Hinderlijk uitschuiven 18-200 VR objectief Nikon

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Hinderlijk uitschuiven 18-200 VR objectief Nikon

Berichtdoor Dirk Wisman » di aug 22 2006 2:26 pm

Vandaag het 18-200 objectief ontvangen. De 1e indruk is dat de foto's binnen een beetje veel rood vertonen. Heeft iemand hier ervaring mee?
(oorzaak is niet body d200 aangezien ik met mijn macrolens, 50mm of 80-400 hier geen last van heb)

Wat hinderlijker is, is het feit dat de lens zelf "uitschuift" als je het camerabody naar de grond richt om je foto's even op het schermpje te bekijken. Als je de body naar de hemel richt dan schuift de lens in.

Bij normaal fotograferen (dus niet volledig gekanteld naar boven of volledig gekanteld naar onderen) gebeurt dit niet. Maar een opstelling waarbij ik naar beneden fotografeer (in de bergen) werkt dus niet, tenzij ik de zoomring vasthoud!


Is dit normaal?
Wat is de ervaring van andere 18-200mm eigenaren?
Dirk Wisman



Onderwerp:

Berichtdoor Joost Wouters » di aug 22 2006 2:29 pm

Hmm, da's een slechte zaak vind ik! Moet wel zeggen dat ik die klacht nog nooit gehoord heb. Dus weet neit of het vaker voor komt. Anders moet hij misschien terug gestuurd worden of zelf even naar Nikon gaan...

Ciao
Joost Wouters



Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » di aug 22 2006 2:37 pm

Is een veel gehoorde klacht (even Google 'len voor veel informatie - "lens creep 18-200") echter wordt door Nikon beoordeeld als een normaal verschijnsel (valt binnen de specificaties) en de klacht wordt dan ook niet gehonoreerd.

Ik heb zelf dit objectief gehad (import uit Amerika) en het binnen een week verkocht omdat ik zwaar teleurgesteld was in de mechanische kwaliteit.

Lens kruip geeft met name problemen als je gaat fotograferen vanaf een statief.

Objectief naar boven gericht en hij kruipt naar 18 mm en naar 200 mm als het objectief naar beneden is gericht.

Nieuw accessoire: Nikon anti lens kruip plakband à € 7.50 / rol :shock: .

Ik hoop niet dat dit kwaliteitsprobleem maatstafgevend gaat worden voor toekomstige Nikon produkten.
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor hans1956 » di aug 22 2006 7:45 pm

Bij mijn lens gebeurt er, wanneer ik hem naar beneden richt, bij 18 mm niets. Maar als ik hem op een hogere waarde zet zakt het geheel naar beneden.

Met dat andere probleem, het beetje veel rood in het midden, is op mijn foto's niet aanwezig.

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3487


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Dirk Wisman » di aug 22 2006 8:05 pm

Het opbjectief schuift uit tussen de 24-135 mm stand.
Tussen de 18-24 en de 135-200 stand blijft hij in positie.

Ik heb vanmiddag wat fotos binnen gemaakt. Een bekende met een normaal kleur gezicht had opeens een brandwondengezicht 2e graads.
Probleem is dat dit bij de ene foto wel gebeurd en bij de andere weer niet, ook al maak ik ze vlak na elkaar.

Een teakhouten vloer en kast hadden op de ene foto een enorme roodzweem. Na testen met een 18-70 goedkoop objectief waren de kleuren genomen met dit objectief opeens wel normaal. Na vervolgens het 18-200 objectief erop te zetten bleek opeens dat de kleuren ook normaal waren.

Echter een half uurtje later was alles weer lekker rood?

Probleem is misschien opeens merkbaar omdat je geneigd bent om binnen niet meer te flitsen aangezien je alles uit de hand kunt fotograferen?
Maar volgens mij zou het niet moeten
Dirk Wisman



Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » di aug 22 2006 8:37 pm

Denk ook eens aan de witbalans instelling.

Als je fotografeert met automatische witbalans kan dit een oorzaak zijn en probeer deze dan eens aan te passen aan de huidige situatie.

Automatische witbalans geeft in mijn beleving nog al wisselende resultaten en dit is de reden dat ik deze instelling nooit gebruik.

Controleer ook de belichting door middel van het histogram en corrigeer waar noodzakelijk!

Indien het probleem niet zit in de witbalans instelling dan heb je een interessant verhaal te pakken waar ik zo een, twee, drie geen antwoord op heb.

Reset eventueel al je camera instellingen.
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor Dirk Wisman » wo aug 23 2006 12:21 pm

Dankje, ik zal hier ook eens mee spelen.

Een groot deel van het probleem had echter een andere oorzaak, namelijk (mijn schuld) de camerainstelling. Ik had de camera ingesteld op "vivid" waardoor er meer kleuren in kwamen. Dit resulteerde bij de macro, 50mm en de 80-400 in voor mij fijne kleurstellingen.

Blijkbaar geeft het 18-200 objectief meer kleur door. Ik heb de camerainstelling nu op "normal" staan. De roodzweem is nu weg.
Dirk Wisman



Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » wo aug 23 2006 1:12 pm

Dirk,

Fijn om te lezen dat het probleem met de rode zweem is opgelost.

Veel plezier toegewenst met de nieuwe aanwinst.
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor hiwema » wo aug 23 2006 9:46 pm

Beste mensen, :D
Ook mijn 18-200VR kruipt heel erg.( door het gewicht van de frontlens?)
Tevens is het erg lastig om met een polarisatiefilter te werken, daar je de zoominstelling erg makkelijk terug- of uit "schuift".
De optische kwaliteiten vind ik mooi, maar deze mechanische afwerking vind ik nikon onwaardig.
:evil:
groetjes

Harry
hiwema



Onderwerp:

Re: Hinderlijk uitschuiven 18-200 VR objectief Nikon

Berichtdoor Hans Deventer » wo aug 30 2006 3:24 pm

Dirk Wisman schreef:Is dit normaal?
Wat is de ervaring van andere 18-200mm eigenaren?


Ik heb 'm vandaag binnen gekregen (na 5 maanden wachten!) en ben (uiteraard) aan de slag gegaan. Mijn lens kruipt niet, en verder ben ik er erg content mee. De VR is een zegen, zeker bij de foto's in het bos vandaag.
Hans Deventer



Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » wo aug 30 2006 3:32 pm

Mijn lens kruipt niet, en verder ben ik er erg content mee.


Dat is een goed bericht - wees echter niet verbaasd als het kruipen na een tijdje wel optreedt.

Veel plezier met het objectief toegewenst.
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor pieterdokkum » wo aug 30 2006 5:22 pm

pfff 5 maanden wachten ?? ik heb hem ook in bestelling, hoop dat ie wat eerder komt dan over 5 maanden.
pieterdokkum



Onderwerp:

Berichtdoor Joost Wouters » wo aug 30 2006 5:26 pm

Hij is hééééél slecht leverbaar...
Joost Wouters



Onderwerp:

Berichtdoor pieterdokkum » wo aug 30 2006 5:38 pm

Nou dan ga ik de Nikon lens uit deze topic http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=1099 maar even bestellen, heb ik tenminste wat.
pieterdokkum



Onderwerp:

Berichtdoor wil » do aug 31 2006 9:26 am

Harrie Gerrits schreef:
Mijn lens kruipt niet, en verder ben ik er erg content mee.


Dat is een goed bericht - wees echter niet verbaasd als het kruipen na een tijdje wel optreedt.

Veel plezier met het objectief toegewenst.

Dan ga ik met mijn objectief toch maar naar Beverwijk. Had al eerder vragen gesteld aan support en antwoord was om langs Inca te gaan. Maar ja die stopte toen net. Kijken of mijn NPS pas werkt bij Nikon Servicepoint. :wink:
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten