Huidige lenzen vervangen of houden?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Re: Huidige lenzen vervangen of houden?

Berichtdoor ReneG » di mar 10 2020 9:53 pm

w0uter schreef:@ReneG
Vanwaar jou "teleurstelling" dat er geen grip op de D7500 kan?


Drie redenen:
1. Deze is persoonlijk, maar ik ben groot met bijbehorende maat handen. :mryellow: Oftewel, ik vind een D7500 te klein en te licht. Ik kan er wel mee fotograferen,maar ik kan bijvoorbeeld mijn pink niet eens fatsoenlijk kwijt. Ergonomisch niet fijn.
2. Als je in portretstand wilt fotograferen, wat ik vaak doe, is een grip met afdrukknop en selector toch wel erg handig.
3. Met grotere/zwaardere objectieven is een zwaardere camera (met grip) vaak beter in balans. Het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf waar het balanspunt van het objectief ligt. Je moet het gewicht uiteraard wel aan kunnen, maar daar heb ik vooralsnog geen problemen mee.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Huidige lenzen vervangen of houden?

Berichtdoor ReneG » di mar 10 2020 9:59 pm

ben42 schreef:
ReneG schreef:Ik zou voor de D7500 gaan. Jammer dat er geen grip op zit, maar verder in alle opzichten superieur aan de D7200.

Niet in alle opzichten, zelf noem je de grip al, verder wordt door veel mensen het tweede SD slot erg gewaardeerd. En op DXO komt de sensor er volgens mij ietsje beter uit. Maar zoals ik al aangaf speelt ook de prijs een belangrijke rol bij de keuze voor D7200 en D7500. Maakt de D7500 op dit moment het prijsverschil waar, dat zal verschillen van persoon tot persoon.


Klopt op zich, maar de sensor is maar een klein stukje van het hele verhaal. De D7500 heeft een aantal voordelen die ik belangrijker vind. Dat komt gedeeltelijk ook omdat ik vaak actie fotografeer, maar onder andere:
- Kantelbaar scherm
- Touchscreen (voor mij iets minder belangrijk)
- Betere AF (ik vond de D7500 aanmerkelijk beter reageren dan de D7200)
- Significant hogere FPS
- Bluetooth
- Veel meer video (voor mij niet belangrijk maar voor anderen wel)
- Toch wel wat beter native ISO bereik (grotere pixel area door de iets lagere resolutie)

Ja de D7200 sensor komt er iets beter uit qua dynamisch bereik en kleurdiepte, maar dat zijn resp. 0.6 en 0.2 verschil (op resp. 14 en 24). Maar dat is een dusdanig klein verschil dat ik zou zeggen dat wanneer dat een factor is, men dan beter naar een FX camera kan gaan kijken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Huidige lenzen vervangen of houden?

Berichtdoor Richard » wo mar 11 2020 7:39 am

Patrick schreef:
Richard schreef:Met de AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR op een D750 ben je in één keer klaar.

Als dat zo zou zijn zouden we die allemaal hebben. Het is best een flink compromis zo'n superzoom!

Het is de opvolger van mijn 28-70mm f/2.8 die de zekering van de FTZ had laten springen. Na discussie met de Ronald op de clubdag heb ik besloten om de 28-70mm niet te laten repareren.
De 28-70 f/2.8 gebruikte ik zelden vol open, daarmee vergeleken ben ik er 230 mm op vooruit gegaan en er best over te spreken. Wil ik vol open gaan, dan pak ik de 24 mm f/1.4, 50 mm f/1.4 of 105 mm f/2.8.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Huidige lenzen vervangen of houden?

Berichtdoor ben42 » wo mar 11 2020 11:46 am

ReneG schreef:1. Deze is persoonlijk, maar ik ben groot met bijbehorende maat handen. :mryellow: Oftewel, ik vind een D7500 te klein en te licht. Ik kan er wel mee fotograferen,maar ik kan bijvoorbeeld mijn pink niet eens fatsoenlijk kwijt. Ergonomisch niet fijn.


Persoonlijk van Rene maar wel een zeer belangrijke opmerking. Dit is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar een voorkeur die ontstaat door iets dat je niet kunt veranderen, best belangrijk dus. Zelf heb ik kleine handen en korte vingers, dat maakt dat ik de D7200 (en zeer waarschijnlijk ook de D7500) prima vind voor mijn handen, misschien zelfs net een klein tikkeltje te grote handgreep. En op de D7000 zat voor met de AE-L/AF-L button b.v. precies niet goed voor Back button focus.

Je eigen voorkeuren, zoals voor een kantelbaar scherm zijn dan ook belangrijk.

Als ik het zo inschat, zou de D7500 wel eens het meest kosten effectief kunnen zijn en jouw het meeste plezier brengen.
Maar dat ligt natuurlijk in jouw Handen. (Pun intended).
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten