Vraag over Nikor 18-200 VR

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Vraag over Nikor 18-200 VR

Berichtdoor wima1947 » wo nov 01 2006 10:02 pm

Hallo,
Na vele weken zoeken heb ik eindelijk het Nikor 18 - 200 VR objectief kunnen kopen. (Was weken nergens verkrijgbaar.)
Hoewel er ook nadelen op dit forum worden gemeld, ben ik er toch heel blij mee, want binnenkort vertrekken wij voor een vier weekse trektocht door Laos en Cambodja. Dan is één lens toch wel erg handig.
Ik heb een D70s.
Nu heb ik de gebruiksaanwijzing van de lens doorgenomen en daar staat een zinnetje in dat ik niet snap. Er staat:
"If you set the AF start (AF-ON) button to ON on the camera, vibration reduction will not operate".

Wat bedoelt de schrijver? Mag ik autofocus niet gebruiken als ik VR inschakel? Of ben ik te blond?
Kan iemand mij daar iets meer over vertellen? (niet van dat blonde, maar van de AF instelling bedoel ik...)
wima1947

Clublid

Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Berichtdoor Malo1961 » wo nov 01 2006 11:20 pm

Hoi Wima1947,

Ik denk dat de schrijver het volgende bedoelt.
Achter op je body, recht van je zoeker zit een knopje AE-L / Af-L
Binnen je custom menu 16 heb je de mogelijkheid om de functie van deze knop te wijzigen in A: belichttingswaarde vasthouden ( AE-Lock)
B: middels deze knop de AF activeren.

Optie B betekent dat VR niet zal werken.
Dus gewoon in je custom menu de knop als AE-Lock instellen.
Je bent dus niet blond, dat geld hoogstens voor de Japans-Vlaamse vertaler van je handleiding.

Mvrgr,
Martin
Malo1961

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » wo nov 01 2006 11:30 pm

Wima1947 schreef:Nu heb ik de gebruiksaanwijzing van de lens doorgenomen en daar staat een zinnetje in dat ik niet snap. Er staat:
"If you set the AF start (AF-ON) button to ON on the camera, vibration reduction will not operate".

Malo1961 schreef:Je bent dus niet blond, dat geld hoogstens voor de Japans-Vlaamse vertaler van je handleiding.

een vertaler Japans-Vlaams die semi-vloeiend Engels spreekt dan zeker...

:lol:
vanson

Onderwerp:

Berichtdoor ML » do nov 02 2006 3:29 am

Er staat dus dat als je de knop AF-on op de body gebruikt om scherp te stellen ( in plaats van de ontspanknop) dat dan de VR van het objectief niet geactiveert wordt. Nou weet ik niet zeker of een D70 uberhaupt zo'n AF-on knop heeft, ik heb m op de D200 wel en ik heb er het nut nog niet van gevonden.... maar je hebt dan de mogelijkheid om bijvoorbeeld de AF activering via de ontspanknop uit te zetten, je stelt scherp met de AF-on knop en door het maken van de foto (met de ontspanknop) gaat de kamera dan niet WEER AutoFocussen.
Als je alleen de ontspanknop gebruikt om te focussen heb je geen last van het niet activeren van de VR..... als je deze maar wel aan hebt gezet tenminste..... Snap je t nog?
ML

Onderwerp:

Bedankt

Berichtdoor wima1947 » do nov 02 2006 9:58 pm

Hartelijk dank voor jullie waardevolle adviezen. Ik denk dat ik het snap.
Overigens, in de Franse en de Duitse tekst staat hetzelfde zinnetje. En volgens mijn secretaresse (die Chinese is) ook in het Japans en het Chinees. Ze zijn dus best wel goed in cryptogrammen bij Nikon.

De schakelaar AF - M zit ook op de D70s en daar keek ik naar toen ik het zinnetje las. Dat het iets te maken heeft met de AF lock in het menu, daar was ik niet spontaan opgekomen.

Overigens, nog een opmerkingen die me toch van het hart moet. Ik heb mijn camerabody, extra lensje en flitser bij Digitalstreet gekocht. Bij panne met de camera gaven die perfecte service.
Bij Nikon (toen nog Inca) werd ik echter als een soort para behandeld toen ik mijn spullen wilde registreren. Kopen van een "grijze import" firma werd daar gezien als een soort halsmisdaad.
Maar, ik heb gewoon legaal in Nederland een product gekocht, BTW betaald en ook nog een perfecte service ondervonden van die firma. Waar ben ik nu in de fout gegaan?

Vervolgens koop ik mijn 18-200 lens met Nederlands garantiecertificaat en dan blijkt er geen Nederlandse gebruiksaanwijzing bij te zitten.

Ik zou zeggen: "Nikon, als jullie zo'n moeite hebben met die grijze import, zorg dan binnen je eigen organisatie dat het niet gebeurt. Maar straf niet de consument die gewoon de laagste prijs zoekt."
wima1947

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor roel » do nov 02 2006 10:22 pm

Je vergeet iets wat door velen niet werd bedacht/begrepen. Inca was importeur van Nikon spullen, die verdiende aan de spullen die door hen geïmporteerd en verkocht werden. Dus niet aan de spullen die D'street uit waar-dan-ook vandaan haalde. Dus niet vreemd dat Inca moeite had met grijze import.
En daarnaast mag je natuurlijk je spullen zo goedkoop mogelijk kopen, alleen is het logisch dat je ergens minder krijgt als je minder betaalt. Dus kun je geen garantierecht claimen terwijl je daar juist niet voor betaald hebt.
Tuurlijk moet je goede service krijgen van D'street. Daar ligt jouw servicepunt, niet bij Nikon (toen nog Inca). Hoe die winkel de service regelt is hun eigen zaak.
Het is inderdaad raar dat je een Nederlandse import lens koopt en er zit geen Nederlandse handleiding bij, dat klopt niet. Wat zei de winkel ervan waar je hem gekocht hebt? Dat is namelijk jouw leverancier en aanspreekpunt.
Grijze import gebeurt niet binnen de organisatie Nikon zelf. Ergens in een ander land wordt een goedkopere bron gevonden, waar de spullen gekocht worden. Waarom de spullen elders goedkoper (kunnen) zijn? Dat hangt vaak samen met concurrentie- en belastingzaken in het betreffende land. Zelfde als je kijkt naar de kosten van een auto in Nederland en Duitsland. Het zou me niet verbazen als de prijs exclusief belastingen in Nederland lager ligt dan in Duitsland. Anders zou de auto inclusief niet meer te betalen zijn. De uiteindelijke prijs die de consument betaalt ligt in Duitsland wel weer lager (daardoor zijn de occassions daar weer minder duur). Kortom, de verschillen kennen vaak hun oorzaak in externe regelingen en wetten. Het is wel zo dat het prijsverschil steeds kleiner wordt, naarmate de regelgeving Europabreed meer gelijk wordt.
roel

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor wima1947 » do nov 02 2006 10:42 pm

Bedankt voor je reactie Roel.
Ik realiseer me uiteraard dat een importeur alleen iets kan verdienen aan de spullen die hij verkoopt en geen garantie kan verlenen op zaken die elders zijn gekocht. Dat is duidelijk.
Maar het gaat mij om Nikon zelf. Nikon produceert die producten en verkoopt ze aan de tussenhandel. En uiteraard weet Nikon (net als al die andere merken van andere producten waar het zelfde mee gebeurt) dat die spullen verhandeld worden. Men weet ook maar al te goed dat er handelaren zijn die grote partijen opkopen en die doorleveren naar andere landen. Ik weet ook zeker dat ze zelfs precies weten wie dat zijn en hoeveel er waarheenn geleverd wordt.
Als Nikon (of elke andere multinational met welk merkproduct dan ook) dat niet wil, is het beslist mogelijk om dat te stoppen. Maar dat gebeurt niet, om allerlei strategische en economische redenen.
De enige sanctie die men weet te bedenken is zo'n product vervolgens "niet geregistreerd mag worden".
Als het nu om een namaakproduct zou gaan, wordt het natuurlijk een heel andere zaak.
Maar ik ben trots op het feit dat ik een echte Nikon heb met echte Nikon spullen, maar door een (al dan niet bewust) lek in de eigen organisatie, heb ik die dingen legaal!! kunnen kopen en worden ze vervolgens geweerd bij een registratie.
Ik verwacht geen gratis garantie of iets dergelijks. Daar is Digitalstreet al heel goed in gebleken. Maar gewoon mijn producten aanmelden en "bij de club" mogen horen zou wel leuk zijn.
wima1947

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor roel » do nov 02 2006 11:39 pm

Ik ben het met je eens dat je je altijd bij Nikon Nederland moet kunnen registreren als je Nikon apparatuur hebt gekocht. Ook al is dat in Nieuw Zeeland ofzo. Dat geheel los van garantie.
Nu Inca niet meer bestaat is dat niet meer relevant, maar Inca was geen Nikon. Daarmee had Inca geen voordeel met het toch geven van garantie of service aan niet door hun geïmporteerde zaken. Maar gezien je reactie ben je dat met me eens, dus... veel plezier met je apparatuur en hopelijk hoef je geen garanties aan te spreken!
roel

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Terug naar “Superzoom”