Nikon 18-200 praktijkervaring in Japan

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Nikon 18-200 praktijkervaring in Japan

Berichtdoor Dirk Wisman » vr sep 29 2006 5:28 am

Ik zit sinds 1 week in Japan voor een 4 weekse rondreis oa langs familie. De reiskit bestaat uit een rugzak, d200(+handgreep), sb800, statief, 18-200, een 12-24, 50mm en 60 mm macro.

Tot heden heb ik alleen de 18-200 gebruikt aangezien de rest overbodig is. De ervaringen tot heden zijn dat dit een ideale lens is voor reisfotografie en elke vorm van fotografie waarbij je van tevoren de brandpunten niet kunt inschatten en waarbij variatie noodzakelijk is.
Als je een breed scala van fotos maakt (van mensen tot gebouwen en natuur) is het noodzakelijk om snel te kunnen schakelen van 18 richting 200mm. Indien dit in een tweetal lenzen moet mis je teveel fotomogelijkheden (met name de mensfactor is dan allang weggelopen of het momentum is weg).

De lens heeft 2 nadelen, namelijk de beperkte lichtsterkte. Dit is op te lossen door de Iso waarde te verhogen (ik wil namelijk wel graag op minimaal 5.6 kunnen blijven fotograferen). Het 2e nadeel is de slechte constructie. Een middagje strand resulteerde al in wat zand in de draaiende delen. Het kruipen van de lens is in de praktijk niet aanwezig tenzij je hem volledig horizontaal of verticaal houdt (hetgeen praktisch nooit voorkomt)

Deze 2 nadelen wegen echter in het geheel niet op het voordeel van goede kwaliteitsfotos en een breed zoombereik.

Een zeer fijn opbjectief derhalve waar je iets voorzichtiger mee om moet gaan.
Dirk Wisman



Onderwerp:

Berichtdoor Wolf Zorrito » vr sep 29 2006 7:54 am

Dank voor je reisverslag. Ik heb zelf een DC 18-200 van Sigma en al reis ik niet zo ver als jij nu, ik kan het gemak van 18-200 onderschrijven.
Locaal zou je zelfs met een 18-200 een verkennende reis kunnen maken met proefopnames om later met een "prime" lens terug te gaan voor de killer-shot. Zo voel ik het nu.
:D
Om in te spelen op een discussie elders op dit forum:
Welke rugzak gebruik je ?? :shock:

Wolf
Wolf Zorrito



Onderwerp:

Berichtdoor wil » vr sep 29 2006 9:37 am

nadeel slechte mechanische kwaliteit is voor mij wel groot nadeel. Door de verkoop argumenten "geen andere lens meer nodig" heb ik nu geen lens meer omdat deze nu voor reparatie weg is. En dat kan wel eens lang gaan duren. Ik heb er kort schitterende foto's mee gemaakt. Maar ik overweeg toch deze lens weg te doen na de reparatie.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Zaronny » vr sep 29 2006 9:50 am

Wil,

Ik heb momenteel een Sigma 18-200, maar sta op de lijst voor de Nikon 18-200 VR. Als ( :wink: ) hij geleverd wordt, kan ik hem afhalen.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring. Hoe lang had je deze lens al in gebruik, ben je een "zware" gebruiker en wat is het defect ?

Dat je "slechts" 1 lens hebt en dus met lege handen staat, als hij voor reparatie weg moet, is me duidelijk. Dat is het risico van het vak, maar daar kan de vakfotograaf je nog wel eens bij helpen, door een "leenlens" mee te geven.
Zaronny



Onderwerp:

Berichtdoor wil » vr sep 29 2006 10:18 am

ik werk als medisch fotograaf, dus kan wel een lens lenen van mezelf, zijn wel vaste brandpunten :wink:
De 18-200 is van mij prive. Ik heb hem sinds februari. Eerste probleem was backfocus dat na half uurtje wachten prima is opgelost door Inca. Voordeel als je vlakbij woont. Enkele weken geleden zet ik fototas op de grond en terwijl ik er naast wil gaan zitten verlies evenwicht en val met arm op de fototas. Ik zie dat van zonnekap stukje van bajonetsluiting is afgebroken en verder zie ik geen schade. Stom natuurlijk om zonnekap erop te laten zitten. Totdat vorige week de zoom ineens zwaar gaat en ik merk zijdelingse speling in voorste lensdeel en af en toe onscherpe foto's. Nu zie ik ook deukje rand UVfilter wat ik niet eerder had gezien en filter gaat er niet meer af. Ik heb nooit iets gemerkt dat ik lens ergens tegenaan gestoten heb.
Volgens Nikon Service Point kan de speling komen door gebruik :shock: , maar ze horen ook inwendig een klik als je aan de zoom draait. Dus de lens moet uitelkaar voor inspectie. :cry:
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Dirk Wisman » za sep 30 2006 1:53 pm

Nog een aantal overwegingen en een antwoord op de vraag van de rugzak.

Lens:
Vandaag liep ik door de stad en ik betrapte mij erop dat ik voortdurende oplette of de lens nergens tegenaan stootte. Door de slechte constructie moet je voorzichtig zijn. Dit is wel een nadeel.

Het gekke is dat de d200 en de 18-200 niet bij elkaar passen. De ene is gebouwd om tegen een stootje te kunnen en de andere niet. Als je dus niet van plan bent om zeer veel geld aan hele dure lenzen uit te geven, dan kun je beter een d80 kopen. Deze pas qua constructie beter bij de lens. De d200 is wel veel zwaarder en heeft de knoppen op een duidelijk plaats om snel in te kunnen grijpen. Al met al blijft het een prachtig body.

Een 28-70 2.8 is veel beter gebouwd en past daarom beter bij de robuustheid van de body. Je zult dan (om snel te kunnen schakelen) wel 2x een body bij je moeten dragen. Voor een profi wellicht handig. Voor reisfotografie en voor mijn gebruik een beetje je kostbaar en te zwaar.

Rugzak en reisbescheiden.
Ik heb ook nog een laptop en een imagetank bij mij. De laptop draag ik gescheiden mee in een aparte tas.
Alle apparatuur+imagetank+kabels+opladers+batterijen+ een leesboek+geld/credicard/paspoort/zonnebril past in mijn rugzak.

Ik gebruik een Tamrack Expedition 5. Eigenlijk is dit het formaat van een standaardrugzakje waarmee ik vroeger naar school ging. Vroeger had ik een hele grote rugzak waarin alles pastte (1x body 35mm, 2x body pentax 67 en de hele zooi). Nadeel is echter dat je deze gewoon niet meeneemt omdat het te zwaar is (ik had er een draagkarretje onder.

Voor dagelijkse fotografie hang ik echter de d200+18-200 gewoon over mijn schouder en heb ik mijn papieren in een heuptasje. Dit reist en fotografeert het fijnst. Met 30 graden is elke rugzak te warm en je bent toch minder mobiel.
In noodgevallen past ook mijn 80-400 erin (heb ik niet meegenomen naar Japan). In dit geval moeten echter de snoeren en opladers eruit.

Fotograferen met prime lens
Het zou fijn zijn om later naar een locatie terug te gaan tijdens de ideale lichtomstandigheden. Dit is echter alleen voor een reisfotograaf mogelijk of als je een partner hebt met dezelfde hobby. Mijn ervaring is dat vrouw en kind het mij onmogelijk maken om later nog een foto te nemen op dezelfde plek (verder nadeel is dat de zon hier ondergaat om 1830).[/b]
Dirk Wisman



Onderwerp:

Berichtdoor Wolf Zorrito » za sep 30 2006 5:59 pm

Dank voor je verhaal over de rugzak.
:D Ik ben ondertusen zelf ook aan t proberen met allerlei rugzakjes ( Postbank, Vaude, etc ) en ik merk dat t afhangt van de expeditie. Vandaag was ik naar hartje stad om in de kerk opnames t emaken dus de grote Vaude met statief, D50 en wat handdoeken als bescherming. :shock:


Wolf
Wolf Zorrito



Onderwerp:

18-200 VR gekocht !

Berichtdoor Bram66 » vr nov 17 2006 11:17 pm

Ik heb vorige week een Nikon 18-200 VR gekocht. Eerst wilde ik er niet aan, omdat ik wat negatieve verhalen had gehoord, totdat ik hem mocht testen. Hij stelde me niet teleur, mooie kleurweergave en detaillering, echte Nikon kwaliteit. Mensen met ervaring met de 18-200 VR zou ik graag willen oproepen te mailen !

Groeten van Bram.
Bram66




Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten