AF-S 18-200 VR wel of niet vervangen door AF-P 18-55 VR plus 70-300 AF-P VR?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

AF-S 18-200 VR vervangen door AF-P 18-55 VR en 70-300 VR?

Berichtdoor SaskiaH » do jun 25 2020 9:54 am

Goedendag,
Wij hadden een D80 met lens AF-S VR 18-200 lens uit 2008. De D80 heeft het begeven en we willen een D3500 kopen. Nu kunnen we alleen de body kopen en de oude lens blijven gebruiken of we kunnen daarbij voordelig 2 kit lenzen AF-P 18-55 VR en de AF-P 70-300 VR erbij kopen en de oude 18-200 weer verkopen, met zeer beperkte meerkosten. Gevoelsmatig lijkt het me beter om 2 nieuwe generatie lenzen te kopen dan een oude te houden. Echter ik lees ook dat de nieuwe lenzen een mindere kwaliteit constructie zijn. Is er dan ook verschil in beeldkwaliteit? Wat raden jullie aan?
SaskiaH

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: AF-S 18-200 VR vervangen door AF-P 18-55 VR en 70-300 VR?

Berichtdoor George Fennes » do jun 25 2020 11:14 am

Ik zou voor de body met twee lenzen gaan.
Die 18-200 heeft wel erg veel zoom.
En de praktijk leert dat hoe meer zoom ook je problemen toeneemt.
Want een groot zoomobjectief kan niet op elk brandpunt optimaal presteren.
Minder zoom minder problemen en beter resultaat.

Grodtjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: AF-S 18-200 VR vervangen door AF-P 18-55 VR en 70-300 VR?

Berichtdoor SaskiaH » do jun 25 2020 11:36 am

Dank voor je reactie George. Ja goed punt, de twee losse lenzen hebben ieder 3-4x zoom, de 18-200 11x. En dan is het totale bereik bij 2 lenzen ook nog groter
SaskiaH

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

AF-S 18-200 VR wel of niet vervangen door AF-P 18-55 VR plus 70-300 AF-P VR?

Berichtdoor SaskiaH » do jun 25 2020 12:21 pm

Goedendag,
[dubbele tekst met eerder bericht verwijderd na samenvoegen berichten in 1 draadje; zie ook privéberichtenbox Henkk, mod]
het zoom bereik is met de nieuwe natuurlijk ook wat hoger. Anderzijds, ik lees dat de nieuwe lenzen minder high end zijn dan de oude 18-200 VR, met oa een mindere kwaliteit constructie. Ik twijfel daarom over het verschil in beeldkwaliteit? Is de beeldkwaliteit van de nieuwe AF-P 18-55 VR + AF-P 70-300 VR beter, want geen superzoom, en een nieuwere generatie? Of is de AF-S 18-200 VR na 12 jaar nog altijd beter, want een meer high end lens?
SaskiaH

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: AF-S 18-200 VR wel of niet vervangen door AF-P 18-55 VR plus 70-300 AF-P VR?

Berichtdoor George Fennes » do jun 25 2020 1:30 pm

De 18-200 VR is echt geen high end lens.
Het is een leuke wandellens en niet meer dan dat.
De twee aparte objectieven leveren een veel betere kwaliteit.
Zelf heb ik de Tamron 17-50mm 2.8 gehad.
Dat was een superobhectief welke scherper was dan de Nikon tegenhanger welke 1000 euro duurder was.
Wel de uitvoering zonder VC.
En de 70-300 van Tamron levert een hele goede kwaliteit die je niet zal teleurstellen.
Als je beide kenzen van Tamron koopt zal je niet teleurgesteld worden en betere kwaliteit foto's kunnen schieten dan met de 18-200.
Je kan zo'n setje denk onder de 500 euro gebruikt kopen.
Succes.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: AF-S 18-200 VR wel of niet vervangen door AF-P 18-55 VR plus 70-300 AF-P VR?

Berichtdoor ben42 » do jun 25 2020 1:39 pm

Hierbij wat testgegevens van DXOmark:

18-200
18-55
70-300

Op de D7100 getest. En de 18-200 is nog de 'oude' en niet de VRII, maar die zouden optisch gelijk zijn.

Volgens de test (maar wat zeg dat),
18-200 zou een scherpte hebben van 8 P-Mix
18-55 zou een scherpte hebben van 8 P-Mix
70-300 zou een scherpte hebben van 9 P-Mix

Volgens deze test zit daar dus niet zo heel veel verschil in.
De rest van de gegevens laat ik aan jezelf over om die te bestuderen. (Ook voor de 3000 reeks i.p.v. de 7000 reeks).

Zelf heb ik de 18-200VRII op de D7200, belangrijke reden voor deze keuze was het niet of minder hoeven wisselen en minder hoeven te sjouwen. Met deze verschillen en het feit dat ik vooral de kortere brandpunten gebruik zou ik niet overschakelen. Op de langere brandpunten krijg je duidelijk meer (factor 1.5 meer brandpuntsafstand) en ook iets meer kwaliteit op gebied van scherpte (marginaal) en minder vervorming.

Maak zelf je afwegingen van welke aspecten belangrijk zijn.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: AF-S 18-200 VR wel of niet vervangen door AF-P 18-55 VR plus 70-300 AF-P VR?

Berichtdoor Vincent » do jun 25 2020 1:51 pm

SaskiaH schreef:beter


Dat woordje. Daar zit het antwoord in, en toch ook weer niet... Want wat is 'beter', een racefiets, of een mountainbike. Of toch een stadsfiets? Of een electrische fiets?

Ik bedoel maar, waar ben je eigenlijk naar op zoek? Wat wil je echt? Het feit dat er iets kapot is betekent niet automatisch dat je het daarna helemaal anders MOET gaan doen, het kan natuurlijk wel, het is er ook een mooi moment voor misschien.

Maar als je in 12 jaar een D80 helemaal 'op' kunt schieten met 1 objectief, weet je dan wel zeker dat je op zoek bent naar 2 objectieven. Wat dat wordt anders fotograferen, dat betekent wisselen, potentieel kansen missen, 'altijd' een extra lens meenemen, of niet en hem dan misschien missen, meer kans op stof op je sensor, etc etc. En was je dan niet tevreden over je foto's?? Waarom je in die 12 jaar niet eerder naar een andere oplossing gekeken? Zoveel vragen!!!

Op een forum als dit gaat het al snel om 'het beste', maar soms is gemak ook gewoon een heel goed argument. Dingen die niet passen in grafiekjes en foto's van bakstenen. Genoeg hobby fotografen die niet perse het beste van het beste willen maar gewoon lekker foto's willen maken zonder veel gedoe en gezeur en zonder poespas. Niet voor niets dat de meeste mensen gewoon hun iPhone gebruiken!

ps. En de stadsfiets is zeker het meest allround, maar op het MTB parcours kom ik niet ver, en in een groepje touren op de racefiets moet ik dan snel lossen. Voor de boodschappen daarentegen...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF-S 18-200 VR wel of niet vervangen door AF-P 18-55 VR plus 70-300 AF-P VR?

Berichtdoor Ronald53 » do jun 25 2020 4:23 pm

Ik heb de oude 18-200 gehad, en heb nu nog de nieuwe 18-300. Met allebei heb uk prima foto's gemaakt, in situaties dat ik zeker niet twee lenzen mee zou hebben genomen. In het uiterste telebereik lever je wel merkbaar in. Maar ik was altijd blij het hele zoombereik tot mijn beschikking te hebben in een handzaam geheel.
En ik heb de twee AF-P lenzen die je noemt. Dat zijn lenzen met een kunststof vatting, en dat is het opvallendste mechanische verschil met de superzooms. Er zijn er ongetwijfeld meer, maar die springen niet zo in het oog. De AF-P 70-300 DX (VR) is overigens een behoorlijk goede lens voor z'n geld. Ik heb 'm inmiddels verkocht en de FX versie gekocht. Die is wel iets beter, maar ook zwaarder. Ik zou de 70-300 en de 18-300 niet willen missen, afhankelijk van de situatie. Kun je de 18-200 niet gewoon houden? Ik ga er van uit dat-ie niet veel meer opbrengt.
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten