super tele of megazoom erbij

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

super tele of megazoom erbij

Berichtdoor breimer » ma mar 12 2012 10:11 am

In de toekomst ben ik mischien van plan een 150-500 voor mijn d90 te kopen. kost al gou 800 euro.( sigma)
dus een duure investering voor iets wat ik beperkt denk te gebruiken.( heb al 70-300)

nu was ik voor mijn dochter op zoek naar een standaard megazoom digitale camera. kwam o.a. de nikon: l120, en de p500, en de p510 tegen
voor minder dan drie honderd euro koop je de p500 en hebt 800 tele tot je beschiking.
praktisch vrijwel het zelde als de 500 vanwege de c factor.
licht dan klaar voor gebruik, en aanmerkelijk minder gewicht.
ik lees dat meer mensen een tweede camera er bij hebben, dus kwam de vraag bij me op of ik niet beter een p500 er bij kan nemen dan heel veel geld te investeren in iets wat ik maar beperkt gebruik. :?:
de kwaliteit zal niet het zelde zijn dat snap ik, maar wellicht nog wel akseptabel?

heeft er iemand van dit forum ervaring met dit soort megazoomcameras?
wat is dan de scherpte en kwaliteit van de foto?

vr gr

Bert Harry
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: super tele of megazoom erbij

Berichtdoor gijs sandberg » ma mar 12 2012 10:16 am

Beste Bert,
Ik heb weleens gespeeld met een "lange-zoom" Coolpix.
De hanteerbaarheid is matig, VR is niet afdoende.
Oftewel: er is geen alternatief voor het echte werk (ongeacht het fabrikaat).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: super tele of megazoom erbij

Berichtdoor wdejong » ma mar 12 2012 10:35 am

Het hangt m.i. erg van je wensen en gebruik af. De beeldkwaliteit en toepasbaarheid van een DSLR met telelens is totaal anders dan een compactcamera met zoomlens. Voor incidentele vakantiekiekjes met flinke tele zal een compact best leuke plaatjes opleveren. Wil je echter vogels gaan fotograferen of andere specifiekere toepassingen voor je telelens, kan je denk ik niet om een echte telelens heen. Als je de 150-500 overweegt, raad ik je aan ook de 50-500 van sigma in je overweging te betrekken. Is wat duurder (200-300 euro geloof ik op dit moment), maar bied een aanzienlijk betere beeldkwaliteit naast een grotere range wat in sommige gevallen heel handig kan zijn.
Met vriendelijke groet, Willem

Nikon D3s / Nikon AF-S Nikkor 14-24mm 2.8 G ED & 24-70mm 2.8 G ED / Sigma 50-500mm 4.5-6.3 APO DG OS HSM / Sigma AF 150mm 2.8 APO EX macro DG
Sony DSC-RX100
Gebruikersavatar
wdejong

Forumlid
Berichten: 149



Onderwerp:

Re: super tele of megazoom erbij

Berichtdoor Willem v D » vr mar 16 2012 5:57 pm

Voordat ik mijn nikon aan geschaft had, heb ik 5 jaar rond gelopen met een megazoom camera en naar alle tevredenheid.
Dit was een 7MP panasonic dmc fz 18, hiermee had ik veel leuke foto's gemaakt die ook erg leuk en scherp waren naar mijn idee.
Hoewel dat een foto van uit een dslr van een totaal ander orde is, zijn foto's vanuit een mega zoom camera wel goed te doen.

Zelf zou ik voor een 2de camera gaan bijkomend voordeel van een megazoom/compact camera is dat deze vaak een betere/fijnere video functie hebben,
plus dat ze ook zeer fijn zijn om mee te leren omgaan met een dslr en de vrouw heeft ook nog iets om mee te fotograferen.

keuze is aan jou
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten