200-500 of 300PF met converters??

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor Nikkormaat » wo jun 16 2021 9:16 pm

Afhankelijk hoe ik op pad ga met een Lowe Pro Tactic 450 AW of een Lowe Pro Flipside 300 AW ll
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor Henk » wo jun 16 2021 9:41 pm

Gert, ik wil de Lowepro 13x32 lenscase hiervoor aanschaffen. Daar past deze prima in. Hier gelezen op het forum.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid a.i.
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor Henk » wo jun 16 2021 9:43 pm

Gert, ik wil de Lowepro 13x32 lenscase hiervoor aanschaffen. Daar past deze prima in. Hier gelezen op het forum.
Maar tot nog toe gaat hij mee in mijn Protactic 450 AW.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid a.i.
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor gijs sandberg » do jun 17 2021 9:39 am

Beste Gert,
Een steekwagentje misschien ? :lol:
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor ReneG » do jun 17 2021 11:34 pm

De bovengenoemde ProTactic 450AW of Flipside 300AW werken, al neem ik hem meestal mee in de Flipside 400AW (dan heb je wat ruimte over). Ik neem hem zelf overigens vaak ook 'zo' mee, waarbij ik de voet (waar een ARCA plaat op zit die hem wat langer maakt) omhoog draai en die als handvat gebruik. Ik wandel regelmatig vanuit huis een park of de natuur in en draag de lens rustig een uur of wat mee als 'handbagage'. Dan is hij helemaal niet zwaar.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor gvdnberg » za jun 19 2021 11:12 am

Voor mijn tweede setje foto's van de Siberische grondeekhoorns ben ik ook op die manier op stap geweest René. Dat is best te doen, maar als ik langer op stap ga wil ik op één of andere manier een draagriem aan de combinatie bevestigen en als ik met meer spullen op stap ga wil ik een tas om dit objectief in te vervoeren. In mijn huidige tassen past het niet, het alternatief dat Henk noemt spreekt mij wel aan.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor imaginary_nl » za jun 19 2021 11:42 am

Hoi Gert, ik doe het zo:

(Blackrapid) harnas of de helft hiervan wanneer ik maar één body mee heb. (Ik heb de langste lens altijd rechts.)
Sirui plaatje met zowel Arca Suisse (voor monopod) als schroefoog.

Zo ben ik mobiel en toch heb ik min of meer mijn handen vrij.

Voor vervoer zonder dat ik wat paraat heb kan ik kiezen uit meerdere tassen, afhankelijk van wat er op de dag aan materiaal nodig is.

Groet,
Patrick.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor gvdnberg » zo jun 20 2021 10:01 am

Hoi Patrick bedankt voor jouw informatie. Ik zat ook aan zoiets te denken, maar ik wist niet dat er een Arca Swiss plaatje met een schroefboor bevestiging bestaat. Daar ga ik achterheen. Een alternatief is een andere voet met Arca Swiss zwaluwstaart in gefreesd en dan bovenop de voet een plaatje voor bevestiging van een riem, Peak Design zou dan met 2 koppelingen ook uitkomst bieden.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor Nikkormaat » zo jun 20 2021 11:15 am

Ik heb voor hetzelfde probleem in het begin van 2019 iets soortgelijks geknutseld. Dit bevalt mij nog steeds prima. De enige aanvulling dit ik heb gemaakt ter voorkoming van verdraaiing van de Quick-Release plaat op het RVS plaatje is een boutje door het voorste gaatje in de Quick-Release plaat
viewtopic.php?f=32&t=68595
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor gvdnberg » di jun 29 2021 12:17 pm

Inmiddels heb ik van iShoot een complete nieuwe lensvoet met kraag ontvangen, de N250. In de voet zit de Arca Swiss zwaluwstaart ingefreesd en ten behoeve van een draagtijd heb ik een Peak Design plaatje met daaraan 2 koppelingen bovenop de voet geschroefd. Op deze manier kan ik de Peak Design riem gebruiken en zonder deze te verwijderen het objectief via Arca Swiss op een monopod of tripod bevestigen.
Voorlopig lijkt me dat afdoende tegen een investering van nog geen 50 euro.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor Bartfo » di jun 29 2021 10:41 pm

In de lowepro13x32 past de lens ongemonteerd goed. Indien gemonteerd op body dan gaat deze in mee in de 450AW. Beide prima tassen. Echter in praktijk draag ik de lens met de D500 het meest zo mee aan een Caryspeed riem. Werkt goed, echter na enige tijd heb ik wel wat speling in de ring van de statiefgondel ervaren.
Veel plezier met je aankoop, ben benieuwd naar wat resultaten.
Bartfo

Clublid
Berichten: 23


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor gvdnberg » do jul 01 2021 3:42 pm

Mijn eerste resultaten met de 200-500 heb ik hier al geplaatst:

viewtopic.php?f=88&t=73327&start=15

De eerste paar foto’s zijn gemaakt met de 70-200 VR II en de TC 2.0 III, maar vanaf de 2 bladzijde heb ik een paar foto’s toegevoegd die met de nieuwe 200-500 gemaakt zijn.
Ik ben er beslist enthousiast over!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor stronk » do jul 01 2021 8:16 pm

Ik heb sinds afgelopen zaterdag ook een 200-500mm en potverdorie....wat een scherpte. Ik loop altijd met een Think Tank StreetWalker HardDrive tas. Daar zit in: een D500 met de 200-500 lens (voorheen Tamron 150-600mm) er op gemonteerd. Een 24-70mm, een 11-16mm, een 85mm, een D750 en een paar accesoires dingen zoals batterijen etc. Tijdens het wandelen hang ik de D500 met de 200-500mm aan een Carry Speed FS-slim.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 580


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor gvdnberg » wo aug 18 2021 6:59 pm

Inmiddels heb ik voor vervoer een mooi Nikon koffertje overgenomen van Jolanda. Daar heb ik met plakschuim een interieur voor de 200-500 en de lenssteun gemaakt. De lenssteun ondersteunt het objectief op 2 plaatsen, maar ook een ondersteuning van het objectief en tegelijk een bevestiging via de camera is mogelijk. De lenssteun had ik binnen een week op mijn bureau via Amazon en deze steun is onder het merk Leofoto (geheel identiek, maar dan met Leofoto opdruk) hier in Nederland verkrijgbaar. Echter via Amazon, inclusief invoerrechten en verzendkosten, betaalde ik minder dan de helft van de prijs bij KE voor het Leofoto exemplaar. Deze lenssteun blijkt op Amazon voor 4 verschillende prijzen en door 4 verschillende bedrijven te worden aangeboden. Allen geheel identiek.
Deze lenssteun is geheel verstelbaar en bestaat uit 3 losse delen: een langwerpig deel met dubbele Arca Swiss gleuven, zodat dit deel op het statief bevestigd kan worden met een Arca Swiss snelkoppeling en tegelijkertijd via de bovenste Arca Swiss gleuf een tweede bevestiging mogelijkheid voor een snelkoppeling beschikbaar heeft; een verticaal geplaatst deel met 2 rollertjes bovenaan en een dubbele snelkoppeling (ook Arca Swiss) waarmee de lensvoet of een camerabody met Arca Swiss plaatje op het lange deel bevestigd wordt. Hiermee is deze steun voor veel verschillende objectieven bruikbaar.

Ik heb er even "Quick-and-Dirty" een paar plaatjes van gemaakt.

1. koffertje met plukschuim
Afbeelding

2. statief bevestiging manloog aan Leofoto exemplaar
Afbeelding

3. 200-500 objectief bevestigd op de dubbele lenssteun
Afbeelding

De oplettende lezer zal constateren dat ik nu de originele leesvoet van Nikon gebruik, dat kan met een -meegeleverd- snelkoppelingsplaatje, waarbij het objectief door de tweede steun met rolletjes in positie gehouden wordt.
Deze constructie zal prettig werken als het objectief vanaf een statief gebruikt wordt. natuurlijk zal ik het objectief ook uit de hand gebruiken voor bewegende onderwerpen. Als ik op stap ga kan ik het objectief met de steun in het Nikon koffertje meenemen en dat lijkt mij praktisch voor onderweg.
Het koffertje werd in 2012 aangeboden met 3 f/1.8 objectieven: de 28 mm, de 50 mm en de 85 mm AF-S lenzen.
Laatst gewijzigd door gvdnberg op wo aug 18 2021 7:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 200-500 of 300PF met converters??

Berichtdoor Willem Focus » wo aug 18 2021 7:38 pm

Beste Gert,


Die van mij mag mee in een Lowepro Flipside 500
Fikse rugzak, maar kan best wat in. Probleem……zwaar.

Groet..Willem. 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1438


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten