Scherpte(on)diepte

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Scherpte(on)diepte

Berichtdoor wblink » ma apr 08 2013 5:12 pm

Wow

Was vandaag bezig met een 750 mm object op ca 6m afstand. Lens slikte dat.
Ik was gewend aan de beperkte scherptediepte bij macro, maar zo'n tele op korte afstand doet daar nauwelijks voor onder. Ik schat de scherptediepte op zo'n 1 cm!
Naast bewegingsonscherpte, trillingen in het statief enzo loop ik daar weer tegen aan.

Uitdagend!

Heb ik ook nog een 1200 mm objectief liggen die ook zoiets moet gaan doen.

Hearhear!
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Scherpte(on)diepte

Berichtdoor Wolf » ma apr 08 2013 5:52 pm

willen we natuurlijk wel even wat plaatjes bij zien......
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte(on)diepte

Berichtdoor Léon Obers » ma apr 08 2013 7:35 pm

wblink schreef:Was vandaag bezig met een 750 mm object op ca 6m afstand. Lens slikte dat.

Ik moest het eerst goed doorlezen. (Bij de vermelding van een objectief van 1200mm begreep ik dat je wat anders bedoelde dan wat je schreef).
Wellicht bedoel je een objectief met een brandpunt van 750mm (?) en niet een object (dat zou dan de afmeting van het onderwerp zijn). :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpte(on)diepte

Berichtdoor wblink » di apr 09 2013 3:58 pm

Wolf schreef:willen we natuurlijk wel even wat plaatjes bij zien......


http://dl.dropbox.com/u/4723101/DSC00139.JPG

Rand van het bord is scherp de rest totaal niet!!!!

Zie ook de bokeh van een spiegellens: ringetjes!

Uiteraard niet wat ik bedoelde.
Laatst gewijzigd door wblink op di apr 09 2013 4:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Scherpte(on)diepte

Berichtdoor wblink » di apr 09 2013 4:15 pm

Léon Obers schreef:
wblink schreef:Was vandaag bezig met een 750 mm object op ca 6m afstand. Lens slikte dat.

Ik moest het eerst goed doorlezen. (Bij de vermelding van een objectief van 1200mm begreep ik dat je wat anders bedoelde dan wat je schreef).
Wellicht bedoel je een objectief met een brandpunt van 750mm (?) en niet een object (dat zou dan de afmeting van het onderwerp zijn). :wink:



Sorry voor de onduidelijkheid.

Ik "doe het" tegenwoordig met een Sony Nex-6 en heb daar kort geleden 2 Samyang spiegelopbjectieven voor aangeschaft.
Een 800mm/f8 (voor mij dus 1200mm effectief) en en 500mm/f6.3 (voor mij dus 750 mm effectief).

Ik was verrast door de zeer geringe scherptediepte op relatief korte afstand (tot 15 m binnen mijn tuintje). De in vorig bericht geplaatste foto is 1 van de 500mm Samyang.
Jawel, ik had dat kunnen berekenen, maar heb dat niet gedaan en was erg verrast door wat ik zag.

Uiteraard ziet eea er op langere afstand (waarvoor de objectieven uiteindelijk ook zijn bedoeld (door mij dan)) heel anders uit. Dat komt eind van de maand met weer uit met een reisje naar Texel en hopelijk ook met een reis naar IJsland in juni, maar dat is helaas een groepsreis, kon zo 123 niemand vinden die net als ik graag 2 wkn met een 4wd door IJSland wilde crossen: mijn zoon deed dat altijd, maar die haakt af.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Scherpte(on)diepte

Berichtdoor Léon Obers » di apr 09 2013 4:47 pm

Je blijft me toch verbazen met verwarrende informatie die nu pas lopende de draad weer verder opgeklaard wordt. Dacht ik eerst dat je werkelijke brandpunten bedoelt (mogelijk gebruik je onbekende telescoop-achtige objectieven ???), gaat het kennelijk om "effectieve brandpunten". Effectieve brandpunten bestaan niet, 500mm is en blijft in alle gevallen gewoon 500mm.
Hooguit gedraagt die 500mm zich qua beeldhoek als een 750mm op kleinbeeld.

Is het niet handiger meteen in het begin aan te geven wat voor camera en objectieven je gebruikt?
Dan is meteen duidelijk waar het om gaat en kunnen we daar zonder raden een duidelijke voorstelling bij maken.

Wel aardige foto. Past helemaal in lijn met die verwarring. Daar heb je IMO wel een punt mee gescoord. :P :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpte(on)diepte

Berichtdoor wblink » di apr 09 2013 5:01 pm

Ik heb eerder in de lijn aangegeven dat ik met een Sony NEX6 "werk" en bedoelde objectieven Samyang 500/6.3 en 800//f8 zijn.
Ik weet niet meer bloot te geven. Burgerservicenummer misschien }:-)

Hmmm, je hebt inderdaad erg gelijk met 'effectieve" Dat bestaat inderdaad niet. Je krijgt alleen een kleiner beeldoppervlak op een groter scherm. (Makkelijk kan ik het niet uitdrukken, maar mi is dit duidelik).
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Scherpte(on)diepte

Berichtdoor a vgastel » di apr 09 2013 5:40 pm

Zou je een foto kunnen plaatsen van je combi of de lens ,ben een beetje nieuwsgierig welke je gebruikt op je sony.


edit
al gevonden :D
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte(on)diepte

Berichtdoor Léon Obers » di apr 09 2013 6:54 pm

wblink schreef:Ik heb eerder in de lijn aangegeven dat ik met een Sony NEX6 "werk" en bedoelde objectieven Samyang 500/6.3 en 800//f8 zijn.

Inderdaad, net voor mijn vorige reactie komt die informatie naar boven, vandaar dat ik aangeef dat het lopende de draad dan verder wordt opgeklaard.
Met mijn opmerking wilde ik enkel aangeven dat je dit soort info beter direct al in je eerste reactie had kunnen geven. Dan blijven diverse eerdere reacties niet zo in raadsels wat en hoe.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpte(on)diepte

Berichtdoor wblink » wo apr 10 2013 4:30 pm

Je hebt gelijk Leon.
Vanuit mijn (egoïstisch) oogpunt was ook niet zo direct een vraag maar een mij verbazende constatering.
Maar nogmaals: je hebt gelijk: ik had het meteen duidelijker kunnen maken, mea culpa.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Scherpte(on)diepte

Berichtdoor ben42 » ma mei 13 2013 8:43 pm

Toch aardig deze draad, dit objectief (Samyang 500mm Mirror F6,3) kende ik nog niet en voor 179 Euro (Cameranu.nl).

Misschien iets als volgend snoepje bij mijn Camera. (Niet nodig, maar toch leuk voor mij).

Groetjes, bedankt voor deze draad,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten