70 - 210mm vs 70 - 300mm dilemma

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

70 - 210mm vs 70 - 300mm dilemma

Berichtdoor Timmeh4 » ma mei 01 2023 2:12 pm

Ik heb sinds een tijdje de Tamron 70-210mm f/4.0 Di VC USD ook heb ik de Nikon AF-P DX 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR.

Sinds ik de Tamron heb gebruik ik de Nikon eigenlijk helemaal niet meer en is hij ook niet meer uit mijn tas geweest.
Ik zit er aan te denken om de Nikon te verkopen en hier een andere lens of iets anders moois voor mijn camera te kopen, echter twijfel ik nog wel of ik hem zal verkopen en later niet nog zal missen omdat zijn bereik toch net iets langer is. Ik gebruik de lenzen op een Nikon D7500 mocht dat verschil maken in het advies.

Wat zouden jullie doen, verkopen of houden en in de kast laten liggen?

alvast bedankt voor jullie adviezen
Gebruikersavatar
Timmeh4

Forumlid
Berichten: 24


Locatie: Waardenburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 70 - 210mm vs 70 - 300mm dilemma

Berichtdoor annoh » di mei 02 2023 11:43 pm

Het antwoord is heel simpel.

Je neemt je 50 of 100 mooiste foto's van afgelopen periode. Je kijkt, via de Exif gegevens, welk brandpuntafstand gebuikt is. Je kan daar even een tabel van maken. Uit die tabel blijkt welke brandpuntafstand jij vaak gebruikt. Vervolgens weet je wat je wel of niet kan verkopen.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 367


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 70 - 210mm vs 70 - 300mm dilemma

Berichtdoor EdvandeZilver » wo mei 03 2023 3:48 pm

Voor het bepalen van je favo brandpunt hebben we een heel handige app, ExposurePlot.
https://www.vandel.nl/exposureplot.html
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 70 - 210mm vs 70 - 300mm dilemma

Berichtdoor Ronald53 » wo mei 03 2023 7:24 pm

Stel jezelf de volgende vragen (de antwoorden hoef je wat mij betreft niet te posten):
- om welke reden(en) ben je die 70-300 niet of nauwelijks gaan gebruiken?
- verwacht je dat die reden(en) de komende jaren nog aan de orde zijn? Zo ja, verkoop 'm maar.
- die lens gaat max ca €200 opleveren. Daarvoor koop je nauwelijks "iets moois". Heb je die €200 hard nodig voor dat moois? Ja: verkoop 'm dan. Nee: Lekker bewaren voor die paar keer dat je 300 mm wel heel hard nodig hebt.
En zo zijn er nog wat afwegingen te maken. In je vraagstelling ben je behoorlijk summier. Daar is in mijn optiek geen fatsoenlijk advies op te geven. Ga eens rustig zitten, met een stuk papier. Links schrijf je alles wat voor jou pleit voor verkopen, rechts voor behouden.
Kijk naar het resultaat en trek je eigen conclusie.
Succes,
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten