor Patrick » wo jan 30 2019 5:12 pm

Heren? :oohh:

Een beetje speling komt vaak voor. Je kan er natuurlijk naar laten kijken, maar ik zou me niet teveel zorgen maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500mm speling bij vastklikken

Berichtdoor henkk » wo jan 30 2019 6:06 pm

De bajonet van de lens wordt met veertjes opgevangen in de body. Uiteraard geeft dat mogelijk speling bij grote krachten. Maar goed ook want anders zou de slijtage groot zijn.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4936


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500mm speling bij vastklikken

Berichtdoor Oktay » wo jan 30 2019 9:25 pm

Dag Heren,

Ik heb het neergelegd bij kameraexpress. Ze gaan het wisselen met een ander exemplaar. Ik ben benieuwd..

Groet.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikor 200-500mm speling bij vastklikken

Berichtdoor Bartfo » za feb 02 2019 9:31 am

Hallo Oktay,

Ik heb de zelfde combinatie, deze zit bij mij zoals verwacht, prima vast. Zeker geen sprake van "speling" Verstandig om met jou combinatie terug te gaan naar KE.
Bartfo

Clublid
Berichten: 23


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten