Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor jitsketje » do feb 28 2013 1:18 pm

Ik heb net een D3200 aangeschaft die komt met een 18-55mm lens.
Nu ga ik in september voor 6 maanden naar Zuid Afrika en dan heb ik wel een lens nodig met meer bereik.
Enkel ga ik backpacken en te veel gesjouw met lenzen is dan gewoon echt niet handig.
Nu twijfel ik tussen welke lens voor mij het handigste is.
Een 18-200mm, een 18-300mm (Als die al bestaat!) of toch een 55-200 of 55-300mm?
Als ik een 55-200 of 300mm neem heb ik dan de 18-55mm nog echt nodig?
Ik ben nog een echte beginneling dus ik vind het erg moeilijk om te beslissen wat nu verstandig is.
Ik zal veel tijdens mijn reis fotograferen en daarnaast ga ik ook vrijwilligerswerk doen waar ik foto's zal maken van de kinderen met wie ik werk.

Alvast heel erg bedankt voor de tips.
jitsketje



Onderwerp:

Re: Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor emdeklerk » do feb 28 2013 1:30 pm

Nooit de groothoek-kant veronachtzamen, dus een objectief dat begint bij 55mm zou ik niet kopen.
18-250mm van Tamron (geloof ik)?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor jitsketje » do feb 28 2013 1:40 pm

Ik veronachtzaam gelukkig niets, heb er alleen nog te weinig verstand van.
Vandaar hier ook mijn vraag.
Je hebt die 18-55 dus echt nodig voor de foto's? En dan kan het handig zijn om die in één lens mee te pakken vanwege mijn reis.
18-250mm zal ik eens naar kijken.
jitsketje



Onderwerp:

Re: Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor yzf1kr » do feb 28 2013 1:42 pm

Een 18-200 VR op Marktplaats zoeken.

Ideaal allround, daar zal je je geen buil aan vallen.
En als je dan terug bent, dan verkoop je hem weer.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor jan » do feb 28 2013 1:51 pm

Hier 2 gebruikte Nikon 18-200 VR objectieven.
1.- http://www.nikonservice.nl/shop/product_info.php?products_id=573&osCsid=0229e7215caee44dff4312c25f5a32f9
2.- http://www.refoto.nl/default/homepagecat/nikon-nikkor-af-s-dx-18-200mm-f-3-5-5-6g-vr-if-ed-type-ii.html

En dat wat emdeklerk schrijft daar sluit ik mij geheel bij aan.
Je zult het gebied van 18-55 vaker gebruiken verwacht ik dan het gebied 55-200
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor jitsketje » do feb 28 2013 3:53 pm

Bedankt!
Ben even op markplaats aan het rondneuzen.
Heb al wat gezien van 18-200 en 18-250.

Kan iemand mij heel snel weg wijs maken in de andere cijfers en letters die erbij staan?
Bijv. sigma 18-250 F3.5-6.3 DC OS Nikon Is dat iets?
Of: TAMRON AF 18-250mm F/3.5-6.3 Di II LD Asf. Macro voor Nikon
jitsketje



Onderwerp:

Re: Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor jan » do feb 28 2013 4:07 pm

jitsketje schreef:Bedankt!
Ben even op markplaats aan het rondneuzen.
Heb al wat gezien van 18-200 en 18-250.

Kan iemand mij heel snel weg wijs maken in de andere cijfers en letters die erbij staan?
Bijv. sigma 18-250 F3.5-6.3 DC OS Nikon Is dat iets?
Of: TAMRON AF 18-250mm F/3.5-6.3 Di II LD Asf. Macro voor Nikon

De genoemde Sigma heb ik ook eens gehad. Had last van back-focus en beelden zeer wollig. Was dit objectief al na een half jaar zat en dus weggedaan. De Tamron ken ik niet.
De "OS" van Sigma is hetzelfde als de "VR" van Nikon. En bij Nikon is de VRII de verbeterde uitvoering van de VR.

Hier een test van de:
1.- Nikon 18-200 VRII http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/633-nikkor182003556vrii?start=2
2.- Tamron 18-250 http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/294-tamron-af-18-250mm-f35-63-di-ii-ld-aspherical-if-macro-nikon-lab-test-report--review?start=1
3.- De Sigma staat niet op photozone.de

De f- waarde zegt iets over het minimale diafragma. Lees dit maar eens door: http://www.moorfotografie.nl/diafragma-sluitertijd-iso-belichting/
Het macro dat Tamron vernoemt in de type aanduiding dat moet je niet lezen als macro. Macro is iets anders als dat Tamron daarmee aangeeft. Tamron, Sigma gebruiken deze term vaak om aan te geven dat de kortste scherpstelafstand klein is. Maar dat is iets anders als macro.

Waar jij in ieder geval op moet letten wanneer je een objectief koopt is dat het objectief een ingebouwde scherpstelmotor heeft. Anders moet je met het handje scherpstellen. :wink: Dus let op wat je koopt! Test het uit.
Ik zou serieus het gebruikte objectief bij Nikon Service Point in overweging nemen. Dan weet je in ieder geval zeker dat het een betrouwbaar objectief is en je hebt garantie. Geen idee waar je woont maar je kan ook in Beverwijk voorbij rijden en hem daar proberen.
Laatst gewijzigd door jan op do feb 28 2013 4:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor emdeklerk » do feb 28 2013 4:18 pm

Tsja, dit is geen Sigma- of Tamron-forum natuurlijk.

Japanse bedrijven hebben nogal de neiging veel lettertjes te gebruiken en lange namen te geven aan producten. Om die allemaal te weten...
Daar zijn bijvoorbeeld de betreffende sites van respectievelijke importeurs of fabrikanten heel handig voor.
Maar ik maak me sterk dat de genoemde Tamron (waar ik voor zou gaan), voor jouw DX-camera bedoeld is en een scherpstelmotor in het objectief heeft zodat je met jouw camera Autofocus hebt.

Als ik je even mag citeren:
"Als ik een 55-200 of 300mm neem heb ik dan de 18-55mm nog echt nodig?"
en
"Je hebt die 18-55 dus echt nodig voor de foto's?"

Een voorzichtige vraag: als je al niet zo heel goed weet wat groothoek en zo inhoudt, hoe voorbereid ben je dan om met een DSLR om te gaan op een dergelijke reis?
Meer specifiek: hoe denk je bijvoorbeeld een kerkinterieur of zo te fotograferen met een telezoom?
Heb je al eens wat geprobeerd nu het nog kan zonder stress?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor dotcat » do feb 28 2013 4:20 pm

Per merk verschillen de letters en cijfers maar voor de Nikon 18-200 kan ik het wel even uitleggen

Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6G DX VR II
Nikon: het merk
AF-S: autofocus (automatische scherpstelling) met motor in objectief
18-200mm: brandpunt afstand bereik dus van 18 mm tot en met 200 mm
F/3.5-5.6: maximale diafragma opening, eerste getal behorende bij kortste brandpunt (dus f/3.5 bij 18mm), tweede getal bij langste brandpunt (f/5.6 bij 200 mm)
G: code voor zonder diafragma ring op het objectief, diafragma dus instellen mbv de camera body
DX : code voor objectief bedoelt voor camera's met kleinere sensor formaat dan kleinbeeld dus bijvoorbeeld jouw D3200
VR II : vibratie reductie, gaat onscherpe beelden tegen veroorzaakt door beweging van de camera (of fotograaf), dit is versie 2, er is ook een versie 1

De nikon 18-200 wil ik je ook aanraden, voor reizen met lichte bepakking erg geschikt, spreek uit eigen ervaring
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor jitsketje » do feb 28 2013 6:17 pm

Op dit moment heb ik mijn camera nog niet, die ligt thuis bij mijn vader.
Ik ben mij aan het orienteren op een lens die ik graag mee wil op reis.
Over 2.5 week krijg ik mijn camera als mijn vader op bezoek komt.
Ik zit op dit moment voor longrevalidatie in Zwitserland dus het is allemaal wat lastiger.
Ik zal hier alles gaan uitvogelen en als ik thuis ben wil ik een cursus gaan volgen.
Alleen voor die reis wil ik dus graag een alles in 1 lens omdat ik ga backpacken.
Op dit moment ben ik echt een beginneling en leek maar ik ga me er in verdiepen zodra ik thuis daar mogelijkheid toe heb.

Die Tamron AF 18-250 mm F/3.5-6.3 Di II LD Asf. Macro zou dan opzich wel goede keus kunnen zijn?
Ik zag dat er geen stabilisator in de lens zit, is dit wel echt een vereiste als je voornamelijk uit de hand fotografeert?

Mijn budget is ook niet al te groot dus ik kan geen 400 euro aan een lens uitgeven, helaas.
Misschien over een tijdje :)

Sorry voor al mijn amateuristische vragen.
jitsketje



Onderwerp:

Re: Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor emdeklerk » do feb 28 2013 6:25 pm

We proberen je alleen maar te helpen hoor!
Het is zeker aan te raden je in de materie te verdiepen voor je op reis gaat.

Maar inderdaad is beeldstabilisatie wel prettig bij een objectief als die 18-250mm.
Je wilt met backpacken waarschijnlijk niet ook nog eens een statief meeslepen, en steeds moeten opzetten?
Als je geen objectief met stabilisatie kunt kopen, probeer dan zo veel mogelijk steunpunten voor camera/statief te vinden. Muurtjes, straatmeubilair, lantarenpalen. Het loont.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor jitsketje » do feb 28 2013 6:32 pm

Ja, nee statief was ik niet van plan.
Dan kon ik net zo goed ook meerdere lenzen meesjouwen natuurlijk.
Heel fijn dat jullie mij hier zo helpen :)

Die tamron 18-250mm heeft geen stabilisator en dat is dan misschien niet al te slim.
Pff, lastig hoor..haha.
jitsketje



Onderwerp:

Re: Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor LJ-Jochem » do feb 28 2013 8:11 pm

Ik heb geen verstand van alle genoemde objectieven en de kwaliteiten ervan (ook net als jij nog niet zo lang bezig). Het enige dat ik wel weet en je wil aanraden is dat je zeker voor een objectief met VR moet gaan. Het tripje dat je gaat maken is namelijk niet echt naast de deur en je krijgt er spijt van als je thuis bent en je komt tot de ontdekking dat het merendeel van je foto's mislukt is om dat ze niet scherp zijn. Volledige zoom zorgt al snel voor bewegingsonscherpte. Probeer dus liever gelijk een goed maar wat duurder objectief te kopen (desnoods een persoonlijke lening bij je ouders zonder rente) als dat je nu genoegen neemt met een goedkoper/ minderwaardig objectief. Ook hier geldt goedkoop is duurkoop. Veel plezier op je backpackers trip en we zijn benieuwd naar de plaatjes ;-)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor jitsketje » do feb 28 2013 9:57 pm

Jochem dankjewel voor de tip.
Je hebt ook eigenlijk wel gelijk hoor!!


Zou dit iets kunnen zijn?
Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC

Hier zit als het goed is wel een stabilisator in de lens en een scherpstel motor.
Plus dat het echt een groot bereik heeft in één lens.
Kwalitatief misschien wel wat minder dan meerdere losse lenzen maar voor wat ik er mee wil is het denk ik wel voldoende.
jitsketje



Onderwerp:

Re: Welke lens bij D3200 voor backpacken?

Berichtdoor Frans Heinsbroek » do mar 21 2013 10:50 am

Ik zou naast de 18-55 mm kitlens een 50-200mm kopen met VR. Weegt niet veel en dan heb je voor een leuk bedrag ( in vergelijking met de 18-200mm oid ) een lens voor als je andere lens het niet meer doet om wat voor reden dan ook.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten