Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor henkk » do mei 28 2020 9:25 pm

Hm. Bij deze 2e foto ligt het scherptevlak mss tientallen meters achter de surfer. De golven zijn net zo snel als de surfer qua veranderen en in de verte zie je diverse scherpe golven.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor Karina2 » do mei 28 2020 9:29 pm

Hallo Marco,
Sinds een paar maanden heb ik hetzelfde objectief als jij. Ik vermoed dat zoals meerdere mensen al opgemerkt hebben, een rol kan spelen de (te) langzame sluitertijd. Heb je ook foto's met snellere sluitertijd genomen? Daarnaast ter controle, heb je gekozen voor?:

AF-C (continue scherpstelling)
Meerveldsmeeting
VR uit (ivm statief)

Mijn ervaring is dat zelfs met deze punten inclusief snelle sluitertijd de AF bij snel bewegende onderwerpen (zoals surfers) vaak niet accuraat is. De autofocus van dit objectief is relatief gezien niet snel. Dat is behalve mijn eigen ervaring ook iets wat ik in diverse reviews lees, inclusief de aanbevelingen om voor actie-foto's andere objectieven met snellere autofocus te gebruiken. Ik geef het alleen even ter info mee om niet al te hoog gespannen verwachtingen te hebben betreffende dit objectief voor actie-fotografie.
Succes, Karen

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor bredewoldski » do mei 28 2020 9:35 pm

clausowitz schreef:Ik begrijp dat er verschillende meningen zijn omtrent dit onderwerp. Misschien helpt het als ik nogmaals verduidelijk dat er vrijwel geen enkele acceptabele foto bij was. Degene die wat dichterbij waren geschoten zijn acceptabel. Zoals deze. https://drive.google.com/file/d/1TYFM1P ... sp=sharing Maar acceptabel is voor mij niet goed genoeg.


Ik zou beginnen met de AF Finetune gewoon weer op 0 te zetten... sluitertijd verhogen, VR uitzetten en het volledige bereik van je lens te gebruiken.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor ben42 » do mei 28 2020 10:04 pm

Als ik flink inzoom op de achtergrond (direct rechts naast de surfer), zie ik dat er een horizontale beweging in de 'lichtjes' in de achtergrond zit. Deze beweging is meer dan 5 pixels. De achtergrond is dus niet vrij van bewegingsonscherpte.

Een surfer die 36 km/u gaat, gaat 10 meter per seconde, 1000 cm/sec, dus in 1/500 seconde beweegt de surfer 2 cm.
De camera is zeer waarschijnlijk met de surfer meegetrokken, dus een deel van die snelheid is gecompenseerd.
Op de surfer zelf zie ik geen onscherpte in een bepaalde richting.

Omstandigheden waarin de kwaliteit van de lens lastig beoordeeld kan worden. Om de lens te beoordelen, zowel op scherpte als op back/front focus, zijn statische foto's meer de aangewezen methode. Hier spelen te veel verstorende componenten een rol. (De beweging, het is niet goed te controleren waarop en wanneer er precies is scherpgesteld.)
1/500 seconde is voor dit soort onderwerpen net op het randje of te langzaam, dit is voor een deel afhankelijk van de techniek.

F11 lijkt mij voldoende scherptediepte geven om eventuele back/front problemen vrijwel geheel te ondervangen.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor bredewoldski » do mei 28 2020 10:11 pm

henkk schreef:Hm. Bij deze 2e foto ligt het scherptevlak mss tientallen meters achter de surfer. De golven zijn net zo snel als de surfer qua veranderen en in de verte zie je diverse scherpe golven.


180mm - F/11 - focusafstand is 21,1 meter volgens exif.

Dof near 17,31 dat is dus 3,8 meter voor de kitesurfer
Dof far 27,02 dat is dus 5,95 meter achter de kitesurfer
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor ben42 » do mei 28 2020 10:36 pm

De beeldhoogte op de afstand van de surfer is rond de 12.60 meter. (eerste foto)
(Surfer is 180 cm (???). De hoogte van de surfer is ongeveer 715 pixels en past dus ongeveer 7 keer in de hoogte van het beeld, waarmee de hoogte van het beeld op 7 * 180 cm = 1260 cm uit komt).

De sensor is ongeveer 24 mm hoog. 12600 mm/24 mm = 525 keer zo groot. Voor 195 mm brandpunt, betekend dit 525 keer de brandpuntsafstand, dit is ongeveer 102 meter.
De afstand weergegeven in de Exif, daar valt de surfer zeer duidelijk buiten de scherptediepte. En zo onscherp is de foto echt niet. Die afstand is dus een aardige waarde, maar komt niet overeen met de afstand waarop het objectief is ingesteld.

Dit is even een snelle berekening, misschien maak ik een redenatiefout. Dit laat ik even aan anderen over om dit te bevestigen of mij op een fout te wijzen.

Tweede foto kom ik ongeveer uit op 67 meter afstand.

Vriendelijke groet,
Ben
Laatst gewijzigd door ben42 op do mei 28 2020 10:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor Ronald53 » do mei 28 2020 10:40 pm

Het valt mij op dat de focus wel heel ver achter de surfer lijkt te liggen. Die finetuning is toch alleen om kleine afwijkingen te corrigeren? Kun je de boel daarmee zo veel verschuiven? (Ik heb er zelf geen ervaring mee, mijn camera heeft die mogelijkheid niet.)
Heb je alles al eens op gewoon terug gezet naar de fabrieksinstellingen?
Zelf schiet ik zulks met 9 scherpstelpunten, AF-C en BackButtonFocus. Ik gebruik het middelste scherpstelpunt, en als ik het object niet in het middel wil hebben, stel ik eerst scherp, haal mijn duim van de BBF en verplaats het onderwerp. Niet alles is altijd scherp, maar de hit-rate ligt al gauw op de 50% of hoger, schat ik. Hier zie je wat resultaten. Ook met de 70-300 gemaakt, alleen wel de AF-P (De FX versie, maar wel op een camera met DX sensor). Die AF-P schijnt wel sneller te zijn dan de AF-S.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor bredewoldski » do mei 28 2020 10:42 pm

ben42 schreef:De beeldhoogte op de afstand van de surfer is rond de 12.60 meter.
(Surfer is 180 cm (???). De hoogte van de surfer is ongeveer 715 pixels en past dus ongeveer 7 keer in de hoogte van het beeld, waarmee de hoogte van het beeld op 7 * 180 cm = 1260 cm uit komt).

De sensor is ongeveer 24 mm hoog. 12600 mm/24 mm = 525 keer zo groot. Voor 195 mm brandpunt, betekend dit 525 keer de brandpuntsafstand, dit is ongeveer 102 meter.
De afstand weergegeven in de Exif, daar valt de surfer zeer duidelijk buiten de scherptediepte. En zo onscherp is de foto echt niet. Die afstand is dus een aardige waarde, maar komt niet overeen met de afstand waarop het objectief is ingesteld.

Dit is even een snelle berekening, misschien maak ik een redenatiefout. Dit laat ik even aan anderen over om dit te bevestigen of mij op een fout te wijzen.

Vriendelijke groet,
Ben


De afstand leek mij ook al sterk... zie dat bij beide foto's de focus afstand 21.1349 meter zou zijn geweest.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor Patrick » do mei 28 2020 11:24 pm

Bedenk ook dat het beeld behoorlijk minder scherp is bij f/11. Ga een een stukje terug. Levert veelal ook een betere foto op; waarom zou je hier zoveel scherptediepte willen hebben?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor ben42 » do mei 28 2020 11:59 pm

Zoals gebruikelijk, zie ook de link :
Eerst Analyse
En daarna pas de oplossingen.

Iedere keer weer komt de gehele goe gemeente met oplossingen die misschien best wel correct zijn, maar zonder eerst eens te analyseren wat het probleem is. Natuurlijk zijn ervaringen van anderen belangrijk er zit veel kennis binnen dit forum en meestal is een van de aangeboden oplossingen ook wel de correcte. Maar (zeker voor een beginner) is het onmogelijk om alle oplossingen die geboden worden tegelijkertijd toe te passen.

Eerst proeven en daarna pas zout toevoegen. :shh:

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor ReneG » vr mei 29 2020 2:27 pm

Ik denk persoonlijk niet dat dit backfocus is (van de lens tenminste), daarvoor ligt de focus veel te ver naar achteren, dan zou er iets heel grondig mis zijn en dat betwijfel ik. Verder kun je dit soort foto's met de 70-300 prima maken, dat deed ik met een D90 ook al, dus dat moet met een D800 zeker kunnen. Vergeet verder niet dat onervarenheid hier mogelijk ook een rol speelt, het AF systeem van een D800 is niet eenvoudig. Dus ik zou die finetuning gewoon even uitzetten en opnieuw gaan onderzoeken. De kans dat dit aan niet-optimaal gebruik van de AF en/of houding ligt, is veel groter.

Even een paar praktische tips (deze zaken kun je in de handleiding opzoeken als je niet weet wat het is):
- Je zegt dat je 51 punten ingeschakeld hebt staan, maar bedoel je dat als het aantal beschikbare punten waaruit je kunt kiezen, of laat je de camera zelf uit die 51 punten het scherpstelpunt kiezen? In dat laatste geval is je AF bijna een gokkast. ;) Gebruik 1-punts AF of (waarschijnlijk beter in deze situatie) 9-punts of zelfs 21-punts AF als het lastig is om het gekozen scherpstelpunt op het onderwerp te houden. Op modernere camera's kun je ook nog kiezen voor Group-AF, dat lijkt op 9-punts AF maar legt de prioriteit op het dichtstbijzijnde onderwerp.
- Zoals gezegd, camera op AF-C. Overigens is elke lens met motor geschikt voor AF-C, de vraag is alleen of die motor snel genoeg is om het
- Ook een belangrijke instelling, de AF Lock-on instelling (zie autofocus menu). Als je snel bewegende onderwerpen hebt moet je die lager of geheel uit zetten, zeker bij snel bewegende onderwerpen.
- Hoewel dat in dit geval niet het probleem is, houdt er ook rekening mee dat je bij een hoge resolutie camera iets snellere sluitertijden moet gebruiken voor goede scherpte.
- VR uit op statief, maar dit soort onderwerpen zou ik overdag uit de hand schieten. Makkelijker te volgen.

Als de lens verder op statische onderwerpen wel correct scherpstelt, is dit waarschijnlijk toch meer een kwestie van de AF instelling en gebruik. Mogelijk speelt de manier waarop/hoe je het onderwerp volgt ook nog een rol.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor Richard » vr mei 29 2020 4:37 pm

ReneG schreef: Op modernere camera's kun je ook nog kiezen voor Group-AF, dat lijkt op 9-punts AF maar legt de prioriteit op het dichtstbijzijnde onderwerp.

Met als kanttekening dat Group-AF slecht tegen tegenlicht kan.

Dat vermoeden had ik eigenlijk al en werd tijdens een Nikon masterclass bevestigd.

Met een flink deel van onze kust in het westen is het risico op tegenlicht groot met de voorbeeld foto.

Verwacht je tegenlicht: geen Group-AF gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor clausowitz » za mei 30 2020 1:41 pm

ReneG schreef:Ik denk persoonlijk niet dat dit backfocus is (van de lens tenminste), daarvoor ligt de focus veel te ver naar achteren, dan zou er iets heel grondig mis zijn en dat betwijfel ik. Verder kun je dit soort foto's met de 70-300 prima maken, dat deed ik met een D90 ook al, dus dat moet met een D800 zeker kunnen. Vergeet verder niet dat onervarenheid hier mogelijk ook een rol speelt, het AF systeem van een D800 is niet eenvoudig. Dus ik zou die finetuning gewoon even uitzetten en opnieuw gaan onderzoeken. De kans dat dit aan niet-optimaal gebruik van de AF en/of houding ligt, is veel groter.

Even een paar praktische tips (deze zaken kun je in de handleiding opzoeken als je niet weet wat het is):
- Je zegt dat je 51 punten ingeschakeld hebt staan, maar bedoel je dat als het aantal beschikbare punten waaruit je kunt kiezen, of laat je de camera zelf uit die 51 punten het scherpstelpunt kiezen? In dat laatste geval is je AF bijna een gokkast. ;) Gebruik 1-punts AF of (waarschijnlijk beter in deze situatie) 9-punts of zelfs 21-punts AF als het lastig is om het gekozen scherpstelpunt op het onderwerp te houden. Op modernere camera's kun je ook nog kiezen voor Group-AF, dat lijkt op 9-punts AF maar legt de prioriteit op het dichtstbijzijnde onderwerp.
- Zoals gezegd, camera op AF-C. Overigens is elke lens met motor geschikt voor AF-C, de vraag is alleen of die motor snel genoeg is om het
- Ook een belangrijke instelling, de AF Lock-on instelling (zie autofocus menu). Als je snel bewegende onderwerpen hebt moet je die lager of geheel uit zetten, zeker bij snel bewegende onderwerpen.
- Hoewel dat in dit geval niet het probleem is, houdt er ook rekening mee dat je bij een hoge resolutie camera iets snellere sluitertijden moet gebruiken voor goede scherpte.
- VR uit op statief, maar dit soort onderwerpen zou ik overdag uit de hand schieten. Makkelijker te volgen.

Als de lens verder op statische onderwerpen wel correct scherpstelt, is dit waarschijnlijk toch meer een kwestie van de AF instelling en gebruik. Mogelijk speelt de manier waarop/hoe je het onderwerp volgt ook nog een rol.


Dank voor de uitleg Rene. En, ja ik ben nog onervaren en experimenteer veel. Soms doe je dan aannames die onjuist zijn. Maar ik wil graag leren dus ik waardeer al jullie adviezen.
Ik heb vandaag de fine-tune volgens de dot-tune methode uitgevoerd. Maximaal ingezoomd met een diafragma van 5/6 kom ik op een range van -5 tot -15. Op 120 mm kom ik op een range van -6 tot -18. Dat zijn dus gemiddelden van -9 en -12. Komt dat overeen met de conclusies dat mijn focus vaak te ver naar achteren ligt?
Overigens ga ik het eerst opnieuw proberen zonder fine tune. VR uitgezet en de lens op Normal (geen Active). Een snellere sluitertijd en lager diafragma.
clausowitz

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor clausowitz » za mei 30 2020 2:11 pm

Karina2 schreef:Hallo Marco,
Sinds een paar maanden heb ik hetzelfde objectief als jij. Ik vermoed dat zoals meerdere mensen al opgemerkt hebben, een rol kan spelen de (te) langzame sluitertijd. Heb je ook foto's met snellere sluitertijd genomen? Daarnaast ter controle, heb je gekozen voor?:

AF-C (continue scherpstelling)
Meerveldsmeeting
VR uit (ivm statief)

Mijn ervaring is dat zelfs met deze punten inclusief snelle sluitertijd de AF bij snel bewegende onderwerpen (zoals surfers) vaak niet accuraat is. De autofocus van dit objectief is relatief gezien niet snel. Dat is behalve mijn eigen ervaring ook iets wat ik in diverse reviews lees, inclusief de aanbevelingen om voor actie-foto's andere objectieven met snellere autofocus te gebruiken. Ik geef het alleen even ter info mee om niet al te hoog gespannen verwachtingen te hebben betreffende dit objectief voor actie-fotografie.
Succes, Karen

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Karen,
dank voor je uitleg. Ik heb eigenlijk nooit goede foto's gehad met dit objectief. Ik wijdde het altijd aan mijn onkunde als fotograaf. Deels klopt dat wel denk ik. De prijs van deze lens is ook niet zo dat je heel veel kwaliteit mag verwachten volgens mij. De foto's van surfers was eigenlijk bij toeval omdat ik op het strand was. Ik wilde gewoon eens uitproberen of ik scherpe foto's kon maken met de lens. Actiefoto's was misschien niet zo'n goede keuze.
clausowitz

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe fotos met Nikkor AF-S 70-300mm 1:4.5-5.6G

Berichtdoor Patrick » za mei 30 2020 2:56 pm

Het lastige van dit soort onderwerpen is dat de autofocus het best lastig heeft et zo'n onrustige achtergrond met soms best veel contrast. Je zit al snel mis. Zeker als het onderwerp zover weg is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten