Lens voor D7200

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Lens voor D7200

Berichtdoor MiekeS » ma dec 28 2020 11:13 am

Hoi!

Ik ben nieuw hier en ik ben op zoek naar wat tips.
Volgende week ontvang ik mijn d7200 body variant. Nu wil ik daar een lens (of set lenzen) bij. Ik heb nog weinig ervaring vandaar dat ik jullie hulp inschakel, want ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer. Doel van plaatjes schieten: in en om het huis (incl portret) en op vakantie.

Nu las ik over de Nikon 18-200 VR lens, maar door de f3.5 minder bruikbaar in en om het huis. Deze lens zou op vakantie dus misschien een goede optie zijn. Welke lens kan daar dan het beste bij? Ik lees namelijk zo veel berichten: 35mm 1.8g of juist een 50mm 1.8g, weer ergens anders lees ik de 85mm.
Wat kunnen jullie aanraden?

Groet,
Mieke

P.s. het lukt mij niet meer om dit bericht naar een ander forum te verplaatsen.
MiekeS

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens voor D7200

Berichtdoor jan » ma dec 28 2020 11:32 am

Dag Mieke,

Welkom op het forum van Nikon Club Nederland.

Nikon heeft op haar site een leuke simulator staan wellicht geeft deze je al enkele antwoorden. klik hier
Het hangt natuurlijk ook af van het beschikbare budget.
Ik zou zelf kijken naar een Nikon AF-S 17-55mm f/2.8 (als allround) en voor portret eventueel naar een AF-D of AF-S 85mm f/1.8 of f/1.4.
Je kunt natuurlijk ook bij onze NCN-partners (CameraNu, Cameraland, Calumet Photographics, Kamera-Express of Foto De Vakman) kijken voor gebruikte objectieven met garantie. Vanzelfsprekend kun je daar ook voor nieuw terecht.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens voor D7200

Berichtdoor George Fennes » ma dec 28 2020 12:39 pm

Mieke wat wil je er voor uitgevende?
En wat wil je zoal fotograferen.
Onderstaande zou een suggestie kunnen zijn.

De Nikon 17-55 mm 2.8 is een goede standaardlens nieuw erg duur.
Maar gebruikt zie ik ze wel eens op MP staan voor rond de 550 euro.
Een goed alternatief welke voor de Nikon niet onderdoet is de Tamron 17-50 mm 2.8 zonder vibratiereductie.
Koop je nieuw rond de 400 euro en gebruikt vaak nog onder de 200 euro.
Ik heb hem zelf jaren gebruikt en stelde mij nooit teleur.
Voor tele zou ik de Tamron 70-300 mm met vibratiereductie nemen.
Hij is sneller en scherper dan de Nikon tegenhanger en een stuk voordeliger.
Het gat tussen de 50 mm tot 70 mm van beide lenzen is te verwaarlozen dat kan je met een paar stappen overbruggen.
Succes met je keuze.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens voor D7200

Berichtdoor MiekeS » ma dec 28 2020 3:04 pm

Dank Jan en George voor de snelle reacties. De lenzen van Tamron passen binnen mijn budget. De nikon 17-55 is voor nu nog te duur.
Dus ik ga eens op internet kijken voor deze lenzen.

Groet,
Mieke
MiekeS

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens voor D7200

Berichtdoor wadwandelaar » ma dec 28 2020 4:47 pm

Ik heb je een PB (privé bericht) gestuurd.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens voor D7200

Berichtdoor ben42 » ma dec 28 2020 6:18 pm

Hallo Mieke,

Een flink aantal jaren geleden heb ik een D7000 en een 18-200 VRII gekocht. Nu fotografeer ik van alles en nog wat en tijdens de vakantie zit ik als een Japanner aan mijn toestel vast. Met mijn voorgaande camera (D70) had ik en een stof probleempje (oplosbaar) en een spetter op de sensor die niet verwijderbaar was. Met de 18-200 VR zou ik nauwelijks of niet meer hoeven te wisselen en dat was een belangrijke reden voor mijn keuze.
Wat later een Sigma 18-16 mm toegevoegd omdat ik wat meer in het groothoek bereik wilde.
En ook nog een Nikon 50 mm 1.8 toegevoegd, omdat iedereen zei dat zoiets een zeer nuttige uitbreiding zou vormen.

In Ligthtroom staan de tellers op :
18-200 mm 58000 foto's
8-16 mm op 23000 foto's
50 mm 1.8 op 1970 foto's

Nu zit daar ook persoonlijke voorkeur is, maar aan het aantal foto's is wel te zien dat de 18-200 voor mij een zeer bruikbare lens is. De lens is bruikbaar in zeer veel omstandigheden en hoewel de 50 mm een opening heeft van 1.8 is in veel omstandigheden de 18-200 (3.5) toch zeer bruikbaar wegens de VR. Haal ik het met de 18-200 3.5 niet, dan haal ik het in de meeste gevallen ook niet met de 1.8. Als het te donker is voor de 18-200 is het ook al snel te donker voor de 1.8 zonder VR.

Nu is dit natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar voor vakanties zou ik denk ik niet eens een lichtsterkere en zwaardere lenzenset willen hebben. Tijdens vakanties gebruik ik tegenwoordig voornamelijk de 8-16 afgewisseld met de 18-200 de andere lenzen die ik heb neem ik niet eens mee.

Zo heb ik ook nog een 28-105 2.8-4.0, maar dan geef ik de voorkeur aan de 18-200 met de VR.
En een 70-300 4.0-5.6, ook hier weer de voorkeur voor de 18-200 met VR.

Zou ik een duurdere lens willen kopen, dan kan ik dat, ik hoef er niet voor te sparen, maar wegens het gewicht wil ik dat niet eens. Voor mij is de 18-200 van voldoende kwaliteit en zeker met VR lichtsterk genoeg.
(Ooit lang geleden fotografeerde ik zonder VR met voornamelijk 64 Asa (vgl. ISO 64), nu met VR en nog een redelijk bruikbare ISO 3200 kan ik zo ontzettend veel meer, dat nog meer lichtsterkte voor mij maar een marginale winst op zou leveren).
Als laaste resort gebruik ik wel eens een flitser, maar die zet ik ongeveer 1 (misschien 2) keer per jaar in, b.v. op een receptie en dergelijke.

Voor mij is de 18-200 dus ruim voldoende. Maar er zijn natuurlijk altijd betere, duurdere en vooral grotere lenzen of lens combinaties. En met drie primes haal je meer kwaliteit en ook een hele range aan mogelijkheden.

Vriendelijke groet,
Ben

(Momenteel beschik ik over een arsenaal van lenzen die varieren van 1.2 mm tot aan 500 mm en in equivalenten heb ik een nog veel grotere range. De 18-200 VRII is de meeste bruikbare en gebruikte lens die ik heb).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens voor D7200

Berichtdoor George Fennes » ma dec 28 2020 6:41 pm

Ben dat is inderdaad een optie.
Maar de regel hoe meer zoom hoe meer problemen.
Dat gaat nog steeds op want een zoomobjectief kan niet op elk brandpuntafstand de maximale prestaties leveren het is een groot compromis.
Maar als jij er tevreden mee bent dan is dat mooi.
Zelf heb ik voor mijn camera een 16-55mm 2.8.
Redelijk lichtsterk en superscherp daar kan een superzoom niet tegenop.
Verder heb ik een 55-200 mm iets minder lichtsterk maar allezinds acceptabel.
En niet te veel zoom.
Maar dat is mijn mening.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens voor D7200

Berichtdoor ben42 » di dec 29 2020 6:02 pm

George Fennes schreef:Redelijk lichtsterk en superscherp daar kan een superzoom niet tegenop.
De 18-200 heeft weer andere aspecten die dan tegen de combinatie van George op kunnen. Maar het is zondermeer waar: je kunt altijd een stapje beter/duurder/zwaarder gaan.

Zoals George aangeeft:
George Fennes schreef:Maar als jij er tevreden mee bent dan is dat mooi.
Dit is een zeer belangrijkpunt. (Misschien wel het meest belangrijke punt).
Ergens houd het namelijk op met wat je kunt betalen sjouwen etc., tevreden zijn met wat je hebt of bereikbaar is, is veel prettiger dan ontevreden zijn met de beste combinatie die je je kunt veroorloven.

Zoals al aangegeven, het is zeer persoonlijk. En ik kan me veel meer veroorloven dan waar ik al tevreden mee ben en voor mij is het altijd maar meer, meer, meer niet zo nodig. En dan maakt het voor mij niet uit of iemand tevreden is met een smartphone, een compactcamera, een DX, een FX of b.v. een Hasselblad met alles erop en eraan. (Dan laat ik de Hubble en opvolgers nog maar even uit het lijstje :shh: )

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens voor D7200

Berichtdoor George Fennes » di dec 29 2020 6:13 pm

Ben de vraag is wat heb je te besteden?
Wil je maximale kwaliteit voor je geld?
Wat wil je fotograferen?
Is gewicht een belangrijk punt?
Dit zijn een aantal variabelen dat als je ze anders invult er een hele andere uitkomst zal zijn.
Daarom zou het verstandig zijn dat de TS eerst bovenstaande vragen beantwoord anders gaan we antwoord geven aan de hand van onze eigen situatie en inzichten.
Dan kan wel helemaal niet passen bij de TS.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens voor D7200

Berichtdoor MiekeS » di dec 29 2020 11:42 pm

Dank allemaal voor de reacties!

Mijn eerste gedachten was ook dat de 18-200 VR handig was voor vakantie, zodat je niet veel mee hoeft te nemen. Maar ik denk dat ik er toch beter aan doe om twee losse lenzen aan te schaffen gelet op de informatie die ik overal lees. Dan kan ik nu met een lens beginnen zonder telezoom, en mocht reizen weer kunnen een telelens aanschaffen.

Dan rest nu de vraag: welke lens is dan handig om nu aan te schaffen. Ik wil binnen en buitenshuis foto's maken. Binnens huis portret, en foodfotografie, buitenshuis stadsfotografie (is deze beschrijving nu voldoende duidelijk?). Ik las dat de 50mm 1.8G goed is, maar dit lijkt mij meer een lens voor erbij.
Mijn budget voor een lens is ongeveer 200 euro (tweedehands prijs). Maximaal kwaliteit is nu niet zo belangrijk, eerst maar even spelen met dit "nieuwe" toestel, maar er is wel een grens. Ik kijk ook wel naar het gewicht, in zoverre dat ik las dat de nikon 17-55 ruim 700 gram is, dat vind ik wel erg veel voor nu.

Groet,
Mieke
MiekeS

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens voor D7200

Berichtdoor George Fennes » wo dec 30 2020 12:52 am

Mieke dit horende zou ik je de Tamron 17-50.mm 2.8 zonder VR aan kunnen aanbevelen.
Deze lens is scherp en licht.
Op MP eens rondsnuffelen.
Waarom zonder VR gewoon omdat hij scherper is dan met VR.
Succes met zoeken.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens voor D7200

Berichtdoor George Fennes » wo dec 30 2020 12:54 am

Camera NU heeft hem voor 189 euro

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens voor D7200

Berichtdoor MiekeS » wo dec 30 2020 9:21 am

Dank weer. Mijn oog viel ook al eerder op de Sigma 17-50 mm F2.8 DC EX en de Sigma 17-70. Is dit (voor zover jullie weten) nog een vooruitgang tov de Tamron?
MiekeS

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens voor D7200

Berichtdoor George Fennes » wo dec 30 2020 9:30 am

Met de Sigma heb ik geen ervaring.
Van de Tamron weet ik dat die goed presteerd omdat wij in ons gezin in de Nikon tijd er 3 gehad hebben.
Mijn broer heeft hem nog steeds op zijn D90.
Op zich maakt Sigma ook wel goede objectieven.
Misschien wat recensies opzoeken over dit objectief.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens voor D7200

Berichtdoor George Fennes » wo dec 30 2020 9:32 am

De Sigma 17-50 mm 2.8 is bij Rebuy te koop voor 238.99 euro.
https://www.rebuy.nl/i,10319217/camera- ... on-f-zwart
Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten