Sigma 150-600mm sports bevindingen

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Ericb » ma jun 01 2015 9:13 pm

Volgens mij is het prijsverschil tussen de Tamron en Sigma ongeveer 100 euro, geen 300. Het probleem met de Sigma is de leverbaarheid.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Nikkormaat » ma jun 01 2015 9:28 pm

Het prijsverschil was uit het hoofd, maar je hebt deels gelijk. In de catalogus van de Fotofair waren de prijzen voor de Tamron en Sigma respectievelijk €1099 en € 1279, dus € 180.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Ericb » ma jun 01 2015 10:37 pm

Geen idee hou oud die info van Tamron is maar ik twijfelde nog tussen de Tamron en Sigma en de Tamron kon ik alleen voor 1169 vinden. Alleen tijdnes de beurs in Nijkerk was ie voor 1099 te koop, wellicht op de fotofair ook voor die prijs te krijgen.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Maribex » do jun 18 2015 5:16 pm

Na enkele maanden wachten heb ik 'm dan eindelijk te pakken!
Afgelopen weekend natuurlijk gelijk wat geprobeerd en getest, en de resultaten vallen me, gelukkig, geenszins tegen. Wel zal ik nog wat moeten oefenen en handigheid opdoen, vooral waar het objecten op grotere afstand betreft. Onderstaand een link naar mijn facebookpagina waar ik enkele resultaten heb geplaatst. Vooral de rode wouwen heb ik er nog niet op zoals ik zou willen, maar zoals gezegd, dat vergt nog wat oefening en wat knutselen met de camera instellingen. Volgend weekend wordt er verder getest!

https://www.facebook.com/photo.php?fobie=834152809994670&set=pcb.834154253327859&type=1&theater

Groeten,
Martin

ps mocht de link niet werken zoek dan even op Martin de Bock op Facebook.
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
Gebruikersavatar
Maribex

Forumlid
Berichten: 267


Locatie: Melick
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor bredewoldski » do jun 18 2015 5:31 pm

Veel plezier ermee... Ik wil de lens al niet meer kwijt!
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Jaco1 » zo jun 28 2015 11:42 pm

Hier nog eentje Martin die er aan verknocht is, de enige minpuntjes vind ik de zoomring aan de voorkant en de softe zoomlock maar verder ongeëvenaard in deze prijsklasse.

600mm - 1/160 - f/8 - ISO1000 vanaf rijstzak
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Vincent » ma jun 29 2015 10:29 am

Jaco1 schreef:Hier nog eentje Martin die er aan verknocht is, de enige minpuntjes vind ik de zoomring aan de voorkant en de softe zoomlock maar verder ongeëvenaard in deze prijsklasse.


Toffe platen op je flickr stream!!

Mooi ook hoe de achtergronden volledig uit focus gegooid zijn. Valt me wel op dat sommige wel erg aan de softe kant zijn op het onderwerp. Heb je daar een verklaring voor want een hoop andere platen lijken vlijmscherp!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Jaco1 » ma jun 29 2015 12:41 pm

Dank, leuk compliment. Ik snap niet wat je bedoeld, de sigma S is niet de enigste lens waarmee ik fotografeer.

Als je die zwaluw bedoelt dan is de verklaring dat die bijna 100% crop is op 600mm in dx mode, 900mm dus omgerekend. Op 100% word op alle foto's de kwaliteit minder.

ps; ik gebruik regelmatig de auto en camouflage netten als "hide". Voordeel is dat je onderwerp dicht bij je kan komen zitten, een nadeel is dat je dan flink moet gaan diafragmeren om een grotere scherptediepte in je onderwerp te krijgen.

Deze foto van de roodborst is daar een voorbeeld van. Deze had waarschijnlijk nog nooit mensen gezien want ik kon hem bijna aaien en hij gebruikte mijn laars als kijkpost speurend naar insecten. Je ziet duidelijk hoe snel je, met onderwerpen dichtbij, uit focus gaat. Eigenlijk had f/9 beter geweest maar je moet compromissen sluiten tussen diafragma en sluitertijd dus vandaar :-)
490mm - f/7.1 - ISO640 - 1/250
Afbeelding
Robin
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Vincent » ma jun 29 2015 2:11 pm

Dank voor je antwoord. Het viel me bij inzoomen bij sommige uilen foto's op dat ze naar mijn smaak nét niet lekker scherp ogen. Dat kan inderdaad komen door het croppen :wink:

Jaco1 schreef:Je ziet duidelijk hoe snel je, met onderwerpen dichtbij, uit focus gaat.


Als de focus perfect op je onderwerp valt dan moet dat geen probleem zijn. Hooguit bijvoorbeeld bij de foto met twee uilen waarbij de achterste uil duidelijk scherper is dan de voorste. Het is ook de eigenschap van een lens-body combinatie hoe nauwkeurig en reproduceerbaar de focus goed zit :wink:

Dit verder alles even ter eigen informatie en lering en vermaak. Is een mooi objectief!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Jaco1 » ma jun 29 2015 2:41 pm

Nou leer ik graag en ik ben van mening dat je met fotografie nooit uit bent geleerd dus daarom reageer ik nog even. Kan je dit nader verklaren op de roodborst?

De focus ligt aan de voorkant van het oog, wat ook te zien is op de foto, de snavel is scherp, de achterkant van het oog ook en daarachter wordt het snel minder. Als je de paal volgt vanaf de poot naar rechts toe zie je dat hij onscherp wordt aan de voorkant(logisch). Ga je nog verder naar rechts dan is hij weer mooi scherp om weer wazig te worden aan de uiterste rechterzijde. De scherptelijn bij de roodborst ligt grofweg in een lijn tussen zijn oog en staart, daar boven wordt het snel minder scherp en daaronder ook wat logisch is omdat de vogel een bolle vorm heeft. Naar mijn idee ligt de focus goed en had ik, om een grotere scherptediepte te verkrijgen en dus meer van de roodborst scherp te laten zijn, moeten diafragmeren naar bijv. f/9 of f/10 voor gehele scherpte. Ik heb dit niet gedaan omdat ik dan met de sluitertijd in de knoei kwam maar dat terzijde.

Mijn ervaring is dat de scherptediepte tussen de 3 en 600mm een erg klein begrip is om en nabij korte scherpstelafstanden, dat is ook te zien aan die 2 uilen, de ene is scherp(waar de focus op ligt) en de andere is al wazig. Het verschil in afstand tussen deze twee is niet zo heel erg groot. Ik heb hetzelfde gehad met koppeltjes Jan van Genten op Helgoland. Pas vanaf f/8 of 9 ga je pas een degelijke scherptediepte verkrijgen bij onderwerpen die om en nabij de kortste scherpstelafstand liggen.
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor evelakes » di aug 25 2015 5:45 pm

Hoe zijn de bevindingen qua gewicht nu er al enige een geruime tijd mee fotograferen, breekt het gewicht op. Ik schiet veel uit de hand dus ben erg benieuwd naar de ervaringen.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Jaco1 » wo aug 26 2015 7:10 am

Hij is zwaar maar of hij te zwaar is hangt denk ik af van je fysieke gesteldheid. Ik heb er geen moeite mee, als ik langere rondjes doe dan ga je automatisch wisselen van hand door verzuring van je spieren maar dat heb je denk ik bij elk voorwerp dat iets weegt. Rondjes van 2 uur zijn goed te doen, als je minder sterk bent en graag rondjes loopt dan zou ik een mono/tripod aanraden zodat je zelf af en toe even kan rusten.
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Vincent » wo aug 26 2015 8:14 am

Jaco1 schreef:Hij is zwaar maar of hij te zwaar is hangt denk ik af van je fysieke gesteldheid.


Eens. Voor sommige mensen is een dx body met kitlens al te zwaar en anderen schieten een pro body met 300 2.8 de hele dag uit het losse handje.

Als je twijfelt over gewicht gewoon een dagje huren/lenen en ermee op pad. Even vasthouden in de winkel zegt weinig. Ik lijk ook altijd een stuk sterker in de winkel als ik een hoop geld heb om uit te geven volgens mij :D
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor bredewoldski » wo aug 26 2015 8:57 am

Ik vind de lens ook prima te handelen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet echt een sjouwer ben, ik gebruik hem vaak vanuit de auto of vanaf statief in mijn schuiltentje. Ga je er echt mee op pad dan is een lenscoat echt onmisbaar de Sigma is geheel van metaal en wordt bij lagere temperaturen echt steenkoud.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor evelakes » wo aug 26 2015 4:55 pm

Dank voor de respons, schiet nu nog met de 150-500mm van Sigma, maar deze is aanzienlijk zwaarder.
Kom alleen nog niet zoveel testen voorbij waar de Contemporary met sport wordt vergeleken op IQ bij de 150-500 heb je wel last van
dat er speling komt op de zoom, hoop niet dat de nieuwe lenzen er last van hebben.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten