Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor HansH2 » do jan 21 2021 8:34 pm

Op zoek naar een budget 300mm occasion heb ik keuze uit 2 Nikons 300mm f2.8 AF-i ED. Een particulier, een via Camera-Tweedehands.
Vraag: is het nog verantwoord een lens van die leeftijd [± 40 jaar] te kopen. Wanneer bijvoorbeeld de lensmotor sneuvelt is die niet meer te verkrijgen. Op zich niet zo heel belangrijk omdat ik in 99% van de gevallen geen gebruik zal maken van de autofocus. Maar zolang het glas en de rest nog goed is? Het type heeft iig een goeie reputatie qua glaswerk , dito de degelijkheid van de constructie ['als een tank gebouwd']. Dus voor een budgetprijs best verleidelijk voor een een ster amateur als ondergetekende.
Met de [openhartige] particulier heb ik afgesproken de lens te komen bekijken, met Camera-Tweedehands weet ik het niet plus dat de lens alleen kan worden verstuurd -waar ik al geen liefhebber van ben, en 'm dus niet van tevoren kan bekijken.

Wat is wijsheid en waar moet ik iig op letten als ik de lens ga bekijken?
D800 + prime serviesgoed
https://www.flickr.com/photos/54h2/
HansH2

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: Krommenie
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor henkk » do jan 21 2021 8:54 pm

Zit daar wel een lensmotor in?
Maar ook het AF-mechanisme dat door de body wordt aangedreven, kan in uitzonderlijke gevallen kapot gaan. Maar ik denk niet dat dat erg vaak voorkomt.

Verder letten op eventuele schimmel op (inwendige) lensdelen en of de diafragmalamellen soepel bewegen. Ten slotte of de scherpstelling met de hand goed soepel gaat en niet met te veel speling.

Er zijn vast nog wel meer goede tips.

PS: er zit blijkbaar wel een motor in een AF-i, en dan zal er geen door de body aangedreven mechanisme zijn. Maar wat er bij genoemde handelaar staat, lijkt geen AF-i maar een IF-ED met handmatige scherpstelling.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor EdvandeZilver » do jan 21 2021 9:51 pm

Even vragen naar een foto van de bajonetzijde geeft uitsluitsel over wel of geen eigen AF motor.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor imaginary_nl » do jan 21 2021 10:01 pm

Er zit WEL een motor in. AF-I is de voorloper van het tegenwoordige AF-S.
Dat werkt op dezelfde manier. Bij sommige modellen was dit wat luidruchtiger (minieme fluittoon hoorbaar) en langzamer. Maar nog steeds sneller dan via de motor van de body hoor.

Prima glaswerk, realiseer dat een 300 f2.8 zwaar is. Zeker de oudere modellen zoals deze, daar wordt nog meer en zwaarder glas in gebruikt.
Maar de scherpte en bokeh is subliem. Coating is minder dan de tegenwoordige modellen, dus gebruik altijd de zonnekap(pen). Dat is ook meteen een goede bescherming voor de grote frontlens. Direct licht op een lens is altijd af te raden, maar oudere modellen hebben dan iets meer last van flare en contrastvermindering.

Ik heb zelf ook nog een 300 f2.8 AF-D (zonder eigen motor dus) en die werkt ook heel fijn op mijn 850 en D3s (sportfotografie).

Bij de winkel heb je gewoon garantie, dus dat geeft misschien wat meer zekerheid dan een particulier. De kleine meerprijs (?) misschien waard.
Kijken en proberen is normaal gesproken wel mogelijk, maar nu in coronatijd niet mogelijk (niet-essentiële winkel die niet open mag zijn).


Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor henkk » do jan 21 2021 10:16 pm

Wat ik bij genoemde handelaar zie staan (Nikon 300mm 2.8 IF-ED) is geen AF-lens maar een exemplaar van voor de tijd van AF. Kan best goed werken afhankelijk van je onderwerp maar je zult dus zelf moeten scherpstellen. Voordeel: er is op het forum een apart draadje voor foto's met dergelijke lenzen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor HansH2 » do jan 21 2021 10:22 pm

Het verschil is dat de particulier meer vraagt dan de winkel. De een ± 800, de winkel 500. Het winkelexemplaar ziet er wat beter uit, dat zegt wss niet zoveel, maar heeft ook een statiefgondel + garantie. Maar wat is dat waard plus >100 km uit de buurt. De particuliere aanbieder heeft geen van beiden, maar maakte wel een eerlijke indruk, hij wees me er bv ook op dat de motor niet meer te verkrijgen is en dat daar een risico in schuilt. De motor schijnt het overigens goed te doen. Nog steeds vlot en zonder bijgeluiden .
En ik lees net dat het winkelexemplaar geen AF heeft. Dank voor het wijzen daarop. [soms duizelt het me van de cijfers en nummers].
Dank iig voor de aanwijzingen.
D800 + prime serviesgoed
https://www.flickr.com/photos/54h2/
HansH2

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: Krommenie
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor Nikkormaat » do jan 21 2021 10:28 pm

Kijken en proberen is normaal gesproken wel mogelijk, maar nu in coronatijd niet mogelijk (niet-essentiële winkel die niet open mag zijn).

Bij onze nieuwe partner in Alkmaar kan ik morgen een product aan de expeditiekant afhalen als ik in de auto blijf zitten. Na mijn koop is er een terugbrengrecht gedurende 14 dagen, waarin ik het artikel summier kan proberen, zoals ik dat in de winkel zou doen.
Hiernaar zou je kunnen vragen?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor Vincent » vr jan 22 2021 9:17 am

De af-i heeft echt een heel trage autofocus.

Bedenk je goed wat je wilt gaan fotograferen want als dat om snel(ler) bewegende onderwerpen zoals bijvoorbeeld snelle sporten of vliegende vogeltjes gaat, dan kan het wel eens een grote frustratie gaan worden...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor Stijn Smits » vr jan 22 2021 11:20 am

Heb je echt een 2.8 nodig? Je zou eventueel ook nog de af-s 300f4 kunnen overwegen, een dijk van een lens met een behoorlijk snelle autofocus en ook voor een langere tijd uit de hand bruikbaar. Deze lens zou binnen je budget vindbaar moeten zijn.

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor brasil » do jan 28 2021 12:02 pm

Beste Hans,

Bedenk eerst goed waar je de lens voor gaat gebruiken, heb je hem ECHT NODIG?
Zelf heb ik enkele jaren geleden bij Camera Tweedehands een nikon 300mm f/2.8 VRII gehaald met 12md garantie, die gebruik ik hoofdzakelijk voor schemerfotografie als Das, Steenmarter ed. De 300mm, 400mm ev zijn over het algemeen kwalitatief loeizware schitterende lenzen maar die zitten natuurlijk in een andere prijsklasse.

De vraag van Stijn is zeer terecht: heb je echt een 2.8 nodig?

Ik zie dat je een D800 hebt, persoonlijk zou ik al voor een lens gaan met een AF-systeem dan ben je wat flexibeler. bij dezelfde winkel staat voor dezelfde prijsklasse een 70-300mm af-S. Ook deze lens heb ik in het verleden gehad en presteerde best goed. Daarnaast is die hoogstwaarschijnlijk een stuk lichter en ben je veel flexibeler voor wat betreft fotografie.
En anders de optie overwegen om door te sparen voor een iets nieuwe 300mm f4.

succes met wikken en wegen
:D
Nikon ofcourse.
Gebruikersavatar
brasil

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor Vincent » do jan 28 2021 1:25 pm

brasil schreef:De vraag van Stijn is zeer terecht: heb je echt een 2.8 nodig?


Ik vind die vraag helemaal niet zo terecht...

Alle 300mm 2.8-en van Nikon zijn echt optische pareltjes te noemen. Zelfs de versies zonder AF of die met trage AF. Scherpte, onscherpte, verloop daartussen, en gewoon de algehele beeldoverdracht is op het hoogste niveau. Dat is echt totaal niet vergelijkbaar met een 300mm f/4... zelfs niet als je ze beide op f/4 schiet. En i.t.t. een hoop andere objectieven schitteren deze 300’s al wijd open op f/2.8!!

En die verschillen kun je best bagataliseren, of afzetten tegen de (aanzienlijke) meerprijs en daar dan iets van vinden. Misschien hecht je daar helemaal geen waarde aan zelfs. Prima, logisch ook soms. Maar als je die logica doortrekt dan is er echt een hele hoop apparatuur op dit forum aanwezig dat dan ook volslagen onnodig is.

(Overigens is de AF van de 300mm f/4 voor snellere onderwerpen en snelheidssporten vaak ook gewoon veel te langzaam)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor Stijn Smits » do jan 28 2021 1:46 pm

Vincent schreef:
brasil schreef:De vraag van Stijn is zeer terecht: heb je echt een 2.8 nodig?


Ik vind die vraag helemaal niet zo terecht...

Alle 300mm 2.8-en van Nikon zijn echt optische pareltjes te noemen. Zelfs de versies zonder AF of die met trage AF. Scherpte, onscherpte, verloop daartussen, en gewoon de algehele beeldoverdracht is op het hoogste niveau. Dat is echt totaal niet vergelijkbaar met een 300mm f/4... zelfs niet als je ze beide op f/4 schiet. En i.t.t. een hoop andere objectieven schitteren deze 300’s al wijd open op f/2.8!!




Terecht punt Vincent!

Ik werd getriggerd door budget occasion en 300 mm dan zijn er meer opties dan de 2.8 varianten, dat deze laatste beter zijn daar hoeven we inderdaad niet over te twisten daar ben ik het geheel met je eens.

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor George Fennes » do jan 28 2021 1:50 pm

De 300mm F4 zou mij veel interessanter lijken
Hij is sneller en veel jonger en je hebt een goedwerkende AF.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor HansH2 » wo apr 21 2021 9:28 am

Uiteindelijk is het een zgan occassion F/2.8 VRII geworden. 'Tikkie' duurder dan een nieuwe F4 PF, maar dan heb je ook wat. De lens wordt mn gebruikt om vogels op de korrel te nemen. Hét grote voordeel van de VR[II] is dat ik alles uit de hand kan doen. Zelfs tijdens schemering lukt het om op een kwart seconde scherpe telefoto's te maken. Qua gewicht valt het me alleszins mee, door de uitstekende balans heb ik niet het gevoel dat ik met ± 4 kg op stap ben. Ook niet als ik er een halve dag mee aan de sjouw ben. Het statief wordt dus nauwelijks nog gebruikt. De beeldkwaliteit is onovertroffen. De verhalen daarover kan ik alleen maar bevestigen. Autofocus is supersnel en stil. Het enige waaraan ik moet wennen is de postzegeldikke scherptediepte, maar dat is inherent aan een supertele. Na aanvankelijk na aanschaf twijfels te hebben gehad of ik me toch niet had moeten 'beperken' tot een ouder type zonder VR of de keuze voor een F4 had moeten maken [berouw komt na de zonde;)] zijn die gisteren na een tweede excercitie verdwenen als sneeuw voor de zon en blijkt de lens z'n geld dubbel en dwars waard: subliem stuk gereedschap. Nu nog een TC, waarbij ik twijfel of het een 1.4 of een 1.7 gaat worden. 2.0 valt af, door de mindere reviews en ook omdat ze opvallend vaak worden aan geboden op Marktplaats met vraagprijzen die soms <1/3 van de nieuwprijs bedragen voor de laatste edities [II], itt de 1.4/1.7 uitvoeringen die je nauwelijks tegenkomt. Nu de winkels weer opengaan ga ik binnenkort bij Cameraland eea uitproberen.
Laatst gewijzigd door HansH2 op wo apr 21 2021 9:41 am, 3 keer totaal gewijzigd.
D800 + prime serviesgoed
https://www.flickr.com/photos/54h2/
HansH2

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: Krommenie
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 300mm f2.8 AF-i ED.

Berichtdoor George Fennes » wo apr 21 2021 9:33 am

Mooi Hans dat objectief lijkt mij geweldig heel veel succes er mee gewenst.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten