Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor DimiTator » di aug 14 2018 3:27 pm

Ik heb iets eigenaardig ontdekt aan mijn Nikkor 18-200 VR2.
Als ik moet scherpstellen op een verre afstand, dan verschilt dit op de indicator volgens het de brandpuntsafstand (mm). Als ik op 200 mm werk dan staat de indicator inderdaad op , maar bij 18mm staat die op 3m :frown: Dat maakt het onmogelijk om in het donker scherp te stellen, bijv. sterrenfotografie ( De D7100 kan in LV niet overweg met het donker, maar dat staat hier los van ).
Iemand hier ervaring mee?
DimiTator

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor RVK » di aug 14 2018 4:05 pm

Er zijn meer lenzen die dat hebben bv de Sigma 24-105 en dat komt simpel omdat het geen echte zoomlenzen zijn maar multi focale lenzen. Een zoom lens stel je scherp en als je daarna zoomt blijft de scherpstelling constant.
Bij multi focale lenzen veranderd ook de scherpstelling bij zomen. Als je met autofocus werkt valt dat niet op, maar bij handmatig is dat lastig.
De reden is simpel dat het makkelijker is om een multi focale lens te ontwerpen dan een echte zoomlens. Tevens geeft het wat meer ontwerp vrijheid geeft bv groot bereik.

Zul je mee moeten leren leven helaas.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 950


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor ben42 » di aug 14 2018 5:28 pm

Lensontwerpen zijn altijd een compromise.

Voor het autofocus tijdperk was er meestal een focusstop toegepast bij oneindig. Tijdens het zoomen veranderde de scherpstelling niet (of heel weinig) en de markeringen waren redelijk nauwkeurig.

De 18-200 VR is een moderne autofocus lens. Compact, met een grote zoomrange en zeer redelijk betaalbaar.

Om beter te kunnen autofocussen, kan de focus voorbij oneindig worden geplaatste, hierdoor heeft het AF systeem iets meer ruimte om scherp te stellen. Maar tijdens het zoomen wordt de focus niet vastgehouden, deze veranderd als je zoomt.

Sterker nog als je de focus veranderd (vooral in de 200 mm stand), dan veranderd het brandpunt, zie :
AfbeeldingAfbeelding
Beiden 200 mm, maar met een andere focus instelling.

Om deze lens een zo groot mogelijke zoom range te geven, compact en betaalbaar te houden, hebben ze ook wat zaken ingeleverd, waaronder focus vasthouden tijdens zoomen, een nauwkeurige markering en brandpunt vasthouden tijdens focussen. Dat is een compromise, maar met autofocus merk je dat niet zo heel sterk.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Online
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor henkk » di aug 14 2018 6:42 pm

Wat gaat er fout bij LV in het donker? Een vaste iso kiezen, lens open, inzoomen tot bijv. 50 % en dan scherpstellen op sterren of planeet. Daarna diafragmeren en de foto maken. Het punt waarop een ster scherp is, is heel klein/precies. Je draait er zo voorbij en dan zie je niks. Een statief is wel handig hierbij.

Of overdag de lens op oneindig zetten en merkteken maken (of vastplakken). De af uit zetten!

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor DimiTator » di aug 14 2018 7:09 pm

henkk schreef:Wat gaat er fout bij LV in het donker? Een vaste iso kiezen, lens open, inzoomen tot bijv. 50 % en dan scherpstellen op sterren of planeet. Daarna diafragmeren en de foto maken. Het punt waarop een ster scherp is, is heel klein/precies. Je draait er zo voorbij en dan zie je niks. Een statief is wel handig hierbij.

Of overdag de lens op oneindig zetten en merkteken maken (of vastplakken). De af uit zetten!

Groet, Henk

D7100 heeft in het donker geen bruikbare LV. Beeld is quasi volledig donker. Scherm lichter zetten helpt niet echt. Je ziet niks om scherp te stellen. Als je een onderwerp kortbij hebt kun je de zaklamp nog gebruiken, maar meer lult echt niet.
Daar hebben we alles al mee geprobeerd. Volgens Nikon is dit eigen aan de D7100.

Merkteken plakken? Dan kan ik maar 1 brandpuntafstand gebruiken. Dan kan ik evengoed dat objectief thuislaten.
DimiTator

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor DimiTator » di aug 14 2018 7:10 pm

RVK schreef:Er zijn meer lenzen die dat hebben bv de Sigma 24-105 en dat komt simpel omdat het geen echte zoomlenzen zijn maar multi focale lenzen. Een zoom lens stel je scherp en als je daarna zoomt blijft de scherpstelling constant.
Bij multi focale lenzen veranderd ook de scherpstelling bij zomen. Als je met autofocus werkt valt dat niet op, maar bij handmatig is dat lastig.
De reden is simpel dat het makkelijker is om een multi focale lens te ontwerpen dan een echte zoomlens. Tevens geeft het wat meer ontwerp vrijheid geeft bv groot bereik.

Zul je mee moeten leren leven helaas.

RVK

Dank voor het antwoord. Dan hoef ik niet verder te zoeken.
Je prikkelt mij om wat gaan op te zoeken over zoom en multi-focale lenzen.
[EDIT]Als ik zoek op multifocale lenzen vind ik niks dan brillen. Is er een andere naam voor?[/EDIT]
DimiTator

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor DimiTator » di aug 14 2018 7:20 pm

ben42 schreef:Lensontwerpen zijn altijd een compromise.

Voor het autofocus tijdperk was er meestal een focusstop toegepast bij oneindig. Tijdens het zoomen veranderde de scherpstelling niet (of heel weinig) en de markeringen waren redelijk nauwkeurig.

De 18-200 VR is een moderne autofocus lens. Compact, met een grote zoomrange en zeer redelijk betaalbaar.

Om beter te kunnen autofocussen, kan de focus voorbij oneindig worden geplaatste, hierdoor heeft het AF systeem iets meer ruimte om scherp te stellen. Maar tijdens het zoomen wordt de focus niet vastgehouden, deze veranderd als je zoomt.

Sterker nog als je de focus veranderd (vooral in de 200 mm stand), dan veranderd het brandpunt, zie :
AfbeeldingAfbeelding
Beiden 200 mm, maar met een andere focus instelling.

Om deze lens een zo groot mogelijke zoom range te geven, compact en betaalbaar te houden, hebben ze ook wat zaken ingeleverd, waaronder focus vasthouden tijdens zoomen, een nauwkeurige markering en brandpunt vasthouden tijdens focussen. Dat is een compromise, maar met autofocus merk je dat niet zo heel sterk.

Ben


Ben, ik begrijp in jouw uitleg niet goed het verschil tussen focus en brandpunt. Is dat niet hetzelfde? Dat is toch het aantal mm waarop je instelt?
DimiTator

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor henkk » di aug 14 2018 7:41 pm

Als je nog een ander objectief hebt, zou ik dat gebruiken. Of niet zoomen. Waarom wil je dat? Ik pak meestal een 20 mm voor sterren. Het blijven immers altijd stippen/puntbronnen. Inzoomen gaat niet echt helpen.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor ben42 » di aug 14 2018 8:08 pm

Focus is de afstand waarop je scherpstelt. B.v. een model op 3 meter, de focus is dan op 3 meter.
(Wat is in focus?, dat wat is scherpgesteld, b.v. het model).

Brandpunt is de brandpuntsafstand van de lens. B.v. 50 mm. (Soms wordt voor brandpunt ook wel de focusafstand gebruikt, dit is dan de afstand aan de beeldzijde van de lens. Eigenlijk komt de focusafstand van de lens alleen maar overeen met de brandpuntsafstand van de lens indien deze is ingesteld op oneindig.

In de formule :
1/v + 1/b = 1/f
Hier is f de brandpuntsafstand.
V is de voorwerpsafstand. (Door mij dus focus genoemd).
B is de beeldafstand. (Dit wordt ook wel de focusafstand genoemd.)
Aan de formule kun je zien dat f alleen gelijk is aan b indien 1/v gelijk is aan nul, dan is v dus gelijk aan oneindig.

De essentie van het verhaal was dat bij moderne lensontwerpen een aantal zaken niet constant is.
De foto's dienden om te laten zien dat bij een zoom stand van 200 mm (beide foto's) er een heel groot verschil zit in hoeveel er in het beeld komt. Bij dichtbij opnamen komt dit niet overeen met 200 mm.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Online
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor ben42 » di aug 14 2018 8:28 pm

Wat je orginele vraag betreft, voor de 18-200 is een en ander lastig, vooral omdat de lens bij omhoog richten en omlaag richten nog wel eens uit zichzelf wil zoomen.

Mogelijk is het om voordat je een foto maakt scherp te stellen op een lichtbron die ver genoeg weg is. De maan is dat in alle gevallen, indien er geen maan is, is er misschien een gebouw met verlichting op grote afstand waarop je kunt scherpstellen. Na het scherpstellen dan de scherpstelling uitzetten en dan de scherpstelring onberoerd laten. Zoom moet ook in gelijke stand blijven staan. (Lastig bij de 18-200 VR2).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Online
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor DimiTator » di aug 14 2018 8:56 pm

ben42 schreef:Wat je orginele vraag betreft, voor de 18-200 is een en ander lastig, vooral omdat de lens bij omhoog richten en omlaag richten nog wel eens uit zichzelf wil zoomen.

Mogelijk is het om voordat je een foto maakt scherp te stellen op een lichtbron die ver genoeg weg is. De maan is dat in alle gevallen, indien er geen maan is, is er misschien een gebouw met verlichting op grote afstand waarop je kunt scherpstellen. Na het scherpstellen dan de scherpstelling uitzetten en dan de scherpstelring onberoerd laten. Zoom moet ook in gelijke stand blijven staan. (Lastig bij de 18-200 VR2).

Ben


Ik heb al genoeg gesukkeld in het donker. Omdat ik al iets te dikwijls ben thuisgekomen met onbruikbare foto's ga ik dat objectief niet meer in het donker op de D7100 .
gebruiken.
Intussen ben ik niet meer afhankelijk van dat objectief, maar heb ik ook een Tokina 12-24;4.0, en een Youngnuo 35:2.0 en 50;1.8. Uitwijkmogelijkheden genoeg dus.
DimiTator

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor DimiTator » di aug 14 2018 8:57 pm

ben42 schreef:Focus is de afstand waarop je scherpstelt. B.v. een model op 3 meter, de focus is dan op 3 meter.
(Wat is in focus?, dat wat is scherpgesteld, b.v. het model).

Brandpunt is de brandpuntsafstand van de lens. B.v. 50 mm. (Soms wordt voor brandpunt ook wel de focusafstand gebruikt, dit is dan de afstand aan de beeldzijde van de lens. Eigenlijk komt de focusafstand van de lens alleen maar overeen met de brandpuntsafstand van de lens indien deze is ingesteld op oneindig.

In de formule :
1/v + 1/b = 1/f
Hier is f de brandpuntsafstand.
V is de voorwerpsafstand. (Door mij dus focus genoemd).
B is de beeldafstand. (Dit wordt ook wel de focusafstand genoemd.)
Aan de formule kun je zien dat f alleen gelijk is aan b indien 1/v gelijk is aan nul, dan is v dus gelijk aan oneindig.

De essentie van het verhaal was dat bij moderne lensontwerpen een aantal zaken niet constant is.
De foto's dienden om te laten zien dat bij een zoom stand van 200 mm (beide foto's) er een heel groot verschil zit in hoeveel er in het beeld komt. Bij dichtbij opnamen komt dit niet overeen met 200 mm.

Ben


OK, focus is vóór het objectief, brandpunt erachter.
DimiTator

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor ben42 » di aug 14 2018 10:08 pm

Je bericht; "Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig"
Dus je had het gelijk al goed.

Brand punt bepaald de kijkhoek. (Inzoomen uitzoomen).(Hoort niet te veranderen bij het scherpstellen).
(Je 35 en 50 hebben een vast brandpunt).
Focus bepaalt de scherpstelafstand. (Verandert bij het scherpstellen).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Online
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor RVK » wo aug 15 2018 10:54 am

Multifocale lenzen zijn specifiek niet veel gemaakt, maar de oudste zoomlenzen waren bijna allemaal min of meer gevoelig voor scherpstellen bij zoomen. ( eerste zoomlenzen stammen uit 1932, Durholz).
Schneider heeft dit soort lenzen in ieder geval ontwikkeld maar ik weet niet of ze geproduceerd zijn. (zie patent)

https://patents.google.com/patent/US4101202/un

Sigma zegt nergens dat bv de 24-105 geen echte zoomlens is, maar door de autofocus zal het de meeste mensen niet opvallen

In de foto en film encyclopedie van Elzevier staat een uitgebreid verhaal over zoomlenzen en de bijbehorende techniek

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 950


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor 18-200 VR2, focus oneindig

Berichtdoor EdvandeZilver » wo aug 15 2018 12:11 pm

Op de site van Lensrentals staat een interessant artikel over parfocal zoomobjectieven:
https://www.lensrentals.com/blog/2016/0 ... oto-zooms/
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten