Sigma 70-200 F2.8 Sport AF probleem?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Sigma 70-200 F2.8 Sport AF probleem?

Berichtdoor Picturepatje » ma mar 01 2021 11:39 am

Ik ben sinds kort in het bezit van de Sigma 70-200 F 2.8 Sport. Ik gebruik hem in combinatie met een Nikon D750.

Een geweldige lens en echt haarscherp .... maar ...

Ik merk dat de AF er wel erg vaak naast zit :shock: Nogmaals .. als ie raak is, dan is het ook echt raak en is de foto echt haarscherp.
Mijn favoriete onderwerp is sport, dus vooral dan stoort het dat je er vaak met de AF naast zit.
Ik gebruik enkelpunt en AF-C en merk het zowel bij actiesport op het strand ( kitesurfen ) als in het bos ( MTB trail ).
Vooral in het bos is het zo erg dat ik vaak vooraf op een punt scherpstel waar ik denk dat de rider voorbij vliegt.
Met mijn Sigma 100-400 en 150-600 heb ik dit niet. Maar ik heb nu juist een 70-200 2.8 gekocht omdat je in het bos snel last hebt van te weinig licht.

Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Dit is overigens mijn eerste 2.8 lens, dus stelde ik mij ook de vraag of het daarmee te maken kan hebben? Een kleiner scherpstelgebied, of gewoon gevoeliger? Ik gebruik bewust 1 scherpstelpunt om te voorkomen dat de camera zelf een punt zoekt en wordt "afgeleid" door een voorblij vliegend vogeltje of bewegende bladeren .. flikkerend licht.
Picturepatje

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 70-200 F2.8 Sport AF probleem?

Berichtdoor Richard » ma mar 01 2021 8:26 pm

Missers met ViewNX-i bekeken waar het scherpstelpunt zit?

9 punts scherpstelling geprobeerd? Let wel, 9 punts scherpstelling kan slecht tegen tegenlicht.

Zelf de Nikon 70-200 2.8 VR op een D750 gehad, geen Sigma.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 70-200 F2.8 Sport AF probleem?

Berichtdoor Picturepatje » ma mar 01 2021 8:39 pm

Richard schreef:Missers met ViewNX-i bekeken waar het scherpstelpunt zit?

9 punts scherpstelling geprobeerd? Let wel, 9 punts scherpstelling kan slecht tegen tegenlicht.

Zelf de Nikon 70-200 2.8 VR op een D750 gehad, geen Sigma.


Bedankt voor je reactie Richard. Nee eigenlijk niet geprobeerd ... en dan met name omdat de camera alsnog beslist welk punt hij pakt en dus naast het onderwerp kan zitten dat ik scherp wil hebben. Kan het weleens proberen om te kijken of ik meer raakkans heb ... of group en dan 4 punten rond het midden. Maar ik krijg meer het idee dat hij vaak te langzaam is, of het scherpstelpunt weer verliest. De riders komen vaak op mij af en zijn vrij plotseling kort in beeld.
Picturepatje

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 70-200 F2.8 Sport AF probleem?

Berichtdoor Picturepatje » ma mar 08 2021 8:00 pm

Na veel speuren kwam ik op een onderwerp over AF-lock instellen. Die staat standaard op stand 3 ( gemiddeld ) ... door deze naar 1 ( snelste stand ) te zetten lijkt het probleem grotendeels verholpen en is de hit rate weer aanzienlijk beter! De focus pakt sneller en gaat niet meer van het onderwerp af ( of is zo snel weer terug dat ik het nauwelijks merk ). Mocht iemand dus ooit hetzelfde ervaren .... try it ;-)
Picturepatje

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 70-200 F2.8 Sport AF probleem?

Berichtdoor Tony D » ma mar 08 2021 8:33 pm

Is die AF-lock dan per objectief in te stellen?
Anders zou je toch ook met die andere objectieven gehad moeten hebben?
Of hebben die door en kleinere diafragma een grotere scherptediepte, waardoor je het niet merkt?

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 70-200 F2.8 Sport AF probleem?

Berichtdoor Picturepatje » zo mar 14 2021 7:00 pm

Nee de AF-lock is niet per lens in te stellen. Ik gok zelf dat wellicht deze 2.8 lens "gevoeliger" is qua AF? Bij mijn andere lenzen ( 70-300, 100-400, 150-600 ) nog nooit last van gehad. Daarom schrok ik ook best, omdat dit toch wel een profi lens is.
Picturepatje

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 70-200 F2.8 Sport AF probleem?

Berichtdoor ReneG » zo mar 14 2021 8:03 pm

Nee dat is niet per lens in te stellen, en ook niet echt logisch. Dat zou ongeveer hetzelfde zijn als per lens instellen of een camera op AF-S of AF-C werkt. Daar zal vast wel een toepassing voor zijn maar lijkt mij weinig nuttig en kan zelfs averechts werken. De meeste mensen gebruiken telelenzen om zowel bewegende als stilstaande onderwerpen te fotograferen.

Dat AF Lock-on een positief effect heeft bij snel bewegende onderwerpen is zeker niet vreemd. Lock-on zorgt ervoor dat hij (na scherpstelling) de scherpstelling even 'vasthoudt' ook als het onderwerp even uit focus gaat. Dat is ook de bedoeling, bijvoorbeeld wanneer je een vogel volgt die evenwijdig aan je beweegt en er even een takje of boom tussenkomt. Bij bewegende onderwerpen die recht op je af komen of van je af bewegen wil je dat juist niet; dan stelt hij scherp, raakt de focus kwijt (bijv. omdat het onderwerp op je afkomt) en gaat dan na de AF Lock-on wachttijd weer verder. Dan loopt je AF eigenlijk altijd 'achter je onderwerp aan' en is weinig scherp. Bij grotere diafragma's merk je dit nog sneller door de kleinere scherptediepe.

Bij mij staat hij overigens bij fotografie van bewegende onderwerpen altijd op 1 of (bij snel bewegende onderwerpen) helemaal uit, al kan dat er in de instelling subtiel anders uitzien in de cameramodellen door de jaren heen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 70-200 F2.8 Sport AF probleem?

Berichtdoor hans de wit » zo mar 14 2021 9:04 pm

hallo allemaal,
heb mijn 150/600 sport ingesteld op zo snel mogelijk scherpstellen via de USB Dock van sigma dus kan hij er een keer naast zitten.
maar in de praktijk is het bijna altijd raak ook met snelle vogels.
zou het proberen waard zijn voor € 50,00
groet Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten