nieuwe AF-S DX 18–300mm f/3.5–6.3 G ED V

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

nieuwe AF-S DX 18–300mm f/3.5–6.3 G ED V

Berichtdoor Hans Braakhuis » do apr 10 2014 7:35 am

In 2012 werden we blij gemaakt door een AF-S DX 18-300 f/3,5-5,6 G ED VR en vandaag kondigt Nikon een nieuwe AF-S DX 18-300 f/3,5-6,3 G ED VR aan.

Lees de zin hierboven nog maar een keer, ja het enige verschil lijkt zo het diafragma f/6,3 en de 2012 versie heeft f/5,6. In het persbericht niets over het al of niet verdwijnen van de lichtsterkere versie.

Een ander verschil is dat het venster waar je kunt zien op welke afstand er door de camera wordt scherpgesteld, is verdwenen. Zelf vind ik dat heel jammer, het helpt wel eens als je heel dichtbij wilt werken, dan kun je zien of je manueel niet nog dichterbij kunt.

Nog een verschil: de 2012 AF-S DX 18-300 f/3,5-5,6 G ED VR had een adviesprijs van 1016, en de nieuwe AF-S DX 18-300 f/3,5-6,3 G ED VR heeft een adviesprijs van 799.

Het persbericht:

"Nikon kondigt vandaag het nieuwe AF-S DX NIKKOR 18–300mm f/3.5–6.3G ED VR-zoomobjectief aan, met een uitzonderlijk bereik van groothoek tot supertele in een bijzonder compacte behuizing.

Details
Dit is hét objectief voor fotografen die één objectief willen dat geschikt is voor de meeste fotosituaties en dat niet veel weegt. Dit nieuwe NIKKOR-objectief biedt hetzelfde bereik als Nikon's vermaarde AF-S DX NIKKOR 18–300mm f/3.5–5.6G ED VR-objectief, maar dan in een compactere behuizing en is ideaal voor enthousiaste fotografen die minder willen sjouwen en toch met verschillende perspectieven willen werken. Bij dit zeer veelzijdige 'alles-in-één' objectief staat Nikon's vooruitstrevendheid in objectiefontwerp garant voor een opmerkelijk compacte bouw zonder verlies van beeldkwaliteit: ED-glas en asferische lenselementen leveren scherpe, contrastrijke beelden en Nikon's vibratiereductiesysteem zorgt voor helderdere foto's en videobeelden, zelfs wanneer met supertele uit de hand wordt geschoten. Dit objectief presteert op hoog niveau en heeft een zeer groot bereik: perfect tijdens reizen en voor enthousiaste sport- en natuurfotografen.

Groot bereik, compacte bouw
De krachtige AF-S DX NIKKOR 18–300mm f/3.5–6.3G ED VR brengt bijna elk onderwerp en elke compositie binnen handbereik, terwijl dit objectief dankzij het bijzonder compacte ontwerp de juiste keuze is wanneer gebruikers licht willen reizen. Het zeer veelzijdige zoombereik van 16,7x loopt van groothoek tot supertele (kleinbeeldequivalent: 27-450 mm) en leent zich voor talloze situaties: van groepsfoto's tot uitgestrekte landschappen of interessante stadsgezichten en van verre sportacties tot natuuropnamen. Dit is een superzoom die elke beeldhoek aankan. Dankzij het geavanceerde optische en mechanische ontwerp van het objectief is een compact ontwerp mogelijk dat is gemaakt voor maximale flexibiliteit en draagbaarheid zonder daarvoor beeldkwaliteit in te leveren. Door de diafragma-opening bij maximale tele terug te brengen tot f/6.3 zijn de Nikon-ontwerpers erin geslaagd een veel compactere behuizing te maken dan die van de grotere AF-S DX NIKKOR 18–300mm f/3.5–5.6G ED VR.

Vloeiend en stabiel
Deze superzoom, die is uitgerust met Nikon's vibratiereductiesysteem, levert heldere, scherpe beelden, of u nu met weinig licht een groepsportret met groothoek maakt of inzoomt op een verafgelegen onderwerp. Dankzij Nikon's VR-technologie kunnen fotografen stabielere opnamen uit de hand maken en werken met langzamere sluitertijden zonder dat de door cameratrilling veroorzaakte onscherpte de fotokwaliteit aantast. Het optische VR-systeem stabiliseert ook het zoekerbeeld, waardoor de autofocus nauwkeuriger is en gebruikers makkelijker kunnen kadreren, met name naar het einde van het 300-mm zoombereik toe. Nikon's compacte Silent Wave` Motor-technologie (SWM) zorgt bovendien voor een snelle, accurate en fluisterstille autofocus over het gehele zoombereik.

Zeer hoge optische prestaties
Het optische ontwerp van het nieuwe NIKKOR 18-300mm VR-objectief is ervoor gemaakt om prachtige resultaten te halen uit een DX-formaat D-SLR's met een hoge resolutie en heeft 16 elementen in 12 groepen. Er worden drie lenselementen van ED-glas en drie asferische lenselementen gebruikt om het risico van aberraties die bij superzoomobjectieven kunnen optreden, effectief te verminderen. Nikon's elementen van ED-glas (extra lage dispersie) minimaliseren chromatische aberratie, zelfs bij de grootste diafragmaopeningen en de asferische lenselementen elimineren afwijkingen bijna volledig.

Lichtgewicht zoom
De AF-S DX NIKKOR 18–300mm f/3.5–6.3G ED VR weegt maar 550 gram en is bijzonder licht voor een objectief met dit bereik. Het objectief beschikt over een weerbestendige objectiefvatting en een zoomvergrendeling die 'zoom-creep' (waarbij het objectief onder het eigen gewicht uitschuift tijdens het dragen) voorkomt en die voor compacte afmetingen zorgt wanneer het objectief niet in gebruik is.

Prijs en beschikbaarheid
Het AF-S DX NIKKOR 18–300mm f/3.5–6.3G ED VR is naar verwachting verkrijgbaar vanaf 24 april 2014 voor een adviesprijs van € 799,-. "


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op do apr 10 2014 9:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S DX 55-200 f/4-6,3 G ED

Berichtdoor yzf1kr » do apr 10 2014 7:56 am

Hans, je persbericht gaat over een 18-300
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S DX 55-200 f/4-6,3 G ED

Berichtdoor Skippy » do apr 10 2014 8:07 am

Eindelijk. Op dit objectief heb ik jaren gewacht! Waar kan ik mijn lichtsterke vaste brandpunten inruilen? Serieus, zou Nikon niet beter eerst een paar leuke betaalbare en goede groothoek vaste brandpunten voor DX kunnen maken?
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S DX 55-200 f/4-6,3 G ED

Berichtdoor yzf1kr » do apr 10 2014 8:17 am

Inderdaad wel een D7100 uitbrengen met 24MP, maar niet de moeite nemen bijbehorende kwaliteits objectieven te ontwerpen.

Gelukkig zien we dat andere merken wel in dat gat springen.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S DX 18–300mm f/3.5–6.3 G ED V

Berichtdoor jfbat » do apr 10 2014 10:27 am

Als ik het goed begrijp, is dit gewoon een lichtere, maar vooral goedkopere versie van de 18-300. Blijkbaar is de 3.5-5.6 versie voor veel DX fotografen gewoon een stapje te duur.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: blij gemaakt

Berichtdoor gijs sandberg » do apr 10 2014 11:11 am

Beste Hans,
Het is maar war je blij van wordt... :oops:
Wie bedacht de gevleugelde uitspraak: meer zoom geeft meer problemen?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S DX 18–300mm f/3.5–6.3 G ED V

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr apr 11 2014 8:25 am

Blij worden van een lange zoom? Gijs kent me, en weet dat ik dat echt niet meen. Nikon zal in de gaten hebben dat Tamron een groot markt aandeel heeft met de verkopen van de 18-270 VC (=VR), maar ja, die ligt onder de 300 euro in de winkel.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S DX 18–300mm f/3.5–6.3 G ED V

Berichtdoor rene45 » ma jun 09 2014 1:14 am

ik wou 1st die 18-300 nikon willen kopen maar met wat wij aan foto maken en advies van de winkel hebben zij ook geadviseerd
om voor de tamron te doen wij waren dit jaar in oostenrijk geweest en 1persoon had ook zo lens van tamron
en die had ook al tegen mij gezegd om voor 18-270 te gaan ik heb zelf d3100 nikon ik ben net 1jaar bezig met spigelreflex camera begonnen
als het goed gaat ga ik voor volgend jaar voor en aandere body kopen wij zijn nu paar keer in apeldoorn geweest
ik zit regelmatig te lezen op hans braakhuis site goede tct en uit leg
vr gr van rene
rene45

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S DX 18–300mm f/3.5–6.3 G ED V

Berichtdoor gijs sandberg » ma jun 09 2014 3:16 pm

Beste Rene,
Hier wordt die lens ook overwogen:
viewtopic.php?f=26&t=56098
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S DX 18–300mm f/3.5–6.3 G ED V

Berichtdoor Ger74 » vr jun 13 2014 7:13 pm

Ik ben serieus aan het nadenken om deze lens te kopen.
Heb deze vanmiddag getest op mijn D7100 samen met de Tamron 18-270.
Maar de Nikon beviel mij een stuk beter en is volgens mij een stuk scherper.
Ik heb nu de sigma 17-70 2.8-4 DC OS C en de Nikon 70-300 4.5-5.6 ED AF-S.
Met de eerste heb ik een haat/liefde verhouding en de tweede werkt goed.
Ook heb ik nog een groothoek welke ik eigenlijk nooit gebruik.
Dus naast mijn prime's 35 en 85 beide1.8 wil ik eigenlijk 1 zoomlens.
D750, 85mm 1.8G.
Tamron SP 45mm, Tamron SP 15-30mm, Tokina 100mm 2.8 macro.
Ger74

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Beemster
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S DX 18–300mm f/3.5–6.3 G ED V

Berichtdoor Ger74 » vr jun 13 2014 7:30 pm

Is dit een juiste keuze?
Of is er een beter alternatief voor vakantie, strand en dierentuin.
Ik blijf nu maar wisselen en wordt en gek van.
Voor binnen en s'avonds heb ik mijn 35 mm 1.8
Het is wel meer geld dan de tamrons en ik denk dat de Nikon dit waard is.
Of kan iemand dit weerleggen, ik hoor dit graag.
Bevestigen mag natuurlijk ook.
D750, 85mm 1.8G.
Tamron SP 45mm, Tamron SP 15-30mm, Tokina 100mm 2.8 macro.
Ger74

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Beemster
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S DX 18–300mm f/3.5–6.3 G ED V

Berichtdoor Yariman » wo jul 02 2014 8:33 pm

Ik hoor mensen vaak roepen (en lees het hier ook). Gebruik toch een lichtsterker objectief en zeker geen zoomobjectief !
Ten eerste, zou ik zeggen, minder dieptescherpte (als het om 1.4. of 1.8 gaat; kan tenslotte relevant zijn) en ten tweede;
elke goede Nikoncamera tegenwoordig heeft met 800 en zelfs 1600 ISO geen enkel probleem als het gaat om goede,
contrastrijke, scherpe foto's. Je moet dan echt behoorlijk uitvergroten wil je verschillen zien i.v.m. 200 resp. 400 ISO-opnamen.
Ik heb bij een zeer goede albumafdrukcentrale jpg's laten afdrukken; dezelfde opnamen,gemaakt met 200, 400 en 800 ISO en ik
zie werkelijk geen verschillen. De afdrukgrootte is hier dan 40 X 30. Topafdrukken. Mijn camera. D90 en 16-85 mm. objectief.

Ik zou graag eens met het AF-S DX 18–300mm f/3.5–6.3 G ED VR willen werken en dan soortgelijke opnamen maken.
Zelfde brandpuntafstanden en dan ook met zowel 200, 400 en 800 ISO.
Yariman

Forumlid
Berichten: 25


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S DX 18–300mm f/3.5–6.3 G ED V

Berichtdoor he-man » do jul 03 2014 11:08 pm

Vorige week heb ik deze lens ontvangen. Ik heb daarom nog niet heel veel ervaring met de lens, maar ik kan al wel een en ander delen. Lens is kleiner en veel lichter dan zijn voorganger de Nikon 18-300mm 3.5-5.6G. Prettig want deze lens wordt vaak als all round reislens gebruikt. Gewicht is in praktijk erg fijn. Ik gebruik de lens met een d5200 body.

Nu kan ik vanalles schrijven over de kwaliteit van de foto's, maar je kunt deze maar beter zelf bekijken en beoordelen. Ik heb een Group gemaakt op Flickr met daarin een aantal foto's. Slechts gemaakt op twee verschillende locaties, maar je krijgt al een idee van de kwaliteit en mogelijkheden. Foto's zijn op volledige resolutie te zien.

https://www.flickr.com/groups/nikon18-300/

Foto's zijn bewerkt met een lens(correctie)profiel in Adobe Lightroom 5.5.
Gebruikersavatar
he-man

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten